Kweker, veredelaar en handel realiseren mooie samenwerking met trosrozen

Tholen - Een jaar of drie geleden bracht Fransen Roses een bezoek aan de showkas van Interplant Roses. Rode rozen zijn niet altijd makkelijk, trosrozen zijn bezig aan een opmars en wie weet biedt het nieuwe perspectieven. “Maar ik dorste het niet”, vertelt Aad, “ik durfde er mijn Red Naomi niet voor in te ruilen.”

De twijfel was niet zomaar weg, een paar proefplanten die Interplant had geleverd werden zelfs weer weggegooid, maar toch zat men een jaar later weer om tafel. Inmiddels staan er op de tuin een zestal soorten, op een gezamenlijk areaal van 1 hectare, en vandaag zijn de eerste stelen op de klok verschenen. Bovendien sluit Fransen Roses verdere uitbreiding niet uit, hoewel de Red Naomi leidend blijft.

Foto v.l.n.r.: Martijn Ilsink, eigenaar Interplant Roses; Jan Vermeer, inkoper bij Hoven & de Mooij; John Stassen, verkoper bij Fransen Roses; en Aad Fransen, eigenaar kwekerij Fransen Roses.

De trosroos en het vak op zich heeft de laatste jaren een professionalisering doorgemaakt. Aad: “Oneerbiedig gezegd was de trosroos vroeger iets voor het tweede plan, voor de kweker die met de enkelbloemige roos moeilijk mee kon of dat niet langer wilde. Maar dat is echt veranderd, op alle vlakken is de kwaliteit vooruitgegaan.”

Dat kan Martijn van Interplant, dat met 90% marktaandeel verreweg de grootste speler is in trosrozenland, beamen. “Het assortiment is de laatste jaren niet alleen in volume gegroeid, maar ook kwalitatief: grotere bloemen, betere houdbaarheid, betere transporteerbaarheid etc. Hierdoor is de markt de trosroos gaan zien als een volwaardig product. De toepasbaarheid is veelzijdig, zowel in mono als in gemengde boeketten staat hij er mooi op. Daarnaast zijn trosrozen in alle marktsegmenten jaarrond te verkrijgen."

Dat de vraag naar trosrozen wereldwijd explosief is gestegen, is dan weer in het straatje van Jan Vermeer, inkoper bij Hoven & de Mooij, met wie Fransen, naast Hilverda de Boer en OZ, in eerste instantie een exclusieve samenwerking is aangegaan. Tussen week 28 en 34 is er geplant en de eerste stelen zijn exclusief en bij wijze van pilot door deze handelsbedrijven op de markt gezet. “Wij zijn wel van de noviteiten, daar spelen wij graag op in”, vertelt Jan. “Maar dat er in de trosrozen veel verbeterd is klopt. Qua kwaliteit en uniformiteit is de trosroos echt niet altijd even sterk geweest. Soms zitten alle sorteringen door elkaar, dat wil je gewoon niet. Dat gebeurt vandaag veel minder. Ook is er lang veel te rauw gesneden. Snij je ze te vroeg, dan komen ze niet open op de vaas. Het duurde een tijdje voordat we dat als handel goed in de gaten hadden.”

Markt
De laatste jaren is het aanbod in zijn totaliteit gegroeid. Ook zijn er meer typen, kleuren, grootten en exclusievere variëteiten op de markt gekomen. De meeste trosrozen komen uit Afrika, in Nederland is het areaal met een hectare of 15 bescheiden. Daarnaast zijn trosrozen al lang niet meer alleen in het traditionele seizoen verkrijgbaar. Vroeger kwamen de eerste stelen pas los in april of mei. Het seizoen viel grofweg samen met het trouwseizoen, en dat eindigt alweer in september of oktober. Erg kort dus. Met meer teelt in Afrika, en dankzij een bescheiden groei van de productie in de moderne, verwarmde en belichte Nederlandse kas, is dit seizoen jaarrond geworden.

John Stassen, verkoper bij Fransen Roses, met een mooie bos

Wat niet wegneemt dat Aad de zaak voorzichtig aanvliegt. “We introduceren de trosroos met beleid, ik doe de dingen stapsgewijs en het moet zich nu, in de komende maanden, gaan bewijzen. Hoewel we natuurlijk voornemens zijn het door te zetten, staan het assortiment en de schaal waarop we in de toekomst zullen telen allerminst vast. Naast deze zes soorten – Kate-Lyne, Josephine, Barbados, Orange Queen, Bandolero en Pinky Promise – hebben we ook een tiental testsoorten opstaan.”

Sturen op Red Naomi
Fransen Roses kent men de laatste jaren in de markt van de Red Naomi, en dat gaat, in elk geval voor de komende tijd, niet veranderen. Dat geldt qua aanbod, maar ook qua teelt. “We sturen op de Red Naomi, de trosrozen gaan daarin mee”, vertelt Aad. “Alleen qua belichting en watergift kun je per kap iets aanpassen. Wat scheelt is dat de Red Naomi niet ‘warmbloedig’ is, hij heeft niet overdreven veel warmte nodig en dat is prima voor de trosroos, die zich niet graag laat opjagen. Het is dus zoeken naar de gulden middenweg.”

Toch had Fransen ook Red Naomi terug kunnen plaatsen. Waarom niet? Aad: “In de eerste plaats zie ik op tegen de wedloop van als maar meer licht. Ik heb een moderne kas en serieuze belichting, maar wil ik nog weer 6 of 7 jaar verder dan zou dat betekenen dat ik uiteindelijk toch weer in extra licht zou moeten investeren. Voor trosrozen hoeft dat niet, die kunnen met minder af. Dat wil zeggen, de kostprijs van een trosroos is niet per se lager, maar dat kán wel. Met een rode roos móet je. Je moet scoren met Valentijn, kerst en vrouwendag, en dat is allemaal in de winter. Bovendien ben je met 10 of 15 anderen, en wil je in kwaliteit niet voor anderen onderdoen. De afzet van trosrozen is door het jaar heen veel vlakker en het product is exclusiever.”

Overwegingen kortom, die ongetwijfeld ook zijn ingegeven door de huidige energieprijzen. Van de andere kant heeft de trosroos ook “minpunten” t.o.v. zijn enkelbloemige tegenhanger. Waar de Red Naomi ‘van knip tot knip’ zeven weken nodig heeft, staat de gemiddelde trosroos zeker twee weken langer op de plant. Meer handelingen betekent ook meer arbeid en extra tijd voor het opleiden van personeel. Daarnaast zijn de vrachtkosten hoger, omdat er beduidend minder stelen op een fust gaan. En dan rekent de veiling ook nog partijheffingen, waardoor de veilkosten serieus omhoog gaan. “Ik schat dat die tak, natuurlijk een beetje afhankelijk van het ras, 30-35% meer moet opbrengen dan een Red Naomi. Dat perspectief is er wel, maar of het lukt, dat gaan we zien.”

World of Sprayroses
Hoe dan ook zit de trosroos in de lift. "We zitten op een rijdende trein," weet Martijn, "we hebben zogezegd het juiste moment te pakken in een opwaartse, vragende markt." In dat licht is onlangs de alliantie  'The World of Sprayroses' opgericht, een wereldwijde samenwerking van trosrozenkwekers met als doel gezamenlijk het vak naar een hoger plan te tillen en promotie te maken. Dit platform, waarbij ook Fransen in aangesloten, zal zich op de Flower Bazar officieel presenteren. Eerste highlight is een mooi inspiratieboek, dat men in een oplage van 20.000 stuks heeft laten drukken en dat door de gehele keten heen breed verspreid zal worden. Deze uitgave, gemaakt in samenwerking met 2Dezign, zal eveneens op de beurs in Aalsmeer worden gepresenteerd.

Voor meer informatie:
Fransen Roses
www.fransenroses.nl

 


Interplant Roses B.V.

www.interplant.nl

 


Hoven & De Mooij

www.hovenendemooij.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven