Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nobuya Kaishita, Japan Floral Marketing Association:

Japan: Jongere generatie koopt geen bloemen en planten

De jongere generatie hecht niet veel waarde meer aan bloemen en planten. Dit is een wereldwijd probleem in de sierteeltsector en in Japan, waar men dol is op bloemen, heeft men hier ook mee te maken. In Japan werden bloemen vaak gebruikt voor religieuze doeleinden maar door de jaren heen hebben meer en meer mensen religie achter zich gelaten. Als gevolg daarvan daalt de verkoop van planten en bloemen. Vooral mensen onder de 50 kopen minder bloemen en planten. Daarom moeten bloemen en planten worden gepromoot onder deze leeftijdsgroepen. Een organisatie, die dit doet, is Japan Floral Marketing Association (JFMA). Hun missie is het stimuleren van de aanschaf van bloemen en van de particuliere bloemenmarkt in Japan. Dit wordt toegelicht door Nobuya Kaishita, senior directeur van JFMA en vice-voorzitter van Chrysal Japan.


Yoshiyuki Matsushima van MPS Japan en Nobuya Kaishita van Chrysal staan voor de Relay Freshness stand van MPS Japan, een van JFMA's initiatieven, op de IFEX in Tokio, Japan.

Daling bloemenconsumptie
Door de jaren heen is de retailverkoop van snijbloemen, tuinplanten en materialen in Japan gedaald met 17% van 10 miljard euro in 1998 tot 8,3 miljard euro in 2012 en vooral de aanschaf van bloemen en planten door mensen jonger dan 50 is laag vergeleken met mensen boven die leeftijd," legt Kaishita uit. Volgens hem draagt het feit dat 49 procent van de totale Japanse bevolking, waarvan steeds meer jonge mensen in 2009 geen religie hebben bij aan deze daling. "Veel huizen in Japan hebben een boeddhistisch familiealtaar. Gewoonlijk zetten mensen twee keer per maand boeddhistische boeketten, die vooral bestaan uit chrysanten en anjers in dit altaar. Echter, vanwege de afname in het aantal boeddhisten in de afgelopen jaren, is ook deze traditie van het zetten van bloemen in het altaar afgenomen, wat resulteert in een daling in de aanschaf van bloemen. Daarom moet JMFA bloemen en planten op een andere manier promoten naar de 'jongere' leeftijdsgroepen toe," aldus Kaishita.


Yo Matsumoto van Hibiya-Kadan Floral op de IFEX in Tokio, Japan. Hij is lid van de Flowering Japan Council, waarin JFMA leden de belangrijke rollen invullen, en promoot het gebruik van bloemen voor Valentijnsdag en Halloween in Japan.

Initiatieven om bloemenconsumptie te promoten
JFMA steekt veel energie in het promoten van bloemen en planten en is uitgebreid om 'Flowering Japan Council' te organiseren als een integrale bloemenorganisatie in Japan. "We moeten mensen laten zien hoe fijn het is om bloemen in hun leven te hebben," zegt Kaishita. Ze proberen bloemen te promoten in reguliere festiviteiten, maar ze creƫren ook nieuwe evenementen voor bloemen. Zo promoten ze bijvoorbeeld "Bloemenvalentijnsdag" en Halloween. "Momenteel geven alleen vrouwen een geschenk, namelijk chocola, aan de mannen op Valentijnsdag. Halloween wordt ook steeds populairder in Japan en Flowering Japan Council wil bloemen introduceren op deze feestdagen," zegt Kaishita.


Relay Freshness.

Daarnaast heeft MPS Japan, gerund door JMFA, ook een label gemaakt dat de versheid van bloemen aangeeft en 'Relay Freshness' wordt genoemd. Volgens Kaishita houden Japanse mensen van kwaliteit en onderzoek heeft aangetoond dat Japanse consumenten bloemen willen koper met een langere levensduur in de vaas dan een week. Dus om de verwachte kwaliteit te leveren, bedacht MPS Japan Relay Freshness. "Het controleert de naoogst behandeling op de kwekerij, op de markt en in de winkel met de door MPS gecreƫerde checklist. Als ze zich houden aan de checklist, kunnen ze een sticker op de verpakking van de bloem of plant doen. Dus de groene sticker kan worden gebruikt door de kwekerijen, de blauwe door de markt en de roze door de winkel," zo legt Kaishita uit.

Toekomstige bloemenconsumptie

Volgens Kaishita is het hard werk om bloemen te promoten aan de jongere generatie. Daarom zoeken ze continu naar manieren om bloemen te promoten. "Op 22 november bijvoorbeeld: de dag van het 'goede koppel'. We proberen er een dag van te maken waarop koppels elkaar een bloem geven." Daarnaast wil Flowering Japan Council bloemen introduceren in de markt van informele cadeautjes. "In 2010 was de geschenkmarkt van Japan 141,8 miljard euro waard. Deze markt is verdeeld in informele geschenken, persoonlijke geschenken, seizoensgebonden geschenken en zakelijke geschenken. De informele cadeaumarkt, destijds 21 procent van de totale geschenkmarkt, is de enige markt die nog groeit. Dit is een nieuwe uitdaging die Flowering Japan Council moet aanpakken," zegt Kaishita. "Als we slechts 10% van deze markt hebben, zal het een boost geven aan de bloemensector. Het is ook bekend dat hoe meer het gebruik van bloemen thuis wordt gestimuleerd, hoe meer het geven van informele cadeautjes zich uitbreidt." Flowering Japan Council probeert al op deze trend in te spelen met Flower Weekend. "Dit is een doorlopende promotie van het geven of kopen van bloemen in huis voor het weekend. Hopelijk zal deze voordeel trekken van de groeiende trend van leven met bloemen en planten."


Voor meer informatie
Japan Floral Marketing Association
Chrysal
Nobuya Kaishita
E-mail: [email protected]
mpsjapan-blog.jugem.jp

Publicatiedatum: