Valentijn 2020: Internationale rozenhandel wispelturig

Tholen - Onder de streep dicteerden weersomstandigheden het succes dan wel achterblijven van de internationale rozenverkoop voor de Valentijn. Kenia heeft veel regen gehad, hetgeen de productie vertraagde en de kwaliteit geen goed deed. In Ecuador vervroegden hogere temperaturen de productie. Vanuit Colombia is de verkoop niet onaardig verlopen maar heeft men uit beide landen door de perikelen rondom het coronavirus orders op China misgelopen. Ook wordt er wat geklaagd over overproductie en hielp het volgens verschillende kwekers en exporteurs niet mee dat Valentijn dit jaar op een vrijdag valt, omdat Amerikanen de maandag erop een vrije dag hebben en dus meer onderweg én dus minder tot het kopen van een bloemetje geneigd zouden zijn.

Ethiopië daarentegen had goed productieweer en op de Nederlandse veiling resulteerde het tekort aan Keniaanse rozen in hogere prijzen. Daar profiteerden zij en de Nederlandse kwekers het meest van: 9% minder stelen resulteerde in 10% op de middenprijs, zo meldde FloraHolland afgelopen week al. Overigens is dit voor de Nederlandse kwekers maar ongeveer 3%, het product uit Kenia dat het wel haalde ging voor maar liefst 20% meer t.o.v. vorig jaar van de hand. De Ethiopische roos, waarvan 5% meer werd aangevoerd dan normaal, ging voor 11% op de middenprijs van de hand.

Fiorella, een varieteit van veredelaar Meilland

Handel
De handel is iets minder positief over de verkopen, zo meldt de VGB. Hoewel de exportwaarde steeg in januari met 6% naar 471 miljoen euro, waren de effecten van het coronavirus op de exportwaarde naar China duidelijk merkbaar. Deze export op China liet over januari een krimp zien van 27%, zo blijkt uit de exportstatistieken van Floridata. Verder maakte hoge rozenprijzen dat de Nederlandse kweker kon profiteren, maar bleek het voor de handel moeilijker marges te maken.

Online verkoop
De ABN AMRO voorspelt dat de bloemenverkoop in Nederland in de komende twee jaar stabiel blijft, maar dat het aandeel online verkopen wel met telkens zo’n 7% zal groeien. De afgelopen jaren was de groei van online bloemenkoop bescheiden. Van 4,3% in 2016 naar 5% in 2019, maar groeit het daarmee wel harder dan de omzet van de fysieke bloemen en plantenwinkels. Die is, zo blijkt uit het rapport dat men samen met Chrysal en E-Flora maakte, gestagneerd.

Internationaal
Telers bevestigen de hierboven genoemde ontwikkelingen. David Espinosa, General Manager bij Matiz Roses (Ecuador), zegt dat het een moeilijke Valentijn was dit jaar. "Het weer was lastig, te warm, en daardoor hadden we zo’n 5% meer product dan vorig jaar, tegen min of meer dezelfde prijs." Dat meldt ook Santiago Luzuriaga, General Manager bij Ecuadoriaanse rozenkwekerij BellaRosa, die bovendien vertelt extra last te hebben gehad van het cancelen van orders vanuit China.

David Quesada van Inverpalmas uit Colombia geeft ook aan tevreden te zijn met het verloop van de verkoop. Hij heeft dit jaar meer stelen verkocht, tegen min of meer gelijke prijzen. Ook heeft hij goed weer gehad en toen het begin februari koud begon te worden, was het overgrote deel van het product al weg. Ook was volgens hem dit jaar de logistiek uitstekend: ‘no airspace issues’.

Ook in India hadden ze te maken met onvoorspelbaar weer en het coronavirus, meldt Narendra Patil, van Soex Flora. "Dit jaar kwam de winter wat later en daardoor startte de productie eerder dan gepland. Daarnaast was het verkrijgen van plaats in de airlines een uitdaging omdat veel vluchten werden gebruikt voor materiaal en vaccinaties voor China." 

Ondanks de uitdagingen dit jaar meldde de bovengenoemde kwekers al met al wel tevreden te zijn met Valentijnsdag dit jaar. 

Uit Ethiopië, tot slot, meldt Sujit Govindan, General Manager bij Hansa Flowers, dat zij inderdaad een feestje te vieren hebben. “Het weer was uitstekend, de kwaliteit goed en de prijzen even zo.”

Hivos
Tot slot ook nog even uw aandacht voor weer een nieuwe campagne van Hivos, die traditioneel met de Valentijn aandacht vraagt voor de medewerkers op de Afrikaanse kwekerijen. Mensen die vandaag in Den Haag over de Lange Voorhout lopen, zullen aan alle lantarenpalen werkjassen zien hangen. Met deze jassen wil de NGO het 'onzichtbare werk van tienduizenden vrouwen' laten zien, die volgens hen vaak tegen te lage lonen en onder slechte omstandigheden te werk gesteld zijn. Deze actie maakt deel uit van de campagne ‘Small Change Big Deal’, waarmee men de supers hoopt te bewegen een paar cent op ieder bosje te doen, omdat daarmee de rozenpluksters een leefbaar loon kan worden betaald.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven