PoS ontwerp van Duits tuincentrum sluit aan bij de Christmasworld trend ‘Essential Ceremonies’

In het Müller Blumen und Garten tuincentrum in Schallstadt werd op 2 mei 2019 een voorjaarsinterpretatie van de Christmasworld trend "Essential Ceremonies" gecreëerd. Dit werd op verzoek van Christmasworld gedaan door visual merchandising experts Stefanie Thierfelder en Julia Nawra, met wie zij al eerder samenwerkten. De dames stonden voor de uitdaging om deze ingetogen, natuurlijke trend om te zetten naar in het oog springende creaties. 


Alle experts op een rijtje – van links naar rechts: Julia Nawra (Visual Marketing en Decoratie Consultant bij Thierfelder-Nawra GbR), Sarah Bronner-Müller (Managing Director van het tuincentrum), Eva Olbrich (directeur van Christmasworld) en Stefanie Thierfelder (Visual Marketing en Decoratie Consultant bij Thierfelder-Nawra GbR). Credits: Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Jean-Luc Valentin

Harmonieus, aansluitend op de streek en aangepast aan zowel de klant als het seizoen. Het tuincentrum, dat zo'n 4500 vierkante meter groot is en bijna 30 mensen in dienst heeft, won de professionele PoS makeover bij een wedstrijd die georganiseerd werd door Christmasworld 2019 in samenwerking met de vakbladen ‘florieren!’ en ‘Dega Grüner Markt’. Managing Director Sarah Bronner-Müller (32) koos voor "Essential Ceremonies" omdat deze natuurlijke stijl het best past bij de voorjaarscollectie die al ingekocht was. Hiertoe behoren bijvoorbeeld grote ESTERAS bloempotten en plantenbakken en roestig ijzerwerk voor balkon en terras. "We merken dat de smaak van de klanten tegenwoordig meer uitgaat naar natuurlijke, ronde vormen en plaats van naar een relatief sobere stijl. De landelijk stijl, in een modern jasje, sluit perfect aan bij ons assortiment," aldus Sarah Bronner-Müller. 

Ze heeft Christmasworld 2019 om twee redenen bezocht: om in te kopen en inspiratie op te doen. "Weten hoe ik de producten het best van verkopen en presteren, is even belangrijk als het inkopen van de nieuwste kerstdecoratie. Het is voor een grote uitdaging voor ons om veel producten in relatief kleine ruimte te krijgen en deze tegelijkertijd op een in het oog springende manier te aan te bieden. Ik deed hiervoor veel goede ideeën op op Christmasworld 2019." Hun uiteindelijke doel is om klanten te overtuigen met een speciaal assortiment en kleine "inspiratie-eilandjes'. 

Er is voor gezorgd dat de producten en de planten één geheel vormen aan de hand van een specifiek thema om de klanten zo te inspireren en hun tot kopen aan te sporen. Dit is de eerste keer dat het team de Christmasworld Trend Cards als leidraad gebruikt. "Na deze ervaring zijn we zeker van plan dat vaker te gaan doen om aan de hand hiervan een rode draad voor onze presentaties te creëren," zegt Bronner-Müller. 

De onlangs aangeworven visual marketing designer zal eerst een proefopstelling maken in de entreehal. "We hebben alle benodigde materialen, zoals banners en houten palen verzameld en hebben al met collega's overlegd hoe we het aan gaan pakken," legt Julia Nawra, Visual Merchandising Consultant bij Thierfelder-Nawra GbR uit. 


De Christmasworld Trend ‘Essential Ceremonies’ in Müller Blumen und Garten in Schallstadt is gebaseerd op een landelijk gevoel met natuurlijke materialen en een sober kleurenpallet. Foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Jean-Luc Valentin

Een gebalanceerde, harmonieuze mix
Het Visual Marketing en Decoratie team heeft de houten palen laten bewerken door een timmerman om ze op boomstammen en -schors te laten lijken: twee elementen die terugkomen in de Christmasworld trend "Essential Ceremonies". De banners, die samen met een grafisch ontwerper tot stand kwamen, hebben een landelijk motief. Dit sluit aan bij de centrale thema's (gras, bomen, landelijke idylle en schoonheid) en het aardse, warme kleurenpallet dat hoort bij deze trend. Julia Nawra en Stefanie Thierfelder hebben niks aan het toeval overgelaten en gezorgd dat alles voorhanden is om een gebalanceerde, harmonieuze mix van verschillende materialen, vormen en gevoel. 

Het was Sarah Bronner-Müllers grootste wens om een emotionele aantrekkingskracht op de winkelvloer te verwezenlijken. De herstructurering begon met het verplaatsen van meubelstukken, waardoor een duidelijke richting begon te ontstaan. Beelden die de trend op zowel emotionele als stilistische wijze weergeven, brengen een oppervlakte tot leven. De professionele designers hebben zo niet alleen een gevoel van ruimte vervaardigd maar er ook voor gezorgd dat het effect van het ontwerp ook vanop een afstand duidelijk was. Door het gebruik van de eerdergenoemde houten palen, gecombineerd met roestige metalen objecten (waaronder ook stoelen en bankjes), tapijten en verschillende bloempotten en plantenbakhouders zijn ze erin geslaagd om individuele, decoratieve focuspunten te realiseren. 

Planten zijn het belangrijkste focuspunt van de gehele presentatie. In het onverwarmde gedeelte van het gebouw werd gekozen voor het gebruik van geschikte planten zoals de Nemesia, Bidens, Pennisetum en de Thunbergia. Bij de keuze werd rekening gehouden met het aardse kleurenschema van het trendscenario, iets dat ook terugkomt in de achterwand. Er werd gekozen voor natuurlijke, landelijke bloempotten- en bakken die op een verticaal vlak tentoongesteld werden. 


Het creatieve team van Thierfelder-Nawra werkt nauw samen met collega's. Foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Jean-Luc Valentin

Elke zes weken iets nieuws
Het Müller Blumen und Garten tuincentrum in Schallstadt bestaat al 90 jaar en Sarah Bronner-Müller en haar broer Daniel Müller zijn alweer de vierde generatie die het bedrijf runnen. Ze doen dit samen met hun vader Peter Müller.

Het bedrijf bestaat uit drie pijlers: naast het tuincentrum is er ook nog een kwekerij en een hoveniersbedrijf dat zich vooral bezighoudt met tuinen van particulieren en het installeren van zwembaden. In het tuincentrum wordt een breed assortiment planten aangeboden waarvan een groot deel in hun eigen kwekerij gekweekt is. Border- en patioplanten, cyclamen en kerststerren worden geteeld in een verwarmde kas van 2400 vierkante meter. Daarnaast is er ook nog 2500 vierkante meter beschikbaar voor buitenteelt. Hier worden onder andere chrysanten, lavendel en grote vaste planten geteeld. Verder worden in het tuincentrum nog tuingereedschap en accessoires verkocht. Ook bloemsierkunst is zeer belangrijk voor Müller Blumen und Garten. Zo bieden zij niet alleen bruiloftsboeketten en rouwstukken maar ook alles om uw interieur en terras of balkon op te vrolijken. 


Stefanie Thierfelder  kiest grassen en planten die het trendscenario tot leven brengen. Foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Jean-Luc Valentin

Elke zes weken wordt er een nieuwe reeks klantervaringen gerealiseerd. Deze zijn over het hele tuincentrum te vinden en worden aangepast aan verschillende feestdagen en andere speciale gelegenheden. Zo wordt het onverwarmde gedeelte van het gebouw voor de adventsperiode getransformeerd in een reusachtige adventskalender. "Zodra de dagen korter worden, zullen we meer en meer richting de glamourachtige Christmasworld trend "Luminous Celebrations" gaan. De levendige kleuren en elegante donkere bessenkleuren van dit schema, gecombineerd met glitter, glans en exotische planten, zorgen voor genoeg inspiratie voor het creëren van mooie, doeltreffende presentatie," zegt een enthousiaste Bronner-Müller. 

Voor meer informatie: 
Christmasworld 
christmasworld.messefrankfurt.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven