Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aluminiumsensor op de bloemen geeft indicatie van vaasleven

Inzicht in de versheid van bloemen

"Onverwacht positief" noemt Raymond Oosterveld van Jarja Floral de reacties van telers op hun nieuwe van kleur veranderende sensoren die de versheid van bloemen aangeven. Ze presenteerden de sensor voor het eerst tijdens de PMA Fresh Summit in Anaheim (CA), die afgelopen oktober plaatsvond.

De Floral Merchandising Aid, oftewel FMA, helpt om te bepalen wanneer bloemen moeten worden afgeprijsd zodat ze sneller worden verkocht. Een sensor die gedeeltelijk van aluminium is gemaakt wordt op de bos bloemen geplaatst en geeft het vaasleven van het product aan. De kleur verandert van grijs (volledig vaasleven) naar geel (50% vaasleven).

De familie Oosterveld tijdens de PMA Fresh Summit 2019 in Anaheim (CA), USA.

Van concept tot realiteit
"In de kas zagen we dat problemen vaak het gevolg waren van de koudeketen en een slechte merchandising, aangezien de kwaliteit van de bloem meestal goed was. Een inefficiënt voorraadbeheer leidt tot meer verspilling en ontevreden klanten. Uiteindelijk dalen hierdoor de marges en de omzet. Dus we realiseerden ons dat we iets moesten ontwikkelen dat de versheid van de bloem aangeeft", legt Raymond uit. "We ontdekten dat Evigence Sensors al een techniek had ontwikkeld om de versheid van brood, vlees, groenten en fruit te meten. We dachten dat dit ook voor bloemen zou werken en daarom hebben we contact met hen opgenomen."

De FMA zal vanaf 1 januari in winkels in het Midwesten van de Verenigde Staten gebruikt worden, beginnend bij een grote retailer die de sensor voor één miljoen bossen tulpen gaat gebruiken. "We hebben trainingsmateriaal voor winkelmedewerkers ontwikkeld en er zijn korte trainingsvideo's beschikbaar om de medewerkers op te leiden.

Lijm die aluminium 'opeet'
De sensor zelf is ontworpen in samenwerking met een retailer. Eén van de uitvoeringen bestaat uit een gele tulp met een transparant venster, zodat men het aluminium waarop de sticker geplakt is kan zien. Het aluminium verdwijnt in de loop van de dagen en de gele achtergrond wordt hierdoor zichtbaar. "De truc is dat de lijm het aluminium opeet.... Dus, als de houdbaarheid verloopt, wordt de hele tulp geel. Dit is aanpasbaar, dus als sommige bloembollen een langere houdbaarheid hebben, geven we ze een dikkere aluminiumlaag. Dan zal het meer dagen duren voordat de lijm het aluminium heeft 'opgegeten'." Het 'eten', of oxidatieproces, is temperatuurafhankelijk: een lagere temperatuur zorgt voor een tragere reactie, een hogere temperatuur voor een snellere reactie. De sensor voor de tulpen op de foto's heeft een activeringslengte van 4 dagen bij 15 °C of 60 F.

Desktopmodel voor gebruik van tot 1000 sensoren per dag, er is grotere apparatuur ontwikkeld voor tienduizenden sensoren per uur. Om het aluminium en de sticker met elkaar te verbinden, is geen handwerk nodig. Met een machine kunnen het aluminium en de sticker automatisch op elkaar worden geplakt.

Betere merchandising
Raymond benadrukt dat de FMA niet bedoeld is als vervanging van een datumcode. "Het helpt om producten gemakkelijker te verkopen. Wanneer de sensor bijna geel is, kan men zien dat de bloemen binnenkort met korting zullen worden verkocht. Als het volle kleur heeft, is de helft van het vaasleven bereikt. Medewerkers weten dan dat ze korting moeten geven op het product. De consumenten begrijpen dan dat ze een product met een kortere houdbaarheid kopen. Deze gaat dan nog 3 of 4 dagen mee, tegen 7 dagen bij aankoop op het meest verse moment."

Voor meer informatie:
Floral Merchandising Aid (FMA)
E-mail: fmaflowers@kwic.com
www.fmaflowers.com


Evigence
evigence.com/bloemen


Jarja Floral
www.Jarjafloral.com

Publicatiedatum: