Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ecuador: innovatieve rozenkweker geeft prioriteit aan mensen en planeet

Elke medewerker verantwoordelijk maken voor zijn eigen afdeling en hen laten delen in de winst. Dit is een project dat de Ecuadoraanse rozenkwekerij Agrinag enkele jaren geleden introduceerde, en het succes ervan was een belangrijke drijfveer om de het bedrijf in nog geen acht jaar tijd te verdrievoudigen. Momenteel werken er 500 mensen op en beslaat het productieareaal 43 ha.


Juan Pablo Torres op de Hortex Vietnam 2019

Passie
Zonder ervaring in het werken met rozen, maar mét een gedeelde passie voor deze bloem, richtten vader en zoon Hernan en Juan Pablo Torres in 2003 een rozenkwekerij op op 2.800 meter boven zeeniveau in Cotopaxi (Ecuador). De eerste werknemers waren 200 toegewijde lokale inwoners en zo begon de rozenkwekerij, die nu vele duizenden stelen exporteert naar primair de VS, Rusland en Nederland.

Programma 'Mis Plantas'
Met de kennis dat de onderneming een succes was dankzij een bekwaam en toegewijd team van werknemers, introduceerde Agrinag prikkels en voordelen voor hun medewerkers, waardoor zij elk voor zich een soort micro-ondernemers werden. "In dit programma genaamd 'Mis Plantas', krijgt elke medewerker de verantwoording over een eigen afdeling. Maar liefst 4% van de opbrengst gaat rechtstreeks naar hen wanneer zij hun oogstdoel halen", vertelt Juan Martin Paredes, Business Development Manager bij Agrinag.

Volgens hem is dit project een van de belangrijkste succesfactoren van het bedrijf, waardoor ze aanzienlijk konden groeien. 


Juan Martin Paredes op de Hortiflorexpo China 2019

Initiatief 'Deer of Cotopaxi Rescue Center'
Het andere speciale initiatief ging in 2008 van start, toen een gewond hertenkalf op hun bedrijf werd aangetroffen. "Ons team belde onmiddellijk de milieuautoriteiten op, maar er bleken geen dierenreddingscentra in de regio te zijn. Ze legden ons uit hoe we het hert konden redden en de dag erna, toen deze autoriteiten Agrinag bezochten omdat ze ontroerd waren door onze inspanningen om het leven van dit hert te redden, spoorden ze Agrinag aan om het eerste opvangcentrum voor wilde dieren in Cotopaxi te openen. Omdat we de lokale natuur graag wilde helpen, richtten we het 'Deer of Cotopaxi Rescue Centre' op."

Sindsdien heeft men honderden dieren van vele soorten, waaronder haviken, apen en tropische vogels, geholpen. "We hebben 18 van die dieren opnieuw geïntroduceerd in hun natuurlijke habitat."

Juan Pablo en Uti Torres zijn de eigenaars.

Evenals Piki en Paula Torres.

Nieuwe manier van branding 
Met het oog op de milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde karakter besloten ze om zich in 2017 verder te ontwikkelen en een re-branding door te voeren. "We zijn blij met ons opgefriste imago: een groener imago dat een afspiegeling is van onze toewijding aan het milieu, onze kraftkleuren en  ons gebruik van gerecycleerde materialen."

Daarnaast breidt Agrinag ook zijn inspanningen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid en milieuvriendelijke werkwijzen steeds verder uit. "We zijn momenteel onder meer gecertificeerd door The Rainforest Alliance, Flor Ecuador en BASC." Ook was de kweker de eerste in Ecuador om te voldoen aan de normen van The Rainforest Alliance.

Voor meer informatie:
Agrinag
Juan Marin Paredes
Email: juanmartin@agrinag.com 
www.agrinag.com 

Publicatiedatum: