Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geen merkloze bloemen meer in het retailschap, dat is doel van nieuw initiatief

Met de introductie van ‘Groene Dag’ krijgt het retailkanaal er een nieuw merk bij in het sierteeltschap. Daarmee moet er voor veel supermarkten een einde komen aan de tijd dat bloemen en planten merkloos worden verkocht. Een herkenbaar merk in het schap kan ertoe bijdragen dat de sierteelt omzet in het retailkanaal een forse impuls krijgt, verwacht initiatiefnemer Niftrik Bloemen en Planten. Vanaf 12 september is Groene Dag in tientallen supermarkten van Albert Heijn, Jumbo, Coop en Plus in geheel Nederland te koop.

Niftrik Bloemen en Planten is een van de grootste toeleveranciers voor bloemen en planten in de retail. Het bedrijf opereert als service merchandiser voor multifranchisers met tien vestigingen of meer. Daarmee is Niftrik Bloemen en Planten in tientallen supermarkten in Nederland verantwoordelijk voor de presentatie in de winkel, het assortimentsbeleid en de levering, drie- tot vijfmaal per week.
De retail haalt nog niet het maximale rendement uit de vierkante meters van het sierteelt schap, constateert kwaliteitsmanager Marcel Schamp van Niftrik Bloemen en Planten. ‘Bloemen en planten zijn de afgelopen jaren een serieuze versgroep in de supermarkt geworden. Maar in veel vestigingen is de verkoop nog té afhankelijk van een winkelmanager of medewerker die er enthousiast mee aan de slag gaat.’

Start met twintig producten 
De introductie van een merknaam en een uniforme uitstraling moet die verkoop een boost geven. Twee jaar geleden lanceerde merk ontwikkelaar Menno van Es van The Green Brand Factory met succes een variant in Duitsland: Grünen Tag. Onder de vlag van Groene Dag begint Niftrik Bloemen en Planten met een assortiment van ongeveer twintig kamerplanten en tuinplanten. Die worden jaarrond voor een vaste prijs aangeboden.

Marcel Schamp: ‘We gaan van start met de producten met de hoogste omloopsnelheid in het retailkanaal. Ook seizoensproducten passen in het assortiment. Op korte termijn zal het aanbod verder worden uitgebreid, waarbij we ook naar de verkoop van bloemen onder het Groene Dag-merk kijken.’ Het bedrijf maakt gebruik van een netwerk van eigen telers, verspreid over het land.

Datagestuurd assortimentsbeleid
Eerdere kleinschalige pogingen om bloemen en planten onder een merknaam te verkopen in de retail liepen spaak. Omdat Niftrik Bloemen en Planten al jarenlang ervaring heeft in het kanaal, verwacht het bedrijf dat Groene Dag snel voet aan de grond krijgt. Eigen meubilair met Groene Dag-branding moet de herkenbaarheid van het merk op de winkelvloer verhogen. Ook gaat de toeleverancier binnenkort data gebruiken om het assortiment per filiaal bij te sturen.

Met het eigen Full Merchandise Concept is het bedrijf in staat om de uitval in de winkels te minimaliseren. Die kan nog verder omlaag worden gebracht: Niftrik Bloemen en Planten investeert ook in een efficiënte instructie en training van winkelpersoneel dat verantwoordelijk is voor het sierteelt schap. De eerste sierteeltproducten met Groene Dag-merknaam staan vanaf 12 september in tientallen supermarkten.

Voor meer informatie: 
The Green Brand Factory
+31 (0)6 22 52 80 72
[email protected] 
thegreenbrandfactory.com


Publicatiedatum: