Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Erik Hofland, Hofland Freesia:

"Na een positief voorjaar is het nu afwachten of de afzet in de zomer op niveau blijft"

“We zijn goed van start gegaan dit jaar, maar op de lange termijn moet er een structurele verandering in prijsvorming komen om de teelt rendabel te houden”, zegt Erik Hofland van Hofland Freesia. Op 4,9 ha in Maasdijk teelt dit familiebedrijf al sinds ‘75 jaarrond fresia's, maar door de stijging in kosten, van werknemers en energie, en de verschuiving in vraag naar steeds meer seizoensproducten zijn begonnen met het testen van nieuwe gewassen om het assortiment in de toekomst uit te breiden.


Erik Hofland

Royale uitbloei
Erik en zijn broer, derde generatie, staan aan het roer, telen 6 verschillende kleuren en hebben een fijnmazige afzet. “Met een royalere uitbloei (stadium 2,3), betrouwbaar product en goed assortiment streven ernaar om de bovenkant van de markt te bedienen.” En dit doen ze via Decorum, waar ze 5 jaar geleden lid van zijn geworden. Ook beleveren ze de Retail met hun middensegment.  

2020, een mager jaar
Voor Hofland Freesia was 2020 een mager jaar. “De prijzen waren erg goed in de zomer, maar daalde snel in augustus en bleven laag tot en met december. Als jaarrondteler hebben we alle 12 maanden nodig. Gelukkig waren we wel uit de kosten, maar al met al dus een mager jaar.”

Hoge kosten
Over de laatste jaren zijn de stijging in arbeidskosten en energiekosten de grootste bedreiging geworden voor vele telers en voornamelijk de telers met een arbeidsintensieve teelt zoals de fresia. De arbeidskosten voor ingeleend personeel zijn zo een 40 procent gestegen in de afgelopen 16 jaar. Daarbovenop komt het hele ODE verhaal, waardoor onze kostprijs alleen maar hoger is geworden."

Verschuiving naar seizoensproducten
Naast de stijging in kosten ziet Erik ook een verschuiving naar seizoensproducten. "We zien steeds meer dat de vraag naar producten weer terug gaat naar het originele seizoen. Van origine is de fresia een voorjaarsbloem met als piekperiode van januari tot en met Moederdag en nu zien we de vraag in deze periode weer stijgen, maar in de andere maanden afnemen. Nu, na een positief voorjaar is het nu afwachten of de afzet in de zomer op niveau blijft."

Blijven ontwikkelen
Er is nog geen nood aan de man, maar deze ontwikkelingen hebben Erik en zijn broer aan het denken gezet. En niet alleen deze broers, maar meerdere fresiatelers. "We zien dat verschillende fresiatelers al zomerbloemen erbij zijn gaan zetten om jaarrond een rendabele teelt te hebben. Ook wij zijn op zoek gegaan naar een nieuw product en we zijn nu een aantal trials aan het draaien op 700 m2 met een andere snijbloem. Tot zover zien de trials er veelbelovend uit."

Voor meer informatie:
Erik Hofland
Hofland Freesia 
erik@hoflandfreesia.nl 
www.hoflandfreesia.nl