Jongeren en sectorcommunicatie hebben een duidelijke plaats gekregen in de nieuwe strategie van Bloemenbureau Holland. Samenwerking met het YouTube-kanaal 'Later als ik groot ben' brengt die twee bij elkaar. Vanaf 9 februari kijken duizenden jongeren naar de belevenissen van de 11-jarige Anna de Groot tijdens haar van stagedag bij VDE Plant in Woubrugge. ‘Een toffe snuffelstage 3.0’ zoals de programmamakers het zelf noemen.

In elke aflevering van het populaire YouTube-kanaal krijgt een jongere tussen 9 en 14 jaar de kans om de eigen droombaan een dag lang uit te proberen. Hoe is het om te werken als pakketbezorger, stewardess of BOA? Begin januari lieten Karin van der Eijk en Bjorn Hoogeveen (VDE Plant) de jonge Anna zien hoe leuk het werk is op de kwekerij. Samen met presentator, zanger en GTST-acteur Rein van Duivenboden bezoekt ze de kwekerij een gaat ze aan de slag als plantenkweker. Het resultaat staat vanaf 9 februari online.

Imagoversterkend
Anna is ervan overtuigd dat bloemen en planten in huis voor gezelligheid zorgen. Ze heeft altijd speciale interesse gehad voor planten en ziet het vak van plantenkweker wel zitten. Voor Bloemenbureau Holland is de samenwerking een kans om jongeren een inkijkje te geven in de sierteeltsector en te interesseren voor het werk op de kwekerij. Want zij zijn natuurlijk niet alleen de kopers, maar ook de collega’s van de toekomst.

In de aflevering van veertien minuten komen verschillende onderwerpen voorbij die kunnen bijdragen aan een positief sectorimago. Zo spreken Karin en Anna uitgebreid over het effect van planten op je welzijn, dat planten blij maken en je als plantenkweker dus heel veel mensen blij kan maken. Maar ook over de vernieuwingen in de sector, over licht, warmte, water, biologische bescherming en over de inzet van drones in de teelt. Onderwerpen die jongeren niet snel verwachten bij een kwekerij.

Droombaan
Sinds de start in 2017 zijn er meer dan 100 afleveringen van een kwartier gemaakt die in totaal ruim 10 miljoen keer zijn bekeken. Koploper met bijna 900 duizend views is momenteel de aflevering over de Ambulancemedewerker.

In het populaire format ontdekken jongeren tussen de 9 en 14 jaar of de droombaan die ze voor zichzelf in gedachten hebben, ook daadwerkelijk bij ze past. Tijdens de verrassende (ze weten vooraf van niets) snuffelstage voor één dag horen ze veel over het vak en mogen ze samen met een expert en de presentator ook aan het ‘werk’. Met het programma hopen de makers vooral dat kinderen zich gaan verdiepen in een mogelijk toekomstig vak. Dat de afleveringen ook op veel VMBO- en MBO-scholen tijdens de lessen worden bekeken, helpen daar zeker bij.

bron: Bloemenbureau Holland