Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met CEO Geert Vonck en voorzitter Filip Fontaine

Aucxis en de toekomst van automatisering, veilen en verkoop

Aucxis is een Vlaams bedrijf dat totaal-oplossingen voor het automatiseren en informatiseren van elektronische veilsystemen en verkoopgerelateerde processen zoals aanvoer, bewaring en logistiek biedt. Deze kerntaken zijn na 30 jaar Aucxis al lang niet meer de enige activiteit waarmee het bedrijf scoort in de internationale veilingwereld. Met zijn verscheidenheid aan producten en diensten wordt Aucxis vandaag wereldwijd gecontacteerd door organisaties uit diverse sectoren voor het automatiseren van uiteenlopende bedrijfsprocessen. REO Actueel ging bij het bedrijf op bezoek en sprak met CEO Geert Vonck en voorzitter Filip Fontaine over het bedrijf, ambities en de toekomst.


CEO Geert Vonck (links) en voorzitter Filip Fontaine (rechts) voor het kantoorgebouw van Aucxis.

Hoe is Aucxis in de veilingsector terechtgekomen?
CEO Geert Vonck: “Stekene bij Sint-Niklaas, de thuisbasis van Aucxis, is een landelijke gemeente. Verschillende mensen die initieel betrokken waren bij het bedrijf hebben een link met de lokale landbouwsector. De ouders van oprichter Luc Schelfhout en zijn oom hadden respectievelijk een bloemen- en tomatenkwekerij. Mijn eigen grootvader teelde hardfruit in Meerdonk. Ik heb op dat bedrijf, dat nu geleid wordt door mijn neef Wim Bogaert, gedurende meerdere jaren vakantiewerk gedaan. We kenden dus van thuis uit de noden van de tuinbouwsector.”

“Uit de initiële eenmanszaak ontstond in 1985 de vennootschap Aucxis - in die tijd nog ‘Schelfhout Computer Systemen’ genaamd – die zich als kerntaak stelde: de ontwikkeling van automatiseringssystemen voor tuinbouwbedrijven. Al snel kwam een eerste ULO-controlesysteem op de markt dat de bewaring van fruit voor een langere periode kon verzekeren. Van tuinbouwbedrijf naar veiling was vervolgens een kleine stap.

Toenmalig directeur van Veiling Hoogstraten, wijlen Mon Rigouts, was gepassioneerd door technologie en engageerde ons bedrijf om “een projectie-veilklok” te ontwikkelen. Toen dit een succes bleek te zijn, volgde Veiling Demerland in Glabbeek (nu deel van BFV) zijn voorbeeld, evenals andere Belgische en Nederlandse fruit- en
groenteveilingen, waaronder ook de REO Veiling. Vandaag worden wereldwijd, van Canada tot Nieuw-Zeeland, niet alleen fruit maar tevens groenten, bloemen, vis, vee en zelfs wijn, wol en koffie verkocht via veilsystemen van Aucxis. Met fierheid mag ik stellen dat we voor deze bedrijfsactiviteit, waarvan de bakermat zich dus in Hoogstraten bevindt, uitgegroeid zijn tot een unieke internationale speler binnen dit
marktsegment.”

U gaf reeds aan dat Aucxis in 1985 via zijn ULO-systemen actief werd in de veilingsector. Zijn deze ULO-systemen nog steeds belangrijk voor Aucxis?

Geert Vonck: “Zeker weten. Aucxis blijft in deze bedrijfsactiviteit verder investeren. Vorig jaar brachten we samen met een partner uit Amerongen in Nederland een innovatief en ondertussen gepatenteerd ULO-softwarepakket uit: My Fruit. Controle- en beheersoftware werden conceptueel samengebracht in één toestel en in de software werd een module geïntegreerd die de ademhaling van het bewaarde fruit in een koelcel meet en op basis van de gemeten ademhalingskarakteristieken volledig automatisch de ingestelde waarde voor zuurstof verhoogt of verlaagt. Deze duurzame innovatie zorgt voor een geringere ademhaling van het fruit, waardoor de koelcel minder opwarmt. Resultaat: een energiebesparing van 30 tot 40 %, én een langere bewaarperiode zonder verlies van productkwaliteit. Bovendien kan scald geheel worden voorkomen op voorwaarde dat alle bewaarprotocollen zijn gerespecteerd."

Welke zijn de belangrijkste factoren die bijdragen tot het succesverhaal van Aucxis?
Geert Vonck: “Meerdere factoren hebben geleid tot de groei van een lokale eenmanszaak naar onze internationale erkenning. Eerst en vooral zijn daar de medewerkers, het Aucxis team: dynamisch, flexibel en gedreven om de nieuwste technologieën te implementeren. We gaan er prat op dat we als bedrijf in de ICT-sector, een sector gekenmerkt door nogal wat personeelswissels, een beduidend laag personeelsverloop hebben, waardoor de opgebouwde kennis goed geborgen blijft binnen onze vennootschap.”

“Creativiteit is eveneens heel belangrijk. We proberen elke keer maximaal in te spelen op de specifieke noden van de sector en van elke individuele klant. Dat leidt telkens tot innovatieve oplossingen. Begin jaren ‘90 waren we pionier in het ontwikkelen van afstandskopen en van Multi-Trade verkoopsystemen die verschillende verkoopprincipes integreren in één enkel softwarepakket. Hiervoor bestaat vandaag nog steeds grote interesse. Begin dit jaar implementeerde Aucxis
voor bloemenveiling Ontario Flower Growers in Toronto een maatoplossing die tribuneverkoop, stockverkoop, virtuele verkoop, webverkoop en directe
verkoop met elkaar combineert.”

“Professionaliteit is de derde pijler. In de loop der jaren werd de veilingsector steeds professioneler op alle vlakken en Aucxis groeide hierin mee zowel in aanpak, ontwikkeling, uitvoering en onderhoud van de projecten. Professionaliteit is immers essentieel voor het opbouwen van een goede reputatie en klantenbinding. Ik herinner me hierbij een kleine anekdote. Ikzelf begon als softwareprogrammeur bij
Aucxis. Op een keer merkte ik bij één van onze initiële klanten dat de klok onverwacht volledig wegviel. De veilmeester zei me dat dit wel vaker gebeurde en dat hij dan gewoon de naam van het klokprogramma intikte op de DOS-prompt, waarna het programma opnieuw startte. Dat de verkoop intussen stil lag, was blijkbaar voor niemand een probleem. Vandaag is dit ondenkbaar. Time is money en
van technologie wordt verwacht dat ze perfect functioneert, wat natuurlijk ook zo hoort te zijn.”

Hoe slaagt Aucxis erin zich te handhaven in een markt met minder tuinbouwveilingen?

Voorzitter Filip Fontaine: “Het was voor Aucxis inderdaad niet evident om door de vele fusies en de afname van het belang van de veilklok in sommige landen en sectoren, nog omzetgroei te realiseren binnen de veilingsector. De voornaamste reden waarom LAVA in 2004 besloot om te participeren in Aucxis, was om de
continuïteit van de veilklok, die voor de Belgische groente- en fruitveilingen strategisch erg belangrijk is, te kunnen blijven garanderen. In een aantal brainstormsessies van de directie met de Raad van Bestuur, die bestaat uit managers van LAVA, FloraHolland en EFICE (de visveiling van Urk), werd bekeken wat Aucxis met zijn knowhow en ervaring zou kunnen betekenen zowel binnen als buiten het veilingsegment. De strategische doelstellingen die op basis hiervan werden bepaald, hebben in de eerste plaats geleid tot een uitbreiding van onze producten en diensten voor de vertrouwde sectoren. Aanvullend op de oplossingen voor verkoop en bewaring, werden producten ontwikkeld om de logistieke processen, de veilingadministratie en de informatieve processen te faciliteren.”

“Ten tweede is verder geïnvesteerd in de opkomende RFID technologie. Dit heeft geleid tot een nieuwe en snelgroeiende business unit, die in 2014 reeds goed was voor 20% van de jaaromzet. Intussen werd een aanzienlijk aantal RFID projecten gerealiseerd. Ook buiten de vertrouwde sectoren. Onder meer in de farmaceutische
industrie (Alcon), de verhuissector (P.A. Van Rooyen) en het openbaar vervoer (De Lijn, MIVB en NMBS). Belangrijk te vermelden, is dat de kennis die Aucxis hierbij verwerft en de RFID producten die worden ontwikkeld, opnieuw kunnen teruggekoppeld worden naar de veilingsector om ook daar hun toepassingen te vinden.”

Wat is RFID en hoe wordt deze nieuwe technologie vandaag al toegepast in de veilingsector?

Geert Vonck: “RFID staat voor Radio Frequency Identification. Het is een technologie die gebruik wordt om items snel te identificeren voor tracking en tracing van goederen, of voor asset management. Er wordt op de te traceren goederen (kist, pallet, verpakking,...) een RFID-tag aangebracht. Via een RFID-lezer (ontvanger) wordt er energie gestuurd naar de tags en de tags sturen vervolgens hun unieke code terug naar de RFID-lezer. Het is eigenlijk de opvolger van de barcode-technologie, maar het grote voordeel tegenover deze technologie is dat RFID-tags met honderden tegelijk kunnen worden uitgelezen en niet individueel dienen gescand te worden.”

“Voor fruitveiling Zaltbommel werkte Aucxis inmiddels een oplossing uit om met RFID het stockbeheer van de palloxen in de koelcellen en de registratie van alle in- en uitgaande bewegingen volledig te automatiseren. Hiervoor werd elke pallox voorzien
van een geprint RFID-label (tag) met de telerinformatie. De RFID-labels worden gelezen en alle bewegingen van de palloxen worden geregistreerd via de RFID-lezers die zich op de heftrucks bevinden. Voor Rötjes Young Plants in Nederland, leverancier van jong plantgoed, ontwikkelden we dan weer een RFID-oplossing waarbij de 250.000 plantentrays die dagelijks in het bedrijf in omloop zijn, efficiënt
worden geregistreerd, gevolgd en gecontroleerd.”


De RFID tray scanner bij Rötjes Young Plants.

Filip Fontaine: “Europa stelt dat visserijproducten moeten kunnen worden getraceerd en gecontroleerd doorheen de hele keten. Visveiling Urk uit Nederland initieerde daarom een pilootproject voor een uniforme identificatie en traceerbaarheid van
viskisten en hun inhoud in alle fasen van vangst, verkoop en verwerking. In samenwerking met Visveiling Urk en vier andere partijen werkte Aucxis een experimenteel concept uit om op basis van onder meer RFID technologie een track & trace methodiek te realiseren die als model kan dienen voor de rest van de visserij-industrie. Het uitgewerkte concept werd ondertussen aan de praktijk getoetst. Vandaag weet Visveiling Urk op elk moment waar hun viskisten voorzien van een RFID-tag zich bevinden en kunnen alle betrokken partijen gelijk wanneer de vis in deze kisten identificeren. Op basis van dit goede rapport kreeg Aucxis ondertussen de opdracht van de drie Belgische visveilingen voor het uitwerken van een gelijkaardige RFID-oplossing voor de volledige traceerbaarheid van vis, van net tot
bord. De toepassingsmogelijkheden van RFID zijn inderdaad talrijk, niet sector gebonden, maar resulteren altijd in een verhoogde efficiëntie. Ze sluiten fouten door manuele acties uit, bieden een accuraat overzicht op voorraden of hebben een preventief effect tegen diefstal.”

De toekomst van Aucxis ziet er rooskleurig uit?

Filip Fontaine: “De groei situeert zich voornamelijk in de RFID business unit. RFID is een opkomende technologie waarvan de praktische toepassingen vandaag nog minimaal zijn, maar de volgende jaren exponentieel zullen groeien. Denk bijvoorbeeld aan volledig geautomatiseerde kassa’s in de supermarkten, waarvan de inhoud van
uw winkelkarretje gelezen wordt via RFID en de betaling automatisch van de rekening gaat. Een tweede troef is onze unieke positie als bedrijf dat software en hardware kan verenigen in oplossingen op maat. Onze klanten breiden uit van de klassieke veilingen (groenten en fruit, bloemen en vis). We integreren verticaal mee met onze klanten: het taggen van kisten voor de telers en de veilingen, het oplossen van de technische aspecten van de verkoop, het tracen van het product in het handelskanaal tot bij de kassa van het warenhuis, en intussen bewaken
we met partners de koudeketen.”

“Maatwerk blijft erg belangrijk. Aucxis wil zich nog meer profileren als solutions provider. Door onze jarenlange ervaring zijn we uitermate geplaatst om advies te geven, kunnen we actief meedenken met de klant, in welke sector ook, om zo tot geslaagde automatiseringsprojecten te komen. Professioneel en flexibel als bedrijf,
innoverend en toekomstgericht in onze oplossingen. Zo zie ik Aucxis als gezond
bedrijf mee evolueren met de moderne tijd."

Bron: Nieuwsbrief REO Veiling mei-juni 2015
Publicatiedatum: