Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
kijkje op de nieuwe productielocatie van Hishtil in Gderot, Israël:

"We streven ernaar volledig biologisch te worden"

Hishtil een vermeerderaar van kruiden, groenten en jonge sierplanten en levert onbewortelde en bewortelde stek en geënte planten aan de kwekers wereldwijd. Jaarlijks produceert het bedrijf meer dan een miljard plantjes, waarvan ongeveer 120 miljoen geënte groenten. De teelt vindt plaats op 30 ha in Israël, verdeeld over vijf teeltbedrijven en op nog eens 32 ha teeltfaciliteiten in het buitenland. Vorige maand bezocht FloralDaily de nieuwe moederplantenfaciliteit in Gderot, waar we spraken met Haim Rosenblum, Hishtil's sales en marketing directeur.


Haim Rosenblum in de nieuwe locatie in Gderot

Groei via joint ventures
In de loop der jaren is Hishtil internationaal gegroeid door verschillende joint ventures aan te gaan. Zo begon Hishtil-Gelpi in Spanje in 2013 als een joint venture tussen Hishtil en GelboPlant. Het bedrijf is ook betrokken bij joint ventures in Italië, de VS, Mexico en Zuid-Afrika. De twee vestigingen in Turkije die als joint ventures begonnen, werden in maart 2022 100% eigendom van Hishtil. Rosenblum: "Dat zijn allemaal gebieden met een warm klimaat; daar ligt onze expertise. We werken bij voorkeur samen met bedrijven die groot en sterk genoeg zijn om onze productmarketing en -verkoop lokaal zelf te beheren. Wij zorgen dan voor de teeltexpertise. Omdat we niet willen concurreren met onze joint ventures, bieden we geen B2B-export voor de professionele markt vanuit Israël naar deze landen."

Op weg naar 100% biologisch
De belangrijkste exportproducten van Hishtil zijn ongetwijfeld hun kruiden en geënte groenteplanten. Rosenblum: "Onze huidige aanbod is 50% biologisch en 50% conventioneel. We willen wel naar volledig biologisch, maar dat kan nog wel even duren omdat het vinden van het juiste protocol voor elk gewas tijd kost. Deze focus op biologisch is echter een van onze sterke punten. Meer dan veel anderen zijn wij erin geslaagd teelten geheel biologisch te doen. Onder de bedrijven die in Afrika telen, bevinden zich enkele leveranciers van dergelijke producten, maar hun manier van werken en hun productkwaliteit kan meestal niet tippen aan de onze. Dat kan te maken hebben met verschillende factoren zoals waterkwaliteit of gewasbeschermingsprotocollen. Het is een zeer uitdagend segment. Onze teelttechnici staan daarom altijd klaar om klanten bij te staan en te adviseren als dat nodig is."

Klantenservice essentieel
Volgens Rosenblum is het bedrijf naast productkwaliteit en de focus op biologische teelt zeer sterk op een derde vlak, te weten klantenservice. "We hebben een zeer uitgebreid netwerk van leveranciers, partners en klanten. Als een klant bijvoorbeeld een technische oplossing nodig heeft voor een teeltprobleem, kan ons personeel hem vaak doorverwijzen naar de relevante deskundigen, niet alleen in Israël maar ook in de landen waar we joint ventures hebben."

Ontvochtiger vermindert behoefte aan gewasbeschermingsmiddelen
In lijn met de focus op biologische teelt, besteedt Hishtil ook veel aandacht aan duurzaamheid. Rosenblum: "In onze vestiging in Gderot vangen we regenwater op dat we behandelen en gebruiken voor irrigatie. De teelt is gericht op geïntegreerde teelt. In kassen worden drogers gebruikt omdat vrij water op de bladeren en stengels van planten een micro-omgeving creëert waarin ziekten kunnen gedijen. Door de ontvochtiger hebben we niet alleen minder gewasbeschermingsmiddelen nodig, maar besparen we ook energie. Op de lokale markt verzamelen, reinigen en hergebruiken we ook alle plantentrays die we leveren; deze en onze potten zijn allemaal gemaakt van gerecyclede materialen. Kapotte exemplaren worden opgestuurd voor recycling."

Hishtil is zelf geen plantenveredelaar, maar werkt veel samen met veredelaars en onderzoeksinstituten over de hele wereld. Dankzij deze samenwerkingen kan Hishtil voortdurend nieuwe rassen introduceren, en vaak ook exclusief.

Invoering van automatisering en robotica
Problemen met het werven van voldoende arbeidskrachten in de afgelopen jaren en stijgende kosten van de beschikbare arbeid hebben Hishtil ertoe gebracht te kijken naar mogelijkheden voor het gebruik van verdere automatisering en robotica. Historisch gezien waren de werkstations voor activiteiten als enten, plukken en steken van onbewortelde stekken en verplanten gebaseerd op handwerk en vereiste veel handen.

"In sommige gevallen heeft Hishtil gebruik kunnen maken van 'off-the-shelf' apparatuur, maar in andere gevallen hebben we moeten samenwerken met leveranciers om unieke oplossingen te ontwikkelen voor onze manier van werken. Bovendien is ons interne R&D-team nauw betrokken bij de beoordeling van innovaties wanneer deze op de markt komen," merkte Rosenblum op.

Bedrijfsfilm

Wijnstokken voor de Israëlische markt en zoete aardappelen voor de export
De afgelopen jaren heeft Hishtil niet alleen vooropgelopen in kruiden- en groente-innovatie, maar heeft het bedrijf ook kansen gezien voor productdiversificatie. "Onze wijnstokken lossen een probleem op in Israël omdat jarenlang virusdragende planten van overzee werden aangevoerd. Wij houden virusvrije moederplanten van ent- en onderstamcultivars onder bescherming," aldus Rosenblum.

"Natuurlijk kunnen virussen en ziekten in de bodem of de omgeving de planten nog steeds aanvallen als ze eenmaal door klanten in het veld zijn geplant, maar het uitgangsmateriaal is 100% schoon en robuust", garandeert hij. "We streven ernaar datzelfde protocol exclusief te gebruiken voor druivenrassen van particuliere bedrijven. Daarnaast gebruiken we dezelfde technieken om appelen te enten voor de grootste Israëlische appelteler. Ontwikkelingen met andere fruitbomen zijn gaande."

De afgelopen jaren is het bedrijf ook begonnen met het vermeerderen en leveren van zoete aardappelen (Ipomoea batatas). Deze vegetatief opgekweekte jonge planten worden in grote hoeveelheden geëxporteerd naar Europese telers in koude gebieden waar stekken zich niet zo goed ontwikkelen en minder opbrengen.

"De overkoepelende strategie van Hishtil is om onze klanten de 'tools' te geven die ze nodig hebben om de opbrengst te verhogen en de productkwaliteit te verbeteren. Dat doen we met behulp van onze eigen R&D-afdeling, die samenwerkt met academische onderzoeksinstituten hier in Israël en overzee. Omdat wij de impact op het milieu willen verminderen, zoeken wij waar mogelijk naar niet-chemische oplossingen," besluit Rosenblum.

Voor meer informatie:
Hishtil Ltd.
info@hishtil.com
www.hishtil.com 

Publicatiedatum: