bijeenkomst Agro Businessclub Westland bij Royal Brinkman

"We willen voorkomen dat we verrast worden"

Tholen - Wat zijn de overeenkomsten tussen een (grote) tuinbouwtoeleverancier en een (bescheiden) schoenenmerk? Op het oog vrij weinig, maar zoom je in op zaken als digitalisering en internationalisering en er zijn toch raakvlakken. Die vinden was dan ook de insteek van een bijeenkomst van de Agro Businessclub Westland, gisteren op het bedrijf van Royal Brinkman in de ’s-Gravenzande.

Thema was ‘verandering & verademing’, de paradox dat meegaan met de tijd niet altijd leuk is, maar dat hier na stevig doorpakken en het nemen van de nodige hobbels ook profijt uit getrokken kan worden. Daartoe ging directeur Ton van Mil uitgebreid in op de manieren waarop Brinkman inzet op die digitalisering en internationalisering en gaf Jaco Flach, oprichter van het schoenenmerk Rehab, een kijkje in de wijze waarop hij het aanvliegt.

Internationaliseren en digitaliseren
Royal Brinkman heeft zich voor de nabije toekomst twee doelen gesteld, zo vertelde Van Mil: internationaliseren en digitaliseren. Containerbegrippen, zeker, maar te concretiseren in doelstellingen en zogezegd te materialiseren in het veranderen van de bedrijfsstructuur en -processen. Ton liet een serie aan veranderingen de revue passeren, waarbij de onderliggende drive een eenvoudige is: voorkomen dat men een boot mist, waarvan men niet weet dat men hem hebben moet. Een angst die in die zin ongegrond is, dat een Brinkman of om het even welke toeleverancier in de tuinbouw vooral ook kennisbanken zijn, maar die wel gegrond is in die zin, dat concurrentie nu eenmaal altijd op de loer ligt. “We willen”, zo vat Ton het samen, “voorkomen dat we verrast worden”.

Deze processen hadden en hebben veel voeten in de aarde, wat de heren en de enkele dame van de Agro Businessclub Westland in het eigen bedrijf zeker zullen herkennen. Schoenen ontwerpen en verkopen is dan weer van een hele andere orde.

Leren van de schoenen
Jaco Flach heeft 10 jaar geleden het schoenenmerk Rehab opgericht, omdat hij zin had een schoenenmerk op te richten. Een joviale kerel met lol in ondernemen, niet bang aangelegd en, zo geeft hij in soortgelijke bewoordingen toe, af en toe gestruikeld over net dat stukje mazzel dat het verschil maakt tussen aan de grond blijven staan of gelanceerd worden.

Het verhaal van Jacco is op zichzelf vermakelijk – hij heeft succesvol en in korte tijd een merk in de markt gezet, en heeft bovendien een zeker talent de lachers op zijn hand te krijgen – maar zijn voornaamste les aan de tuinbouw is waarschijnlijk gelegen in het feit, dat je af en toe wat durven moet. En dat je die partijen erbij moet halen, die zorgen dat de logistiek, de productie, de verkoop of wat dan ook beter geregeld wordt. Om een voorbeeld te geven, illustreerde Jaco hoe hij zijn schoenen bij het grote publiek onder de aandacht probeert te krijgen. Door connectie te zoeken met ‘influencers’, figuren die u misschien niets zeggen maar nu eenmaal veel aandacht generen, op platforms als Instagram of Pinterest, die u allicht net zo min iets te zeggen hebben.

Ook zijn zaak staat of valt met online. Niet alleen verdwijnt de old school schoenenwinkel en wordt de consument steeds makkelijker in het doen van online aankopen, ook biedt het hebben van een webshop allerlei mogelijkheden die vroeger niet bestonden. Er kan ‘gekoppeld’ worden met wie en wat je maar wilt, met oude voorraad kan creatief worden omgesprongen, klandizie die je anders nooit zou bereiken kan worden aangetrokken, etc. Dingen waar ook Brinkman mee experimenteert, waarin ondernemers in tal van sectoren zoekende zijn, en waarin een jonge en enthousiaste ondernemer als Jaco er de juiste man voor is de boel wakker te schudden.


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018