EveryD Flowers zet data om in waardevolle inzichten:

"Zoveel mogelijk datagedreven, objectieve beslissingen maken"

EveryD Flowers is officieel in de boeken te vinden sinds 1 januari 2021 en wordt gevormd door drie locaties: twee vestigingen in De Lier en één in Naaldwijk. Samen vormen zij een greep uit de aangesloten kwekerijen van telersvereniging Colours of Nature. Pim Ammerlaan, locatiemanager van de vestiging Hofzichtlaan, vertelt hoe de enorme hoeveelheid data bij EveryD Flowers wordt omgezet in waardevolle inzichten. Het jonge bedrijf gebruikt hiervoor Work-IT-software van Nitea. 

Vanuit de locaties van EveryD Flowers worden dagelijks zo’n veertien klein- en grootbloemige gerberarassen geplukt, gebost en verkocht. En dat alles onder het motto ‘Kweken op Karakter’ – oftewel; met een flinke dosis lef, boordevol ambitie en af en toe een tikkeltje eigenwijs om zich te blijven onderscheiden binnen de branche.

Pim licht toe: “Dit doen wij bijvoorbeeld door het verzamelen van data. Heel veel data. Mede dankzij de software van Nitea kunnen wij die data verzamelen. Hiermee proberen we steeds meer inzicht te krijgen in wat we doen en maken continu stappen vooruit, omdat we zien dat het noodzakelijk is om de processen in de tuinbouw – en dus ook binnen ons bedrijf – efficiënt in te richten.”

Van onderbuikgevoel naar datagedreven beslissingen
“Voordat we met Work-IT van Nitea aan de slag zijn gegaan, gebruikten we een ander softwarepakket. Deze partij kon niet mee in onze wens om te groeien in het verzamelen en benutten van data. Daarom gingen wij op zoek naar een alternatief. Aangezien onze manier van kweken veel weg heeft van die van de groenteteelt [lees: grote teeltvakken en de behoefte aan strakke arbeidsregistratie en voorspellingen] zijn wij via een groenteteler in contact gekomen met Nitea en daarmee met Work-IT en de bijbehorende functionaliteiten,” aldus Pim.

Dat bleek een schot in de gerbera – uhh, roos. “Work-IT helpt ons bij hetgeen dat wij willen: zoveel mogelijk datagedreven, objectieve beslissingen maken. De computer liegt nooit. Als we daarentegen op ons onderbuikgevoel af zouden gaan bij het maken van beslissingen, zouden we de ene week rechtsaf en de andere week linksaf gaan.”

3 = 1
Bij EveryD Flowers wordt Work-IT op alle drie de locaties volop ingezet, arbeid en productie worden dan ook op iedere locatie op dezelfde manier geregistreerd. “Medewerkers kunnen daardoor worden uitgewisseld over verschillende locaties van ons bedrijf. Op het moment dat het op een bepaalde locatie iets drukker of juist rustiger is, of wanneer we te maken hebben met zieken of vakanties, dan kunnen medewerkers op de andere locatie direct verder werken door in te klokken in het systeem dat zij gewend zijn met hun eigen tag. Niemand staat voor verrassingen als je een keer op een andere teeltlocatie moet werken,” aldus Pim. “Daarnaast kan ik als locatiemanager via één systeem zien wat er in iedere kas gebeurt. Ook de administratie, salarisverwerking en urencontrole worden voor alle locaties op één centraal punt, aan de Hofzichtlaan, gedaan. Dit heeft enorm veel schaalvoordelen.”

Tijd voor verdieping: arbeid- en productiegegevens op padniveau inzichtelijk
Om de ideale totaaloplossing tot stand te laten komen, zijn goede samenwerkingen en koppelingen essentieel. Bij EveryD Flowers is de Work-IT-software om die reden gekoppeld aan de systemen van Bogaerts Greenhouse Logistics en Hortidash. Naast het verzorgen van het interne transport, registreert Bogaerts – via transponders in het betonpad – ook alle bewegingen die de karren binnen de kas en de schuur maken. Deze gegevens worden gecombineerd met de door Hortidash geregistreerde data, zoals omtrent steellengte, bloemgrootte en afval die uit de bosmachines voortkomt. Vervolgens komt dit pakket aan data, samen met de geklokte arbeidsuren via de taglezers van Nitea, bijeen in het Work-IT dashboard.

Pim geeft aan: “Hiermee hebben we de arbeid- en productiegegevens op padniveau inzichtelijk. Zo houden we bijvoorbeeld de verwerkte aantallen per uur per persoon bij, om hier vervolgens een prestatiebeoordeling aan te hangen. Maar – nog belangrijker – is dat we op padniveau de productie inzichtelijk kunnen maken. Dit bepaalt onder andere onze ras- en assortimentskeuze.”

Om de daadwerkelijke productie nog preciezer in kaart te brengen, is onze arbeid- en productieregistratie software gekoppeld aan de teeltoplossing van LetsGrow.com. Het dashboard van LetsGrow.com geeft de teeltspecialisten en gewasbeschermers binnen EveryD Flowers inzicht in allerlei variabelen binnen de kas, zoals het klimaat, ziekten en plagen. Doordat die teelttechnische omstandigheden worden meegenomen in het Work-IT dashboard, kunnen de uiteindelijke productiecijfers nog beter worden ingeschat.

Productiecijfers onmisbaar – van oogsten tot verkopen
“De urenregistratie – en hiermee de salarisverwerking – werkt heel efficiënt via Work-IT. We kunnen erop vertrouwen dat het systeem de uren foutloos registreert. Bovendien kun je goede overzichten uit Work-IT halen die bijvoorbeeld laten zien hoeveel bloemen per dag zijn geproduceerd en hoeveel uren in een bepaalde handeling zijn gaan zitten. Tijdens bijvoorbeeld de teeltwisseling, die verre van dagelijks plaatsvindt, kunnen we extra handelingen aanmaken in de tablet en zien we precies hoeveel deze specifieke handeling heeft gekost,” vertelt Pim.

Wat de meest gemiste functionaliteit zou zijn, als EveryD Flowers geen gebruik meer zou kunnen maken van Work-IT? Pim: “De productiecijfers. Oftewel, het aantal verwerkte gerbera’s per pad. Dit is heel belangrijk, zeker omdat wij de verkoopaantallen baseren op de productievoorspellingen uit Work-IT. Wij kunnen met ons blote oog niet inschatten of er bijvoorbeeld 1.000 of 1.200 geplukte gerbera’s  in een kar staan en dus hoeveel bloemen we die dag kunnen verkopen, terwijl de software ons dit wel kan vertellen en altijd de waarheid spreekt. Stel je voor dat alle kwekerijen binnen de telersvereniging hun productiecijfers steeds tien procent te hoog of te laag inschatten, dan weten we niet zeker of we aan de vraag kunnen voldoen en verkopen we misschien wel ten onrechte nee aan klanten. En dat is nu net waarom wij data zo belangrijk vinden. Gevoel is belangrijk, maar data moet dit wel hardmaken en onderbouwen.”

Voor meer informatie:
Nitea
info@nitea.nl
www.nitea.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven