Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VBW en Plantion met vereende krachten achter Nederlandse bloemist

Op 1 januari 2019 starten branchevereniging VBW en Plantion een strategische samenwerking gericht op het ondersteunen van de Nederlandse bloemist. Er komt een programma met trainingen, individuele coaching en advies over zaken als klantbenadering, rendement en sociale media. Alle bloemisten die bij Plantion inkopen, krijgen vanaf 1 januari 2019 toegang tot het programma. Onderdeel van de samenwerking is dat huidige en nieuwe bloemisten van Plantion (automatisch en op kosten van Plantion) lid worden van VBW.

VBW behartigt van oudsher de collectieve en individuele belangen van de Nederlandse bloemist. Plantion heeft eveneens de keuze gemaakt om als marktplaats primair te focussen op de bloemist die zijn consumenten bedient met persoonlijke aandacht en een breed assortiment. Dit ‘gemeenschappelijk DNA’ maakt het initiatief tot een gezamenlijk programma voor de Plantion-bloemist een logische stap.

De relatiebeheerders van VBW en Plantion gaan meer met elkaar optrekken in hun contacten met bloemisten. Van links naar rechts: Sanne Bruil en Niek Wisse (VBW), Verena Bollwerk en Patricia Willemsen (Plantion), Martha Gaasbeek (VBW). Niet op de foto: Annelieke Leijstra (VBW).

Visitekaartje van de sector
Het marktaandeel van de Nederlandse bloemisten heeft zich de afgelopen jaren goed gestabiliseerd. Wel liggen er uitdagingen op het gebied van rendement, financiën, winkelformule, marketing, digitalisering en bedrijfsopvolging. De strategische samenwerking is erop gericht om verschillende onderdelen van het ondernemerschap van de bloemist te versterken, zowel individueel als collectief.

Plantion-directeur Peter Bakker: “De bloemist is nog altijd hét visitekaartje van de Nederlandse sierteelt. Het is belangrijk dat hij zich met zijn klantbenadering en creativiteit blijft onderscheiden. Maar hij moet ook meebewegen met veranderingen in de markt en de trend naar digitalisering. De bloemist moet investeren in zijn toekomst, daarvoor reiken we nu samen met VBW gereedschappen aan.”

Proactieve houding bloemist
Hoe de ‘gereedschapskist’ er precies uit gaat zien, is deels afhankelijk van de bloemisten zelf. VBW-directeur Marco Maasse: “Het aanbod begint met STAP: de analyse van het bedrijf van de bloemist en zijn lokale omgeving. Van daaruit bieden we ontwikkelmogelijkheden aan, en organiseren we bij Plantion trainingen en workshops over bijvoorbeeld rendement, bedrijfsopvolging, sociale media, vakmanschap, werkgeverschap, klantgerichtheid en inkoop. Daarbij verwachten we een proactieve houding van de bloemisten zelf. Als zij ergens tegenaan lopen, dan zullen we daar op inhaken. Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat er vragen zijn rondom het plantenpaspoort dat volgend jaar verplicht wordt.”

Verwachtingen Plantion en VBW
VBW en Plantion hopen dat zij door hun strategische samenwerking eraan bijdragen dat bloemisten individueel en collectief hun marktaandeel kunnen handhaven en hun bruto marges weten te vergroten. Ook verwachten partijen een positief effect op hun eigen bedrijfsdoelstellingen. VBW streeft naar meer leden, om als belangenbehartiger een nog sterkere vuist te kunnen maken in de lobby richting overheid. Plantion wil als coöperatie relevant zijn voor haar leden (kwekers) en verwelkomt daarom graag meer bloemisten op haar marktplaats. De acquisitieteams van VBW en Plantion zullen elkaar helpen en versterken.

bron: Plantion & VBW

Publicatiedatum: