Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Plastic fantastic: "We moeten de negatieve opinie over plastic verbeteren"

Er is een invloedrijke anti-plastic beweging, ook al is het negatieve beeld over plastic niet altijd gerechtvaardigd. De vraag is dus hoe we het imago van plastic weer kunnen verbeteren op een toegankelijke manier? Om deze vraag te beantwoorden, werkten de Federatie Nederlandse Rubber– en Kunststofindustrie (NRK) en Rethink samen aan een serie met YouTube-vlogs. In de nieuwste video bespreekt Jan Willem Wieringa, directeur van Plantpak en bestuurslid van het NRK, waarom het zo belangrijk is om het imago van plastic te verbeteren.



Anti-plastic beweging
Wieringa vertelt dat dit project een initiatief is om het imago van plastic op een toegankelijke manier te verbeteren. "Er is een afvalprobleem, wat heeft geleid tot een negatief imago van plastic. Maar hier moeten we nog eens over nadenken. In feite is plastic namelijk fantastisch goed spul en heel fijn materiaal om mee te werken. Maar we moeten het niet laten rondslingeren."

Als plasticproducent in de tuinbouwsector is het lastig om mensen buiten de sector te bereiken. "De anti-plastic beweging is heel succesvol in het verspreiden van hun boodschap, terwijl die van ons veel minder goed wordt opgepikt. Maar nu hebben we een aantal jonge vloggers gevonden die onze kant van het verhaal willen belichten. We hopen dat onze boodschap daarmee op een leuke en eenvoudige manier aankomt."


Jan Willem Wieringa, Desch Plantpak  

Buiten de sector
Ze hebben als doel om de wereld buiten deze sector te informeren over het gebruik van plastic. "Deze vlogs zijn een uitstekende manier om een jongere generatie te bereiken en dat is belangrijk. Als we scholen rondleidingen geven door ons bedrijf krijgen we altijd te horen dat leerlingen denken dat plastic slecht is. Maar zodra ze zien wat we doen en hoe onze processen in elkaar zitten, verandert hun mening. Vooral in de tuinbouwsector hebben we grote vooruitgang geboekt. Veel plantpotten waren altijd zwart, nu wordt er vaker gebruikgemaakt van materialen die detecteerbaar zijn in het recyclingproces. Op die manier kan de consument zijn huis opfleuren met planten zonder zich slecht te hoeven voelen over plastic afval. Als de pot is gemaakt van gerecycled plastic en na gebruik weer gerecycled wordt, creëren we een heel mooi circulair proces."

Nog meer video's
Op het YouTube-kanaal van ReThink zijn al 6 video's beschikbaar en er wordt er elke week een toegevoegd. "In de video's worden kritische vragen gesteld en we zijn heel benieuwd hoe de kijkers hierop gaan reageren."

 

Voor meer informatie:
Desch Plantpak
Jan Willem Wieringa
Jan.Wieringa@desch.nl
www.desch.nl

Publicatiedatum: