Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Resultaten van de ‘Blijf Stralen’-campagne met steun van de EU

Zes internationale sierteeltorganisaties lanceerden samen de internationale campagne ‘Blijf stralen’ in april. Deze campagne werd ontwikkeld met de steun van een EU-noodfonds voor de relance van de sierteeltsector na de eerste maanden van de coronacrisis. De campagne ’Blijf stralen’ werd gelanceerd om de koopintentie voor snijbloemen, kamerplanten en buitenplanten te verhogen in zeven Europese landen: Oostenrijk, Bulgarije, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland en België.

VLAM werkte samen met internationale partners BAOPN, FloraDania, Bloemenbureau Oostenrijk, Val’hor en Bloemenbureau Holland (coördinator). De gemeenschappelijke campagne werd per land met een aangepaste mediastrategie uitgerold om een optimaal resultaat te bereiken. In België liep de campagne alleen in Vlaanderen. In Frankrijk en Duitsland, de meest relevante doelmarkten voor de meerderheid van de partners, werd het meest geïnvesteerd in media. De campagne liep ten einde in mei en werd geëvalueerd. Hieronder leest u er meer over.

Koopintentie voor bloemen en planten
De belangrijkste doelstelling van deze campagne was het verhogen van de koopintentie.

De koopintentie wordt gemeten door voor elke productgroep te vragen of de consument instemt met de stelling ‘deze campagne overtuigt me om meer snijbloemen, kamerplanten en tuinplanten te kopen’.

Voor alle landen samen geldt dat 40% van de doelgroep zich geneigd voelde om meer bloemen te kopen na het zien van de campagne, 37% om meer kamerplanten te kopen en 42% om meer buitenplanten te kopen. In Vlaanderen antwoordden 43%  van de ondervraagden hierop positief voor snijbloemen, 39% voor kamerplanten en 41% voor buitenplanten.

Bloemen en planten top of mind
Naast koopintentie, trachtte de campagne ook de aandacht voor sierteeltproducten op peil te houden tijdens de coronacrisis.  Wanneer gevraagd werd aan consumenten uit de zeven landen aan welke producten ze denken wanneer ze een product willen kopen, halen snijbloemen een ‘awarenesscore’ van 46%, kamerplanten 36% en buitenplanten 28%. Voor snijbloemen en kamerplanten is dit een stijging tegenover de periode vóór de coronacrisis; voor buitenplanten bleef de score stabiel.

In Vlaanderen haalden snijbloemen een ‘awarenesscore’ van 50%, kamerplanten 39% en buitenplanten 28%.

Campagne in Vlaanderen
In Vlaanderen liep de campagne ‘Blijf stralen’ volledig via digitale kanalen. Naast YouTube- advertenties, die meer dan 3,7 miljoen impressies genereerden bij het Vlaamse doelpubliek, werd de campagne gelanceerd op Facebook en Instagram. Deze verschillende kanalen genereerden meer dan 6,6 miljoen impressies tijdens de campagneperiode.

De Vlaamse consument waardeerde de campagne iets meer dan gemiddeld met een score van 7,1 vergeleken met de referentiewaarde van 7.

Marie Arnauts, promotiemanager Bloemen en Groen bij VLAM, kijkt tevreden terug: "De impact van deze online campagne in Vlaanderen was absoluut positief. Deze campagne is bovendien een uitstekend voorbeeld van internationale samenwerking binnen de sector. Ik wil namens VLAM alle betrokkene partners, het reclamebureau, de sectororganisaties en het Europese Agri Fonds uitdrukkelijk danken omdat zij deze campagne mogelijk maakten."

Bron: VLAM

Publicatiedatum: