Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Paardekooper presenteert de écht duurzame hoes

Tholen - Voor een bloemenhoes is er geen beter materiaal dan plastic, mits dit plastic goed gerecycled kan worden. De uitdaging is om het cirkeltje rond te krijgen en met de Recy® en de Recy® Clear bloemenhoezen laat Paardekooper, dat in dit segment een grootmacht is, zien dat dit een heel eind is gelukt. Die laatste, de Recy Clear, werd recentelijk gelanceerd en vindt in o.a. Wim Ammerlaan van de Nederlands-Ethiopische rozenkweker Rosa Plaza een enthousiaste 'early adapter'.

Wim Ammerlaan met de nieuwe hoes

"We zijn al jaren bezig met Dillewijn Zwapak – nu Paardekooper – om een hoes te vinden die voor een belangrijk deel gerecycled is, goed te sealen, sterk en tóch ook mooi doorzichtig", vertelt Wim. Op een tweetal kwekerijen in Ethiopië, met een gezamenlijk areaal van ruim 50 ha, slijt hij op jaarbasis een aardig stapeltje hoezen, en met de Recy Clear maakt hij een flinke slag. "We reduceren ons gebruik van virgin plastics met 70 procent."

De Recy Clear wordt vervaardigd uit zgn. Post Consumer Recycled (PCR) plastic en is, in tegenstelling tot de Recy zelf, volledig transparant. Die laatste is grijs van kleur, maar heeft als unique selling point dat deze voor 100% vervaardigd is uit gerecyclede hoezen*, een prestatie die mogelijkheid gemaakt wordt door de samenwerking met verschillende partijen in het Circulair Plastics Alliance.


John van Berkel en Merel de Vries presenteren de verschillende Recy en Recy Clear bloemenhoezen en de Eco Flowerbox FECT

Kosovo
Op het kantoor van Paardekooper in Aalsmeer vertellen John van Berkel en Merel de Vries, resp. Business Developer en Adviseur Duurzaamheid binnen de horti divisie** van Paardekooper, er meer over. "Paradoxaal genoeg zijn wij als verpakkingsbedrijf juist bezig te kijken om de hoeveelheid verpakkingen te verminderen", weet John. "Dat doen we onder andere concreet met de Recy en de Recy Clear. Tevens zijn we bezig met het verkorten van de supply chain en het verlagen van de footprint door in Kosovo een nieuwe productielocatie van Recy hoezen op te starten samen met onze partner Kivo, een producent van PCR gerecyclede producten."


Het recyclaat voor de fabricage van de Recy Clear zoals het de fabriek binnenkomt

Dit is een stap waar het bedrijf bij voorbaat erg trots op is. Nu komt het leeuwendeel van de producten nog uit het Verre Oosten – Paardekooper heeft o.a. een eigen fabriek in Vietnam, en ook in Colombia en Kenia worden hoezen vervaardigd. Kosovo is een stukje dichter bij huis en met de verwachte groeiende interesse naar deze en vergelijkbare producten, zijn de verwachtingen hooggespannen. "We bewegen binnen Europa naar één wetgeving toe, die de markt gaat verplichten een minimaal percentage van 35% van hun plastic input te winnen uit (PCR) gerecyclede bronnen. De markt vraagt daarom in toenemende mate om oplossingen als deze."

- en zoals het aan de andere kant de fabriek weer verlaat

Voorop lopen
Dat duurzaamheid een soms wat holle, maar bij Paardekooper geen loze kreet is, weet Merel als geen ander. "Als producent proberen wij ook onze eigen producten zo objectief mogelijk te beoordelen. Zo hebben we een methode ontwikkeld waarmee we voor elk product in ons assortiment inzichtelijk maken hoe deze presteert op het gebied van duurzaamheid en stellen we op basis daarvan prioriteiten waar het gaat om R&D."

"Verder richten we ons binnen Paardekooper sterk op de ontwikkeling van circulaire systemen waarbij producten meermalig gebruikt kunnen worden en aan het einde van de productlifecycle weer gerecycled kunnen worden. Zo hebben we recent de Eco Flowerbox FECT® gelanceerd als duurzaam alternatief voor de eenmalig bruikbare transportdozen."

Ook wijst ze op The LCA Centre en de LCA tool (LCA staat voor Life Cycle Assessment), onderdeel van Koninklijke Paardekooper Group, waarmee klanten inzicht in hun footprint gegevens kunnen krijgen. Zo scoort een papieren hoes vaak goed waar het gaat om 'global warming potential' oftewel 'footprint', maar weer heel slecht waar het aankomt op waterverbruik in de productie.

"We zijn ook kennispartner als het gaat om (internationale) huidige en toekomstige wet- en regelgeving, wat in de praktijk vooral voor klanten buiten Europa, denk aan onze klanten in de USA en Colombia, een meerwaarde heeft omdat wij qua verduurzaming in Europa voorop lopen."

Op naar de 100
Wim heeft de nieuwe hoes afgelopen week gepresenteerd aan zijn klanten. Voor een deel worden nu nog oude hoezen gebruikt, maar dat is nog maar even, binnenkort gaat hij helemaal over. "Of het in de toekomst ook voor 100% uit PCR kan? Allicht, maar dat is nu nog geen optie. Het wordt dan te slap, je krijgt een soort boodschappentassen materiaal dat heel rekbaar is en waar je, laten we eerlijk wezen, niet je bloemen instopt als je ze wilt verkopen. Maar kan het percentage omhoog, dan staan we daar uiteraard voor open. Voor nu zijn we echter dik tevreden, want t.o.v. bestaande opties is dit fantastische winst."

Voor meer informatie:
Paardekooper
www.paardekooper.nl

Rosa Plaza
https://rosaplaza.nl/en/