Regelmatig bereiken berichten over misstanden in de tuinbouw het nieuws. Het riep bij VNO-NCW de vraag op of 'een goed werkgever zijn in de sector eigenlijk nog wel kan'. Men legt die vraag voor aan directeur Leo de Vries van KP Holland. Hij vertelt wat voor hem goed werkgeverschap is en adviseert weg te blijven van de 'eendimensionale prijsdiscussie'.
Leo dit najaar tijdens een bijeenkomst van de Agro Businessclub Westland
De misstanden zijn volgens Leo 'de uitschieters die in de media komen, maar dat het gebeurt, is natuurlijk niet goed.' "Wij werken zelf met één uitzendbureau en maken daar goede afspraken mee. Wij willen als inlener namelijk niet indirect medeverantwoordelijk zijn voor uitwassen. Ik wil een goede werkgever zijn en verwacht dat ook van het uitzendbureau. We kijken naar certificering en hoe de huisvesting is geregeld. Mocht het onverhoopt toch niet goed gaan, dan krijg je die geluiden op de werkvloer wel terug."
"Je betaalt meer voor zo’n uitzendbureau, maar dat is het wel waard. Als je kiest voor de laagste prijs en certificering niet belangrijk vindt, dan roep je de problemen over jezelf af. Ik vind het niet te verkopen in de Nederlandse omstandigheden als je uitdraagt naar je vaste krachten dat je een goede werkgever wilt zijn, en dat je dat dan niet doet voor je uitzendkrachten."
Het gaat er volgens Leo om dat je zoveel mogelijk weg moet blijven van die eendimensionale prijsdiscussie. "Zorg dat je onderscheidende producten levert. Daar zijn we continu mee bezig: met veredeling, service aan klanten, maatwerk. Maak je een mono-product – komkommers bijvoorbeeld – dat weinig verschilt van dat van concurrenten, ja, dan wordt het een lastige discussie, dat begrijp ik ook. Maar kies dan voor snackkomkommers, dan wordt het een heel ander verhaal."