Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sachin Appachu, Bliss Flora:

Prijzen van rozen onder druk door online handelsplatformen

Uit het jaaroverzicht van de snijrozen van telers over de hele wereld bleek dat 2018 een uitdagend jaar is geweest. Naast het weer, de vracht- en politieke omstandigheden waren de prijzen - met name op de veilingklok - laag. Wat zou de reden kunnen zijn? Volgens Sachin Appachu, die rozen kweekt in Kenia en ze verkoopt op de Nederlandse veiling, kan de opkomst van online handelsplatformen een rol spelen.

Perspectief
2018 was een zeer uitdagend jaar. Appachu beschrijft het zelfs als het slechtste jaar dat hij ooit heeft gezien tijdens zijn 24 jaar in de rozenbranche. Omdat hij hetzelfde scenario in de toekomst wil voorkomen, begon hij na te denken over mogelijke factoren die de situatie zouden kunnen beïnvloeden en merkte hij op dat online handelsplatformen meer in het voordeel van de kopers zouden kunnen werken dan in het voordeel van de telers - vooral als de telers niet meedoen aan het vaststellen van minimumprijzen.

Te veel exposure
"De gemiddelde veilingprijzen bevinden zich al lange tijd onder het gemiddelde. Ik vind dat een van de belangrijkste redenen daarvoor, in vergelijking met andere jaren, de te grote blootstelling is," zegt hij. "Kopers kunnen gemakkelijk bloemen krijgen op het online platform en ze kunnen nu al zien wat er voor de komende dagen beschikbaar is. Dit neemt op zijn beurt de druk van de koper weg wanneer hij vreselijk veel bloemen nodig heeft. 'Als ik ze niet op de veiling kan krijgen, dan kijk ik wel online', denken ze." 

Prijsindicatie
Een andere reden die Sachin noemt voor de lage veilingprijzen is de prijsindicatie die op veel platforms wordt gegeven. "Op veel platforms geven ze de toekomstige prijzen aan op basis van de huidige veilingprijzen - voor donderdagproducten geven ze een prijs aan die slechts een paar cent hoger is dan bijvoorbeeld de veilingprijzen op dinsdag. Als je deze online prijzen kent, zal een koper nooit een hogere prijs bieden op de veiling dan de prijzen die op online platformen zijn genoteerd."

Realistische prijzen
Dus hoe kan ik het veranderen? Stoppen met het tonen van de bloemen die op voorraad zijn op de online platformen is geen optie, maar zijn er mogelijkheden om de prijzen te verhogen? "Naar mijn mening moeten telers meewerken aan het aangeven van de toekomstige prijs. We weten wat onze kosten zijn en wat er nodig is om deze kosten op zijn minst te dekken. Als we zo doorgaan, zullen veel telers niet kostendekkend kunnen zijn en dus failliet gaan. Ik denk dat wij als telers realistischer prijzen kunnen aangeven. Op onze beurt kunnen we bloemen van goede kwaliteit blijven produceren en de hele keten tevreden houden."

Om over na te denken
Tot slot, maar niet in de laatste plaats, benadrukt Appachu een andere prijsgerelateerde zorg. "De eindgebruikers hebben het product in 2018 niet goedkoper gekregen, maar de telers kregen lagere prijzen. Het is niet zo moeilijk om te weten wat er is gebeurd. Dus, iets om over na te denken".

Publicatiedatum: