Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marc Sassen, VIP Roses

Helemaal zonder energie de allermooiste Nederlandse roos telen

Zo gaat het in het leven, je slaat een richting in en jaren later zie je allerlei consequenties die je toen nooit voor mogelijk had gehouden. Zo richt je bijvoorbeeld je pijlen op exclusieve bruidsrozen, rozen “met koud bloed” die in de winter in rust gaan en vanaf het voorjaar tot de herfst bloemen produceren. “Het begon ooit meer uit hobby en het heeft ons wel een jaar of tien gekost om hier een leuk assortiment in op te bouwen. Met het oog op de huidige energieprijzen hebben wij het nu goed getroffen.”

Marc Sassen

We spreken Marc Sassen in zijn box op de veiling. Vandaar worden de rozen, die in Ter Aar en op twee locaties in Nieuw Veen worden geteeld op een gezamenlijk areaal van 3,5 ha, verwerkt en verhandeld. Samen met broers Ed (verantwoordelijk voor teelt en personeel) en Jeroen (de man van de verkoop) runnen zij het bedrijf VIP Roses, een rozenkwekerij die ooit door vader was begonnen en die de heren hebben uitgebouwd tot leverancier van een breed assortiment (zo’n 30 soorten) exclusieve variëteiten.


De broers Jeroen, Marc en Ed Sassen in de kas

“Wij telen met de natuur mee, wat wil zeggen dat we rozen hebben vanaf ongeveer april t/m november”, vertelt Marc. “Dat is ons seizoen, en afhankelijk van de energie die je erin stopt, kun je iets eerder beginnen of iets langer doorgaan. Maar dat deden wij praktisch al niet, omdat de rozen in het bijzonder geschikt zijn voor het trouwseizoen en dat begint nu eenmaal later. Bovendien zien we dat we er, in tegenstelling tot wat geldt voor de meeste anderen bloemen, in de zomer betere prijzen voor krijgen dan in de winter. We gaan kortom met weinig energie de winter door en geloof het of niet, dat is óók omdat we jaren geleden al een voorgevoel hadden. Niet van wat er nu concreet gebeurt natuurlijk, maar wel dat energie steeds duurder zou worden, en dat we daar op de een of andere manier op zouden moeten anticiperen.”

Vollegrondsteelt 

Old school
Sassen heeft een deel van zijn gasleverantie vastgelegd. Dat is afgelopen winter gebruikt om de kas enigszins op temperatuur te houden, wat een soort middenweg is tussen volledig ‘met de natuur mee gaan’ en het jaarrond produceren. Dit jaar is zelfs wat gas terug verkocht. “Ik ben blij dat we deze kant zijn opgegaan. Eerst deed niemand dat. Telers gingen juist belichten en nog meer belichten, terwijl wij er juist mee stopten. Reden was echter ook dat wij een oude kas hadden en op het punt stonden om deze te slopen. Die oude kas, die in Ter Aar, is toen toch nog blijven staan en we telen er nog altijd in. Er is geen gasaansluiting en ook de ketel die er ooit was, is weg, dus we hebben gaandeweg ontdekt hoe we hier toch, zonder energie, een mooie roos konden telen.”

Eerste snee in mei, in de volle grond

“Als je niet stookt heb je van mei tot oktober rozen, drie sneetjes noemen we dat, dat is ongeveer de helft t.o.v. een belichtte kas. We telen daar ook écht op de ouderwetse manier, gewoon in de volle grond. Dat is het leukst, echt helemaal zonder energie toch mooie rozen proberen te telen. Eigenlijk is dat een soort teelt die niemand meer echt doet. Helemaal koud, zonder energie, wie doet dat nog? Dus het is leren, leren wat we verleerd zijn, en zoeken naar soorten die daarbij passen. Vooral de eerste snee, de eerste rozen die opkomen in mei/juni, dat is echt van fantastische kwaliteit. Vervolgens is het aan het weer hoelang je door kunt gaan.”

Daarnaast heeft VIP Roses in Nieuwveen nog wel een kas waar men jaarrond kan telen, en daar wordt wel wat gestookt om het seizoen te rekken. “Daar gebruiken we dus best wat energie, maar dat is nog altijd niet te vergelijken met de moderne rozenteelt. Toch zoeken we nu ook daar de grens op om te zien met hoe weinig energie we de winter door kunnen. Dat is natuurlijk spannend. We doen er nu vijf sneetjes per jaar, wat maar een of twee sneetjes minder is dan een volledig belichtte kas.”

Kleuren, spuiten, glitteren, waxen
Rozen telen is echter niet alles wat VIP Roses doet, sinds jaar en dag heeft het bedrijf ook naam gemaakt met bewerkte rozen. “Kleuren doen we al heel lang, maar in het begin alleen onze eigen rozen. Maar de veiling is een snoepwinkel, daar is alles te koop. Recentelijk, toen we moesten besluiten in de winter helemaal geen productie meer te draaien, viel er een gat en zijn we meer producten van derden gaan kopen. Zodoende zijn we drie jaar geleden ook tulpen gaan kopen en verven, eerst in één kleur, inmiddels zo’n 50 verschillende soorten in allerlei kleuren. Vooral de aarde- en naturel tinten zijn populair, dat is gigantisch aangeslagen bij de bloemist. Die houdt doorgaans niet van felle kleuren, vindt dat te kitscherig, maar die pastelkleuren lusten ze wel. Intussen is dit, naast onze rozen, uitgegroeid tot onze core business. Daarnaast kopen en kleuren we ook gips, lisianthus, anjers en zelfs allium. Er staan zo’n 250 verschillende artikelen in onze shop. As we speak vertegenwoordigen onze rozen nog maar 1/3 van de omzet en de rest is handel eromheen.”


Marc met een mooie bos geverfde tulpen in hun nieuwe hoezen

Dat kleuren, en ook glitteren en waxen, doet Sassen allemaal in Aalsmeer. Hoe men hierop gekomen is, is weer een aparte anekdote. “Eigenlijk is het kleuren al weer een jaar of vijftien geleden begonnen met een roos uit onze teelt, de Dolce Vita. Dit is een witte roos met een roze punt in het midden, maar in de productie heeft ongeveer 20% géén gekleurd hart. En die zonder gekleurd hart brachten ook minder op. Dat was de aanleiding om te gaan experimenteren met verven. Met als resultaat, dat op gegeven moment de geverfde exemplaren zelfs meer gingen opbrengen dan de onbehandelde rozen.”

Instagram
Belangrijk in de ontwikkelingen van de afgelopen jaren is Instagram. Ook dat is de afdeling van Marc. “Het is verschrikkelijk veel werk, zo’n Instagram kanaal. Ik zit er uren per dag aan, soms zowat de helft van mijn tijd. Maar het betaalt zich uit, we hebben 118.000 volgers, een gigantisch bereik. En het werkt echt. Als ik wat nieuws heb en ik zet het op Instagram, dan krijgt onze verkoop soms een paar minuten later al orders.”

Dat heeft alles te maken met het type klant dat VIP Roses primair bedient, te weten bloemisten. “De lijntjes die er liggen tussen de bloemisten en ons hebben wij niet in de hand. Maar zodra ze iets nieuws zien bellen zij hun groothandel, die belt vervolgens weer hun exporteur of handelaar en via hen komt het bij ons terecht. Dat kan echt razend snel gaan. Wat je vroeger nooit had, contact met je klanten, dat heb je nu wel. En in de laatste jaren is VIP Roses gewoon een merk geworden bij de bloemisten. Daar zijn we wel heel trots op.”

Het is niet per se uit hobby, maar hij staat ervan te kijken wat het doet. “Had je vroeger een nieuw soortje, dan zette je die op de klok en dan zag je wel. Zet ik het nu op Instagram, dan kan ik eigenlijk gelijk al aan de likes en de reacties zien of ik op het goede spoor zit. Of zie het zo: zette je vroeger je deur open om te laten zien wat voor moois je nu weer in de aanbieding had, dan kwam er een handvol collega’s en handelaren een kijkje nemen. Zet ik het op Instagram, dan heb ik bij wijze van spreken in een keer de aandacht van een volle Arena.”

Dhr. Sassen en mevr. Sassen in de kas in Ter Aar 

Kwekerij Sassen
Tot niet zo gek lang geleden deed Hoven en de Mooij alle verkoop voor VIP Roses. Later, toen Jeroen, die eerst werkte bij Van der Plas en daar rozeninkoper was, zich bij zijn broers voegde, is men het deels ook zelf gaan doen. Er werd een webshop opgetuigd, met als gevolg dat er in korte tijd nog twee nieuwe verkopers moesten worden aangenomen. Met Instagram kreeg, zoals we net gezien hebben, deze verkoop bovendien nog een geweldige extra impuls.

De hoes die ter eerbetoon aan de oprichters, mevr. en dhr. Sassen, is ontworpen

VIP Roses is de voortzetting van de rozenkwekerij die vader Sassen ooit begonnen was. “Mijn vader overleed toen ik 15 was en hij eigenlijk net een nieuwe kwekerij, die in Ter Aar, gestart was. Ik zat toen nog op school en mijn moeder nam het over. Die school heb ik afgemaakt en vervolgens heb ik samen met mijn moeder en de bedrijfsleider die er toen liep het bedrijf, dat toen nog Kwekerij Sassen heette, voortgezet. Vanaf toen hebben we eigenlijk altijd alles een beetje anders gedaan dan anderen, zo denk ik wel eens, want we hadden geen vader meer die vertelde hoe het moest. Ik zie mijzelf ook niet echt als een teler, anders zou ik ook niet hier op de veiling zitten. Maar we hebben de start aan hem te danken, het is dankzij hem en natuurlijk onze moeder dat VIP Roses is wat het is.”

Voor meer informatie:
VIP Roses
info@viproses.com
www.viproses.com