Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Floral Design Fair: 27 - 29 februari 2020, Istanboel, Turkije

Nieuwe vakbeurs biedt toegang tot bloeiende bloemensector Midden-Oosten

De bloemen- en plantensector in het Midden-Oosten floreert nu consumenten op deze markt steeds meer gecharmeerd lijken te zijn van bloemen en planten. Om internationale telers de kans te bieden in te spelen op dit potentieel, wordt er een nieuwe vakbeurs georganiseerd: de Floral Design Fair. "Telers hebben hier de gelegenheid zelf een indruk te krijgen van de consumentenmarkt in deze regio, terwijl ze tegelijkertijd in contact kunnen komen met de voornaamste afnemers en groothandelaren," zegt Mohamed Nzamba, van de organisatie van de BBL Fair. Het evenement wordt van 27 tot 29 februari 2020 in de Turkse stad Istanboel gehouden. 

Buiten de grenzen van de EU denken
Volgens Nzamba zal de vakbeurs met name voor innovatieve teeltbedrijven interessant zijn. "De groeiende populariteit van bloemen en planten in het Midden-Oosten in combinatie met de toenemende koopkracht van de bevolking in deze regio en het feit dat de markt nog grotendeels onverzadigd is, biedt telers uit de hele wereld vele mogelijkheden. Zo heeft Turkije een zeer jonge bevolking met goede inkomens. Deze generatie toont steeds meer belangstelling voor bloemen en planten. Bovendien is Istanboel één van de grootste metropolen ter wereld en een centrum van de handel in het Midden-Oosten dat bezoekers uit landen als Iran, Irak, Syrië en Saoedi-Arabië aantrekt. Door internationale telers in contact te brengen met deze belangrijke kopers uit de regio worden vele zakelijke kansen gecreëerd voor zowel exposanten als bezoekers, terwijl tegelijkertijd de ontwikkeling van de bloemen- en plantensector in Turkije wordt aangejaagd."

Afzet bloemen en planten neemt toe in Turkije
Hoe heeft de afzet van bloemen en planten zich de laatste jaren in Turkije ontwikkeld? Nzamba legt uit dat er sprake is geweest van een gestage groei. "De afgelopen vijf jaar zijn de uitgaven aan bloemen en planten per consument toegenomen naar €5,00 per persoon. Jaarlijks geven Turkse consumenten zo'n €400 mln uit en de stad Istanboel is goed voor bijna de helft van deze uitgaven, aangezien deze stad het economisch centrum van het land is, waar meer welgestelde consumenten wonen. In Istanboel geven consumenten jaarlijks gemiddeld €12,00 per jaar aan bloemen en planten uit."

De Turkse consument is gewend geraakt aan het cadeau geven van bloemen en planten, met name via e-tailers. "Nu verwachten deskundigen binnen de sector een andere doorbraak en dat is dat consumenten ook steeds vaker bloemen en planten voor eigen gebruik zullen gaan kopen." 

Im- en export van het land groeit
In de loop der jaren zijn ook de im- en exportcijfers van bloemen en planten van het land gestaag gegroeid. De cijfers voor beide categorieën overtroffen in 2018 de €100 mln. Nzamba licht dit toe: "Nederland, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland blijven de belangrijkste exportbestemmingen voor Turkse telers. Turkse groothandelaren importeren op hun beurt veel bloemen en planten uit Nederland, Italië, Kenia, Ethiopië, Ecuador en Colombia."  

Waarde markt zal naar €800 tot €900 mln groeien
Hoe zal de markt zich verder ontwikkelen op basis van de huidige trends? "In de Turkse cultuur neemt het geven van cadeaus een belangrijke plaats in en Turken zijn daarnaast dol op online winkelen. We verwachten dan ook dat de afzet van bloemen en planten bedoeld om cadeau te doen nog verder zal groeien. Grote supermarktketens werken hard aan het ontwikkelen van deze categorie om ook de aankoop van bloemen en planten voor eigen gebruik te stimuleren. Als consumenten er eenmaal aan gewend zijn om bloemen en planten voor zichzelf aan te schaffen dan verwachten we een nieuwe doorbraak in de sector en zou de markt zo maar eens een waarde van €800 tot €900 mln kunnen bereiken."

Eerste bloemen- en sierplanten vakbeurs ooit
De Floral Design Fair beweert de eerste vakbeurs voor verse bloemen en sierplanten ooit te zijn, maar klopt dit wel? Hoe zit het dan met de  Eurasia Plant Fair in Istanboel? Nzamba: "De Eurasia Plant Fair is een belangrijke vakbeurs voor maar is voornamelijk bedoeld voor kwekers van bomen en tuinplanten en hoveniersbedrijven. Er nam voorheen ook een klein aantal snijbloementelers aan dit evenement deel maar in de loop der tijd is deze vakbeurs uitgegroeid tot een evenement voor hoveniers en plantenkwekers en daarom nemen er tegenwoordig geen bloementelers meer aan deel. Het is onze ambitie om van deze fair een niche-evenement te maken met een zeer specifiek bereik, namelijk snijbloemen en sierplanten. Onze visie is het organiseren van een vakbeurs in het Midden-Oosten in de trant van de IFTEX en IFTF."  

 

Voor meer informatie:
Floral Design Fair
Mohamed Nzamba
Email: mnzambaq@bblfair.com 
www.fdfistanbul.com

Publicatiedatum: