Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dace Balode-Glastra, FEX Flowers Express

Transportkosten zijn achilleshiel van bloementransport op Oost-Europa

Transport is traditioneel een grote kostenpost in de import en export van bloemen en planten. Bovendien laten die zich moeilijk begroten, want alle mogelijke calamiteiten kunnen altijd weer van grote invloed zijn op de prijzen. De oorlog in het oosten van Oekraïne is daar een typisch voorbeeld van, zo merkt FEX Flowers Express, "vrijwel op alle landen waarop wij transporteren zijn die kosten met 50% of meer toegenomen."


Dace Balode-Glastra

We spreken Dace Balode-Glastra van FEX Flowers Express, dat vanuit Honselersdijk klanten in Oost-Europa belevert. Azerbeidzjan is naar eigen zeggen de grootste markt, op wekelijkse basis vertrekken er 2 of 3 vrachtwagens met handel dat bestaat uit zowel potplanten als snijbloemen en snijgroen. Qua volume is dit vergelijkbaar met de handel op Rusland, maar dat bestaat exclusief uit snijbloemen – iets dat voorheen eigenlijk ook wel het geval was, maar met dit verschil dat de export van planten wegens sancties nu ook helemaal niet meer mogelijk is. Verder gaat handel naar verschillende andere landen van de voormalig Sovjet-Unie, tot aan Kazachstan aan toe.

"Transport is echt een probleem, want op gegeven moment haken klanten af", weet Dace. "Daarbij zitten we met het probleem, dat door toegenomen douanecontroles en de noodzaak om te rijden handel veel langer onderweg is. Naar Azerbeidzjan duurde vroeger al drie dagen, nu is dat zowat een week. Dat betekent ook dat bloemen minder vers aankomen en dat de auto's zelf, maar half zo efficiënt zijn als voorheen."

Het vliegtuig is al niet veel beter. "Naar de verre bestemmingen, zoals Kazachstan, vliegen we sowieso. Het gaat dan niet om grote hoeveelheden, maar ook een paar dozen is eigenlijk al onbetaalbaar aan het worden. Sommige klanten stellen voor dan maar nog meer bloemen in een doos te stoppen, maar de realiteit is dat nog meer desastreus is voor de kwaliteit."

Sinds de start van de oorlog gaan er veel minder bloemen naar Oekraïne, maar ook minder naar Rusland, weet Dace. Met name klanten dieper in het land haken af, omdat bloemen simpelweg te lang onderweg zijn. "Daarnaast zien we dat de binnenlandse productie toeneemt. Zo deden we voorheen altijd best veel tulpen met de Internationale Vrouwendag, maar resulteerde het tekort hier nauwelijks in duurdere bloemen, ze konden het gat goed opvullen met eigen productie."

Dace werkt al jaren in de sierteelthandel, waarvan de laatste zeven jaar bij FEX. Ooit begonnen aan de inpaklijn is zij nu het aanspreekpunt op kantoor voor zowel de mensen in de loods als de leveranciers en transporteurs.

Voor meer informatie:
FEX Flowers Express
Dace Balode-Glastra
T: +31(0)174-257011
info@flowersexpressholland.nl
www.flowersexpressholland.nl/