Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fabelicious - ‘With love from Africa to Amsterdam’

Nieuw merk gedroogde rozen op de markt

Tholen - Na meer dan 20 jaar uit de mode geweest te zijn, lijken ze weer helemaal terug te zijn, namelijk droogbloemen. Rudi Tuinman en Pascal Koeleman van 2Dezign zijn hun carrière ooit begonnen in de droogbloemen en toen ze deze trend weer zagen opkomen, begon het weer te kriebelen. Met het idee om met gedroogde rozen de sierteelt 'taart' groter te maken in plaats van een stukje in te pikken, gingen ze om de tafel met kwekers uit Afrika en veredelaars Dümmen Orange en Interplant om het idee uit te werken. Nu, bijna 12 maanden later, zijn ze klaar om hun gedroogde rozen te lanceren, onder de naam Fabelicious.


Pascal Koeleman

Droogbloemen: weer helemaal van nu
"Als we met jongere generatie praten en vragen naar hun mening over gedroogde bloemen, zie je dat ze het weer helemaal iets van nu vinden", zegt Pascal. Samen met Rudi heeft hij al veel ervaring opgedaan op dit gebied omdat zij ooit hun carrière gestart zijn in de marketing bij een van de grootste droogbloemen leveranciers in Nederland. "In 1997 zagen we dat de droogbloemen, destijds nog een seizoensproduct, een extreme vlucht namen, een aantal jaar populair waren, maar ook weer uitgingen." Pascal is blij te zien dat deze trend weer terug komt, wij kunnen met Fabelicious nu jaarrond leveren "Het zit toch een soort van in onze DNA, dus toen we deze trend weer op zagen komen ging het direct bij ons kriebelen."

"Succes moet je delen om te vermenigvuldigen"
Een spreuk waarin Rudi en Pascal volledig in geloven is: 'Succes moet je delen om te vermenigvuldigen'. Dit was dan ook de reden dat ze direct met hun idee om gedroogde rozen op de markt te zetten naar kwekers en veredelaars stapten. "We zijn met Afrikaanse kwekers, Dümmen Orange en Interplant om de tafel gaan zitten en hebben ons idee voorgelegd. We legden uit dat we met gedroogde rozen de sierteelt taart groter willen maken in plaats van een een stukje in te pikken en dit maakte alle partijen direct enthousiast. Het product kan overal verkocht worden: bij bloemisten, de groothandel, maar ook de Ikea. Daarnaast werd het enthousiasme vergroot door onze ecologische insteek." 

Het proces
Je kan niet zomaar rozen van de klok weghalen en deze drogen, want dan zitten ze vol met botrytis. Het hele proces moet in het teken staan van het creëren van droogbloemen, legt Pascal uit. Het begint bij het kiezen van het juiste ras. Dan begint het productieproces, die plaatsvindt in Afrika. "We hebben naar verschillende rozen uit verschillende landen gekeken, maar de Afrikaanse roos blijkt het meest geschikt te zijn." Ook in het productieproces moet rekening worden gehouden dat de roos uiteindelijk gedroogd zal worden. "Tijdens de teelt, mag er bijvoorbeeld geen water op de roos komen, dat is namelijk funest voor het droogproces." Dan het oogsten. Dit moet ook in een ander openingsstadium dan voor een verse roos. "Omdat de knop slinkt bij het droogproces moet de roos open genoeg zijn, maar niet te ver, anders verpulveren de bloemen." Dan, in een gesloten koelsysteem, worden de rozen naar Nederland verscheept en in Aalsmeer gedroogd. "Na het testen in vele landen blijkt dat deze fase toch in Nederland plaats moet vinden omdat de bloemen toch een bepaald percentage luchtvochtigheid nodig hebben die er niet is rond de evenaar. Door dit proces behouden de vele verschillende kleuren rozen in ons assortiment hun shiny kleur en hebben ze een houdbaarheid van ongeveer een half jaar tot 8 maanden."

Duurzame bloemen 
Een belangrijke USP volgens Pascal is het feit dat de gedroogde enkele en trosrozen in hun assortiment duurzaam zijn op verschillende vlakken. Ze zijn niet alleen duurzaam geteeld, met veel minder toevoegingen, maar ook duurzaam verpakt, in kraft papier, en het valt onder duurzaam verantwoord ondernemen, waar de Afrikaanse arbeiders onder goede omstandigheden werken en een eerlijk loon ontvangen. Dit helpt de mensen in Afrika weer een paar stappen vooruit en aan de andere kant voorkomt h­­et verspilling van de bloemen. Dit zijn waardetrends die over heel de wereld hetzelfde zijn en vandaag de dag van groot belang zijn.

Geen verspilling van bloemen
Over de afgelopen weken heeft de coronacrisis geleid tot het dumpen van enorme aantallen bloemen. Volgens Pascal biedt dit nieuwe product nieuwe kansen voor de sector. "De afgelopen weken hebben we enorm met de kwekers samengewerkt om te bufferen zodat er minder bloemen weggegooid hoefden te worden. Nu hebben we miljoenen stelen, ik denk wel 6 miljoen, op voorraad." De bloemen kunnen vanuit Amsterdam wereldwijd geleverd worden en handelaren kunnen via Fresh Portal hun webshop aan die van Fabelicious linken zodat ze onze actuele voorraad kunnen zien en aan kunnen bieden.

Klik hier voor het magazine.

Voor meer informatie: 
Fabelicious
Pascal Koeleman
T: + 31 (0) 71 401 08 75
Email:  pascal@2dezign.nl / sales@fabelicious.com 
www.fabelicious.com