Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nog winst te behalen bij freesia-verkoop

Fabulous Freesia en VBW werken samen, met als doel bloemisten beter te ondersteunen bij de verkoop van freesia’s. Dat hier nog winst valt te behalen, is de belangrijkste conclusie die getrokken kan worden uit de enquête die beide partijen onlangs hebben gehouden. 

Enquête
Een kleine 50 bloemisten hebben de enquête ingevuld. De belangrijkste uitkomsten zijn:

  • Ruim een kwart van de respondenten (27,9%) geeft aan geen freesia’s te verkopen. Daarnaast geeft een groot deel (39,5%) aan minder dan 50 takken per week te verkopen.
  • De bloemisten die freesia’s verkopen, verkopen het product bijna allemaal jaarrond (78,4%), de rest verkoopt het voornamelijk als voorjaarsbloem (10,8%).
  • Als sterke punten van de freesia geven de respondenten aan dat de bloem geurt en op de vaas open komt.
  • Het product wordt in belangrijke mate als monobos verkocht (48,6%) of verwerkt in boeketten (48,6%). Daarnaast wordt de bloem veelvuldig verwerkt in gelegenheidsbloemwerk (43,2%).
  • Als belangrijkste redenen om geen/weinig freesia’s te verkopen, geven bloemisten aan dat het aanbod via toeleveranciers beperkt is en dat de prijs/kwaliteitsverhouding niet altijd naar wens is. Ook heeft de bloem in de ogen van sommige respondenten een ‘oubollig imago’. 

Activiteiten 2022
De enquête diende als 0-meting. De uitslag geeft aan dat er nog veel winst te behalen is bij het verkopen van freesia’s. Fabulous Freesia en VBW gaan daarmee aan de slag. Om bloemisten de waarde van freesia te laten ervaren en de (veelal onbekende) veelzijdigheid van het assortiment te laten zien, worden in 2022 diverse activiteiten georganiseerd.

Zo komen er – gekoppeld aan FloraVita – e-learnings en trainingen beschikbaar, waarin wordt uitgelegd hoe de bloem in ‘gezonde’ boeketten verwerkt (en verkocht) kan worden. Daarnaast worden workshops, demonstraties en wedstrijden georganiseerd om te laten zien hoe de bloem anders verwerkt kan worden. Ook worden kwekersbezoeken georganiseerd, om te laten zien hoe freesia’s groeien en welke leuke verhalen er in de kas te vinden zijn. 

bron: VBW

Publicatiedatum: