Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
lekkage binnen één week hersteld

Telers Lansingerland krijgen weer warmte

Tholen - De lekkage aan een warmteleiding van leverancier Uniper is hersteld. Dat liet het bedrijf vrijdag weten. Sinds vorige week maandagochtend kreeg een zestigtal telers in de gemeente Lansingerland geen warmte geleverd. Donderdagnacht werd het lek hersteld. 

In totaal moesten zestig telers met een totaalareaal van 220 hectare het in de zogenaamde B-driehoek (Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs) doen zonder externe warmte. Dat kan gebeuren, al is het in de afgelopen ruim twintig jaar nooit gebeurd, vertelt Edwin Valkenburg van AgroEnergy. 

Geen garantie
"De levering van warmte is niet gegarandeerd, zo staat dit ook duidelijk in de overeenkomst. Dit maakt dat alle bedrijven zelf ook eigen productiecapaciteit moeten hebben, een WKK, ketel of een andere warmtebron. Maar omdat het vrijwel nooit gebeurt, gaan telers er wel aan wennen dat de warmte altijd geleverd wordt."

Van problemen heeft Edwin niet gehoord. De afgelopen week had een team energiespecialisten van AgroEnergy nauw contact met de getroffen telers. 

Anticiperen op gasvraag
De gasprijzen waren relatief laag tijdens de storing, vertelt Edwin. "De meeste van onze klanten zullen daar alleen niet mee te maken hebben gehad omdat ze gebruik maken van de zogenaamde ‘profielgas categorie’. Als hun gasverbruik lager dan 170.000 m3 per jaar is, vallen ze in deze categorie en hoeven ze geen capaciteit te contracteren. Dit is een voordeel in relatie tot dit soort warmtelevering.

Naar verhouding zal de commodityprijs wat hoger zijn geweest. Klanten, die wel al gascapaciteit contracteerden, maar wellicht moesten verhogen, hebben we geadviseerd om ‘dag contracten’ bij de netbeheerder (Stedin) aan te vragen. Stedin heeft hier actief aan meegewerkt. Wij hadden Stedin namelijk geïnformeerd over het feit dat we een storing hadden, waardoor er wel eens fors meer gas afgenomen zou kunnen worden."

Binnen één week
Inmiddels is het probleem dus opgelost. "Dat de storing binnen één week is opgelost, is denk ik een goed resultaat", besluit Edwin. "Ik constateer dat alle partijen in de keten er alles aan gedaan hebben om het zo goed mogelijk op te lossen. Iedereen werkte goed samen en telers zijn door ons dagelijks middels updates per e-mail op de hoogte gehouden." 

Voor meer informatie:
AgroEnergy
info@agro-energy.nl
www.agro-energy.nl