Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Glitter verliest zijn glans terwijl Waitrose & Partners het uitfaseren

Waitrose & Partners hebben beloofd dat tegen Kerst 2020 hun eigen kaarten, labels, inpakpapier, crackers, bloemen en planten vrij zullen zijn van glitters of dat er een milieuvriendelijk alternatief zal worden gebruikt.

Dit jaar is driekwart van de kaarten, inpakpapier, crackers en labels en de helft van de bloemen en planten van het eigen merk glittervrij. Volgend jaar zullen alle planten en bloemen vrij van glitters zijn en in 2020 moeten alle bovengenoemde producten glittervrij zijn of zal er een milieuvriendelijk alternatief worden gebruikt.

Glitter wordt gemaakt van kleine stukjes plastic en wanneer de glitter van het product af gaat, kan het in het water terecht komen waar het nooit wordt afgebroken.

De belofte van de retailer volgt op eerder nieuws van BBC1 dat hun programma Strictly Come Dancing het gebruik van traditionele glitter in de ban hebben gedaan, net als verschillende kleuterscholen en muziekfestivals in de VK.

Tor Harris, Hoofd van CSR, Gezondheid & Landbouw bij Waitrose & Partners, liet weten: “De impact van plastic op het milieu verminderen is iets dat onze klanten zeer belangrijk vinden. Het is van groot belang om het gebruik van glitter uit te faseren en we zullen zeker andere manieren vinden om ervoor te zorgen dat onze producten tijdens de Kerst, en de rest van het jaar, fonkelen."

Waitrose & Partners was in 2016 de eerste supermarkt die stopte met het gebruik van plastic in zijn beautyproducten door van plastic wattenstaafjes over te stappen naar biologisch afbreekbaar papier. De microbolletjes in plastic wattenstaafjes worden gezien als een serieuze bedreiging voor de ecosystemen in de zee.

Waitrose & Partners hebben ook het doel gesteld om alle verpakkingen van eigen merk producten tussen 2023 en 2025 recyclebaar, herbruikbaar of composteerbaar te maken. De retailer zal in deze twee jaar ongeveer 11.000 ton niet-recyclebaar plastic gaan vervangen met meer duurzame alternatieven.

Voor meer informatie:
Waitrose
Publicatiedatum: