Marcus Gillioen, Flexfilm

"Bioplastics vooral van nut in niche toepassingen"

Tholen - Marcus Gillioen staat aan het roer van Flexfilm, een handelsbedrijf en adviesbureau, gespecialiseerd in plastic folies. Het werkt daarin nauw samen met Europese folieproducenten die het ook vertegenwoordigt in de Benelux. Het bedrijf uit het Zuid-Hollandse Schoonhoven bestaat al 23 jaar en ziet met vertrouwen de toekomst tegemoet, ook wat betreft het huidige debat rond plastic verpakkingen.

“Ons bedrijf is gespecialiseerd in plastic folies. Vooral in speciale technisch hoogwaardige folies zijn wij een belangrijke speler. Met polyolefine krimpfolie zijn wij zelfs marktleider in de Benelux. Met dit product worden bijvoorbeeld spitskolen, broccoli en paprika’s ingepakt zodat ze langer houdbaar zijn voor de verkoop. Ongeveer 60 à 65% van onze producten is bedoeld voor de voedingssector. Niet alleen de krimpfolies maar ook producten voor flowpack verpakkingen die je ziet bij aardappelen, kruiden, prei en witlof worden door ons geleverd aan verpakkers en telers.”

Met plastic folies als belangrijkste product is de invloed van het huidige maatschappelijke debat omtrent de vermindering van plastic materiaal in verpakkingen van grote invloed op Flexfilm. Marcus ziet deze ontwikkelingen echter met vertrouwen tegemoet. “We zien het debat rond plasticreductie als een mooie kans om ons te onderscheiden in de markt. De keten heeft meer nood aan specialisten en mensen die verstand van plastic hebben. Wij kunnen die kennis en ervaring bieden. Zo helpen we onze klanten om hun plastic gebruik te reduceren. Denk aan de keuze voor kleinere verpakkingen, dunnere plastics en de vraag of het echt nodig is bepaalde producten te verpakken. Het gebruik van plastic folies moet immers een toegevoegde waarde geven aan een product. Zo zorgen vershoudfolies voor een langere houdbaarheid van groenten en dat draagt substantieel bij aan het verminderen van voedselverspilling.”

Niet alleen de klant wordt geholpen het gebruik van plastic te reduceren. Flexfilm zet ook in op het reduceren van de hoeveelheid plastic in haar eigen productieproces. “We zijn nu bezig met de ontwikkeling van folies van 9 micron, dat is extreem dun en vergt veel minder plastic.” Ook richt Flexfilm zich op het gebruik van monomaterialen. “Met het gebruik van monomaterialen wordt plastic geschikter om te recyclen ten opzichte van plasticfolies met meerdere lagen erin, de zogenaamde multilayers. Er zijn namelijk verschillende soorten plastics en de ene is nu eenmaal beter voor een circulaire economie dan de ander. Zo zijn PET en PE-plastics beter te hergebruiken dan andere soorten. Momenteel moeten we echter nog even afwachten hoe onderzoeken naar het recyclen van plastics verloopt omdat we nog niet precies weten hoe dit van invloed zal zijn op de voedselveiligheid.”

Marcus staat nuchter tegenover de toekomst van composteerbare bioplastics gemaakt van mais of andere zetmelen. “Wij bieden ook deze bioplastics aan maar ik zie wel dat er een aantal nadelen aan kleven. Ten eerste is het waar dat deze makkelijker afbreekbaar zijn dan plastics maar dan moeten ze wel in de juiste afvalstroom terecht komen. We zien te vaak dat deze bioplastics gewoon bij het plastic afval belanden. Ten tweede zijn de meeste van deze folies enkel te composteren in een industriële compostinstallatie en daar heeft de consument slecht toegang toe. Ten derde zien we dat voor de productie hiervan kostbare landbouwgrond wordt gebruikt, dat is zonde. Wij denken dat bioplastics daarom vooral van nut zijn in niche toepassingen.”

“Een beter alternatief vinden wij de biobased folies, gemaakt op basis van suikerriet. Deze zijn weliswaar niet composteerbaar, maar evenzeer recyclebaar als de standaard folies met als voordeel dat de grondstof hernieuwbaar is. Uiteindelijk denken wij dat we beter kunnen inzetten op de ontwikkeling van dunnere plastics en het recyclen van dit materiaal voor de circulaire economie.”

Voor de toekomst ziet Marcus dan ook een stijging naar de vraag van speciale folies. “Als we kijken naar de hoeveelheid plastic die verkocht zullen worden, zie ik een daling in volume voor de toekomst. De waarde zal echter stijgen omdat we een groei verwachten naar de vraag voor speciale folies en expertise van ons bedrijf. Zo zien we een toename naar de vraag van folies waarop alle gebruiksinformatie reeds voorgedrukt is, zodat er geen etiketten gebruikt hoeven te worden.”

 

Meer informatie:
Marcus Gillioen
Flexfilm
Achterwetering 35
2871 RK Schoonhoven
+31(0)182 388702
marcus@flexfilm.nl
www.flexfilm.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven