Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Cargolite-concept spreidt vleugels

Het innovatieve verpakkingsconcept Cargolite heeft de afgelopen tijd flink aan populariteit gewonnen. Vanaf januari 2022 is de verpakking ook buiten Afrika verkrijgbaar en wel voor telers in Ecuador en binnenkort ook in Colombia.


John Kowarsky en Amnon Zamir op de IFTF 2022.

Een bewezen bestendigheid tegen pletten, een hogere verpakkingssnelheid en een inherente stapelbaarheid met lagere transportkosten zijn slechts enkele van de voordelen waardoor het Cargolite-concept een voordelig systeem is en een geoptimaliseerde oplossing voor de steeds toenemende transportkosten en het gebrek aan luchtruimte, legt John Kowarsky, directeur van Cargolite, uit. "De situatie met betrekking tot luchtvrachtruimte wordt steeds nijpender voor de bedrijven en klanten. Het lijkt erop dat luchtvaart-maatschappijen het aantal vluchten verminderen en daarom is het belangrijk om manieren te vinden om de hoeveelheid bloemen in de beschikbare ruimte te vergroten. Dat is wat wij met Cargolite doen: we maken het allemaal efficiënter en kosteneffectiever."


Cargolite XL


XL Kraft-verpakking Ecuador

Wat is het geheim?
Elke Cargolite-doos heeft een gepatenteerd skelet, dat bestaat uit twee plastic of kartonnen frames en de structuur van de doos versterkt. Op deze manier wordt de lading dozen ondersteund door de frames en niet door de kartonnen zijwanden van de dozen of de bloemen zelf. De frames worden zo ontworpen dat ze een gewicht van 1000 kg kunnen dragen. "In het kort komt het erop neer dat de verpakkingsmaterialen nu aanzienlijk minder wegen dan wat er nu gebruikt wordt."

"Met andere woorden," zegt Amnon Zamir, R&D manager van Cargolite, "kunnen de dozen niet doorbuigen en hebben we dus geen zware folie om de bossen bloemen heen nodig om ze te beschermen. Door de verpakking, zoals SFK in Kenia en lamellen en scheidingswanden in Ecuador te vervangen met zachtere alternatieven blijft er meer ruimte over in de doos. Op deze manier kunnen er meer bloemen worden verpakt en kan er worden bespaard op de luchtvracht. Ook kan er bespaard worden op de hoeveelheid verpakkingsmateriaal."


XL Ecuadoriaanse verpakking

Volledig verkrijgbaar in Ecuador
In 2021 is Cargolite uitgebreid getest in Ecuador en sinds januari 2022 is het volledig commercieel en verkrijgbaar voor de lokale teeltbedrijven en internationale klanten die in Ecuador producten kopen. De eerste klant die het systeem in Ecuador is gaan gebruiken, is Agrotropic, een Zwitserse inkoper die Cargolite ook gebruikt voor de export vanuit Kenia. Het bedrijf kon daarmee de luchtvrachtkosten aanzienlijk verlagen en de teeltbedrijven zelf bespaarden tot 1,5 per stengel op de verpakkingsmaterialen. Dit werd bereikt zonder in te boeten op de kwaliteit van de bloemen.

Onlangs werd er een vestiging geopend in Tabacundo, Ecuador, die teeltbedrijven in de gebieden Cayambe en Cotopaxi voorziet van materialen. Cargolite is ook een samenwerking aangegaan met de High Control Group om de kwaliteit van de ladingen uit Ecuador te testen en te controleren. Amnon, die net terug is uit Ecuador, zegt: "Na Expo Flores in Quito vorige maand hebben we veel teeltbedrijven bezocht en er is veel interesse in het concept. De managers reageerden over het algemeen met grote verrassing en ongeloof op de mogelijke besparingen. De verpakkingspercentages zijn gestegen met 9-30% en nu moeten we hen laten zien hoe het werkt."


Pallets met zeevracht

Zeevracht
Het gebrek aan luchtruimte en de toenemende kosten stimuleren exporteurs ook om zeevracht als mogelijkheid te onderzoeken. De Colombiaanse en Ecuadoraanse exporteurs gebruiken zeevracht al voor de export naar de VS, maar voor Kenia is dit nog altijd een uitdaging. Dit komt voornamelijk omdat het vier weken duurt voordat een schip de afstand naar Europa heeft afgelegd. Kuehne en Nagel en Maersk vervoeren inmiddels al een jaar lang containers, maar de grootste uitdaging blijft de constante temperatuur van de bloemen gedurende de hele reis.

Sinds juni van dit jaar doet ook Cargolite mee aan testen met vervoer op zee. "De resultaten zijn veelbelovend," zegt Kowarsky. "De temperaturen in de Cargolite-dozen bleven stabiel, vanwege de bestaande ventilatie in het systeem. De frames van de dozen voor zeevrachten bevinden zich aan de buitenkant. Wanneer de dozen dus naast elkaar worden geplaatst, is er ruimte tussen de dozen, waardoor de luchtstroom van beneden naar boven kan circuleren. Op deze manier krijgt elke doos van vier kanten lucht en blijft de temperatuur de hele reis stabiel. Tot nu toe hebben we al met succes dozen over zee vervoerd naar Nederland en het VK, waar ze worden getest voor een grote supermarktketen. In Nederland hebben de importeurs bevestigd dat er geen grote verschillen waren tussen de bloemen in de Cargolite-dozen en dezelfde bloemen die met het vliegtuig arriveerden."


Zeevracht

Samenwerking met FlowerWatch
Om de resultaten van het vervoer over zee nog verder te verbeteren, voegt Kowarsky eraan toe dat Cargolite een samenwerking is aangegaan met FlowerWatch. Samen met belangrijke partijen in de sector wordt er nu gewerkt aan een efficiënte en duurzame toeleveringsketen. "FlowerWatch is ook zeer betrokken bij andere grote spelers in Kenia en al deze samenwerkingen zullen de resultaten nog verder verbeteren.

Markten en aanbod uitbreiden
Voor de toekomst zijn er al genoeg plannen. Binnen een jaar wil Cargolite aan telers in Colombia gaan leveren. Maar daarvoor zijn waarschijnlijk een paar wijzigingen nodig aan de doos. "De telers maken zich zorgen over de afmetingen van de doos. Momenteel gebruiken we vrij grote dozen, maar voor sommige markten zijn er kleinere dozen nodig."

Dit was ook nodig toen ze gingen leveren aan exporteurs uit Zuid-Afrika, zegt Amnon. "We zijn ons er altijd van bewust dat we onze producten moeten aanpassen aan de behoefte van de markt. In onze stand bij IFTF (D1-38) zullen we daarom kleinere dozen presenteren."


Cargolite bij JKIA

Verbeterde logistiek bij JKIA
Cargolite heeft onlangs ook een nieuwe vestiging geopend in JKIA, in samenwerking met Signion. "Dat is heel handig," zegt Martin Kabaka, de verkoopmanager van Cargolite. "Nadat de dozen met bloemen bij de forwarders zijn afgeleverd, kunnen de telers de verpakkingsmaterialen bij de luchthaven ophalen, in plaats van over de zeer drukke wegen van het industriegebied van Nairobi te moeten rijden. Dat bespaart een hoop tijd en daardoor loopt alles soepeler."

Gedeelde stand met Afrex bij IFTF
Cargolite heeft hun concept getoond tijdens IFTF 2022 van 9-11 november in Vijfhuizen. Ze deelden hun stand, nummer D1-38, met Afrex uit Zuid-Afrika en Kenia, die hun Cape flora-bloemen en decoratieve, eetbare bloemen tonen. Deze bloemen worden zeer binnenkort vanuit Zuid-Afrika verzonden met Cargolite.

Voor meer informatie
Cargolite®
John Kowarsky
 johnk@nalto2012.com 
T: + 972 52 3282100

Amnon Zamir
amnonz@nalto2012.com 
T: + 972 52 6383737

Martin Kabaka
kabakam@nalto2012.com 
T: +254 722 309 318

www.cargo-lite.com  

Publicatiedatum: