Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sierteeltmerk Grünen Tag timmert aan de weg in Duits retailkanaal

In amper twee jaar tijd heeft het Hollands sierteeltmerk Grünen Tag een stevige bekendheid opgebouwd in de Duitse retail. In enkele honderden supermarkten bij onze Oosterburen is inmiddels een assortiment bloemen en planten onder deze merknaam te vinden. De combinatie van een uniforme uitstraling en een uitgekiend assortimentsbeleid optimaliseert het rendement in de winkels. Met de introductie van een nieuwe website en door datagestuurd te gaan werken verwacht het merk een verdere stijging van de omzet.

De ontwikkeling van het merk Grünen Tag is een initiatief van The Green Brand Factory in samenwerking met service merchandiser J&N Blumen und Pflanzen in Rijnsburg. Jim de Mooij zag kansen om het sierteeltschap in de Duitse retail vergaand te uniformeren. Merkontwikkelaar Menno van Es van The Green Brand Factory introduceerde al eerder sierteeltlijnen onder een merknaam voor het retailkanaal.

Compleet assortiment onder één merk
Het concept voor Grünen Tag gaat echter nog een forse stap verder: onder één merknaam is een assortiment bloemen (zowel boeketten en arrangementen als monobossen), kamer- en tuinplanten in de supermarkten te vinden. Inmiddels zijn ongeveer dertig kwekers als vaste toeleveranciers verbonden aan Grünen Tag. Samen leveren zij zo’n zestig verschillende producten. Afnemers worden al naar gelang de omloopsnelheid van het sierteeltschap een- tot tweemaal per week beleverd vanuit Nederland.

Uniforme uitstraling, vaste prijzen
‘De kreet Holländisch Frisch doet het sowieso al goed in Duitsland, maar het is vooral de eenheid in het schap die de omzet verhoogt’, zegt Menno van Es. ‘Alle producten zijn herkenbaar aan de uniforme uitstraling. Ook de prijzen van bloemen en planten zijn het hele jaar door hetzelfde.’ Het aanbod per winkel kan verschillen. Het is de verantwoordelijke lijnrijder die de uiteindelijke invulling van het schap bepaalt. Nu nog op basis van ‘Fingerspitzengefühl’, binnenkort gaat het assortiment datagestuurd worden bepaald, aan de hand van de barcodes op de artikelen.

Website voor handel en consument
Met de introductie van een eigen website (grunentag.de) wil het merk extra zichtbaarheid creëren in de Duitse markt. Ook is de site gericht op het aantrekken van extra kwekers. Menno van Es:  “Deelnemen aan het concept van Grünen Tag is voor kwekers laagdrempelig. Wij nemen de ontwikkeling van de verpakking voor onze rekening, stemmen alles af met het reclamebureau en de leverancier van de verpakking.”

Uitbreiding wordt met name gezocht in de populaire items in het assortiment. Daarnaast wil Grünen Tag ook meer noviteiten onder de paraplu van het merk lanceren. Wel blijft het merk exclusief gedistribueerd worden in het Duitse retailkanaal.

bron: The Green Brand Factory

Publicatiedatum: