Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bloemenverkoop in Zweedse supermarkten piekt met Pasen

"De online bloemenverkoop schoot omhoog, maar in de fysieke winkels was de verkoop ook hoger dan vorig jaar," zegt Henrik Astrom van Axfood, een van de grootste supermarkten in Zweden. Tijdens deze hectische COVID-19 tijd is hij goed te spreken over de goede samenwerking van alle deelnemers in de supply chain die hen in staat stelden om de producten zowel in de winkels als online te verkopen.

Bloemententoonstelling in een van de winkels van Axfood

COVID-19 in Zweden
In Zweden zijn de maatregelen tegen de verspreiding van COVID-19 minder streng dan in de buurlanden en andere Europese landen. Het bezoeken van ouderen en bijeenkomsten wordt wel niet geadviseerd en het werken vanuit huis en vanuit de sociale omgeving wordt aanbevolen. In tegenstelling tot veel andere Europese landen zijn bars, restaurants en scholen echter nog steeds open.

"Pasen is een belangrijk culinair evenement ieder jaar en door COVID-19 was het een grotere uitdaging om alles op tijd in de winkels en bij de mensen thuis te krijgen. Ons doel was om alles uit te leveren wat we bij onze telers en partners hadden besteld. En daar zijn we in geslaagd."

Verhoogde omzet
Gelukkig heeft al het harde werk zijn vruchten afgeworpen. Vergeleken met vorig jaar zag Axfood een toename van de verkoop van bloemen, met name tulpen en paasboeketten (geel- en paarsgekleurd), die het Axfood-team samenstelt. De arrangementen, die ze ook ontwerpen, zoals planten in glazen potten, deden het daarnaast goed. "Waarschijnlijk door het goede weer konden velen de bloemen in de tuin, op het terras of op het balkon zetten." Al met al is Astrom blij met de totale toename. "Het is niet zo hoog als de afgelopen jaren, maar het is nog steeds een stijging, die zeer goed is in deze tijden van crisis."

Online verkoop schoot omhoog
De verkoop in de fysieke winkels was hoger, in sommige winkels is de verkoop zelfs verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, maar de online verkoop steeg explosief. "Door COVID-19 kopen meer mensen online. In het begin aarzelde ik of de bloemen wel mee zouden gaan met deze online stroom, omdat ze meestal worden geïdentificeerd als impulsaankopen, maar gelukkig deden ze dat wel. De online verkoop van bloemen en boeketten was een stuk hoger dan vorig jaar."

Meeste bloemen van Zweedse telers
Tulpen en narcissen zijn typische paasbloemen en de meeste daarvan in de supermarkten van Axfood worden geleverd door Zweedse kwekers. "Zweden groeit als toeleverend land. In de loop der jaren kopen we steeds meer van Zweedse telers. We kopen nog steeds kleine hoeveelheden uit Nederland, maar naarmate het aanbod van de Zweedse telers toeneemt en de euro duurder wordt, zullen er meer Zweedse producten in de schappen liggen."

Volgende feestdag: Moederdag
De volgende grote bloemenfeestdag voor de Axfood-supermarkten is Moederdag, die de laatste zondag van mei in Zweden wordt gevierd. Ook voor deze feestdag hoopt Astrom op een hogere omzet dan vorig jaar. "Vorig jaar waren de verkopen hoger, met name van de fairtrade rozen en gemengde boeketten. "We zien dat de Zweedse consument, net als wij, zich meer bewust is van de producten die ze kopen, waar ze vandaan komen en hoe ze worden geteeld."

Voor meer informatie:
Henrik Astrom
Axfood
+ 46 42 295408
henrik.astrom@axfood.se
www.axfood.se

Publicatiedatum: