Tholen - Een klant van het allereerste uur, die is misschien niet meer te vinden, maar er zijn er die ver terug gaan. Zoals Bloemenhuis Akkerman uit Delftzijl, de bloemenzaak van Heino en Marjon Vast die al 55 jaar de bloemvoeding van Chrysal gebruiken, en om het 75-jarig jubileum luister bij te zetten kwam accountmanager Erwin Otten afgelopen week langs met taart.

Erwin Otten overhandigt Heino en Marjon Vast een lekkere taart

Chrysal is een merk dat tot soortnaam geworden is, een gevolg van ‘de eerste’ zijn in combinatie met een serie sterke reclames. De consument kent doorgaans het sachet bij het boeket, grofweg de helft van alle bloemisten is klant en nog weer daarvoor zitten de snijbloemenkwekers, die er in veel gevallen ook gebruik van maken. En hoewel er in de loop der jaren verschillende concurrenten zijn opgestaan, staat buiten kijf dat Chrysal nog altijd onbetwist marktleider is.

Ook bij Bloemenhuis Akkerman kan men zich eigenlijk geen bloemhandel zonder de bloemvoeding van Chrysal voorstellen. “We verkopen best veel bloemen, maar er komt eigenlijk nooit iets terug,” vertelt Marjon. “We hebben altijd een bloemenzaak willen zijn voor iedere portemonnee, maar we hebben nooit willen beknibbelen op de kwaliteit. We gebruiken daarom professionele bloemvoeding voor in de winkel en geven de klant ook altijd een zakje mee voor de uitbloei.”

Niet één reden
Er zijn verschillende redenen om wel of niet bloemvoeding te gebruiken. Erwin, die voor zijn tijd bij Chrysal zelf 20 jaar bloemist geweest is, vertelt dat het er maar net van afhangt hoe je ermee om gaat, hoe je het verwerkt en wat je ervan verwacht. “Bloemisten die elke dag vers inkopen en vrijwel geen voorraad aanhouden, hoeven minder rekening te houden met derving op de vloer. Er zijn er ook die het domweg te duur vinden. Maar van de grofweg helft die wel bloemvoeding gebruikt, of dat nu van ons is of een concurrent, moet je nog weer onderscheid maken in producten die conserveren of juist bloei provoceren, in producten specifiek voor snijbloemen of specifiek voor houtachtige producten, in professionele voeding (voor op de kwekerij en in de keten) en in de bij de consument bekende bloemenvoedingszakjes die juist een lange bloei garanderen.”

Passie voor bloemen
De geschiedenis van Bloemenhuis Akkerman en die van Heino en Marjon gaat ook al een tijdje terug. De ouders van Heino hadden vroeger in het Groningse Zeerijp een kwekerij en een eigen ventroute en op goed moment kwam hij als stagiair bij Akkerman terecht. En, geloof het of niet, zo ook Marjon, die een opleiding bloemen- en groenteteelt gedaan had en zich vervolgens specialiseerde in bloemschikken en binden. “We hebben elkaar hier ontmoet, werden verliefd en zijn getrouwd”, memoreert Marjon, “maar feit is dat we allebei toen ook al een passie deelden voor bloemen. Op goed moment, nu alweer ruim 30 jaar geleden, hebben we de zaak overgenomen, en sinds die tijd hebben we een gestage groei doorgemaakt."

Ze doen het samen maar in principe is Heino van de inkoop. Een keer in de week, op woensdag, rijdt hij naar Aalsmeer, en ook geregeld naar Eelde. In tegenstelling tot vroeger wordt tussendoor ook telefonisch of langs digitale weg nog wel eens wat nabesteld en geleverd. Marjon is in de winkel te vinden en verwerkt er, samen met een aantal personeelsleden, alle bestellingen (i.s.m. Fleurop wordt ook veel bezorgd).

Wereld verandert, bloemvoeding blijft
Over de jaren is er natuurlijk een hoop veranderd, zowel waar het de handel en de markt zelf betreft als in de relatie met Chrysal. “In de tijd dat wij begonnen kwam met enige regelmaat meneer Dijkstra langs. De vertegenwoordiger ging dan in zijn auto de klanten af in het noorden van het land. We kochten dan een batch en in iedere emmer ging een schepje. Dat is nu wel anders, producten zijn veel specifieker en waar het op professioneel gebruik aankomt wordt het met doseerpompjes gedoseerd. Verder zien we nog maar zelden iemand langskomen, van Chrysal of van wie dan ook. In die zin is de wereld veranderd. Ook de handel zelf is onpersoonlijker geworden en het aanbod, hoewel nog altijd groot, is verschraald en tijden van tevoren vastgelegd. Zomaar eens wat leuks of bijzonders vinden gebeurt nog maar zelden.”

De relatie met Bloemenhuis Akkerman wordt tot slot, als een van de oudste bestaande klanten, vanuit Chrysal bijzonder gewaardeerd. “Er is een Belgisch groothandel die al 60 jaar klant is, maar nog ouder bestaan ze geloof ik niet”, besluit Erwin. “Bedrijven zijn gestopt, failliet gegaan, opgegaan in andere verbanden of wat dan ook. Behalve dat Bloemisten als Heino en Marjon überhaupt ambassadeurs zijn voor ons vak, is het natuurlijk geweldig om samen zover terug te gaan.”

Voor meer informatie:
Chrysal
Erwin Otten
erwin.otten@chrysal.com
www.chrysal.com

Bloemenhuis Akkerman
Marjon Vast
info@bloemenhuisakkerman.nl
https://bloemenhuisakkerman.nl/