Data voor derde Tulip Trade Event: 14 tot en met 16 maart 2018
bron: Tulip Trade Event
‘De tulp is super-populair’, constateert Joris van der Velden van Holland Bulb Market, een van de deelnemende exporteurs. ‘De retail groeit nog ieder jaar. De tulp brengt het echte voorjaarsgevoel over. Dat imago is heel sterk.’ Zeker ook internationale afnemers weten het voorjaarsgevoel te waarderen. Belangrijke exportmarkten zoals Noord-Amerika, Scandinavië en Oost-Europese landen weten de Nederlandse handel én het Tulip Trade Event meer en meer te vinden. Met landen als China, Zuid-Korea en Vietnam komt de internationalisering steeds meer op gang.
Lichte groei in areaal
De vergrote interesse weerspiegelt zich ook in het areaal. Dat vertoont elk jaar een lichte groei, waardoor het areaal naar schatting rond de 11.800 hectare ligt. Mede door de positieve rendementen van de laatste jaren is de investeringsbereidheid onder telers groot. Bonne Boots, namens nieuwe deelnemer Boots Flowerbulbs: ‘Er is zeker sprake van schaalvergroting. Ook de technische innovatie blijft doorgaan. Ik denk dat het niet lang meer duurt voordat er volautomatisch geplant en geoogst wordt, met een minimum aan handarbeid.’ Ook andere innovaties komen op: dubbellaags telen, led-verlichting, ozonbewaring en de toepassing van technologieën als robots, drones en GPS-systemen in het veld.
bron: Tulip Trade Event
Drie nieuwe deelnemers
Met de eerste twee edities sprak het Tulip Trade Event een groot publiek aan. Opvallend is ook het grote aantal bezoekers van verder weg, zoals uit Oost-Europa en Azië. Voor editie drie kan de organiserende stichting drie extra deelnemers verwelkomen: Boots Flowerbulbs, Bot Flowerbulbs en Jansen’s Overseas. Eerdere deelnemers waren P. Aker, Amsonia, Borst Bloembollen, Haakman Flowerbulbs, Holland Bulb Market, P. Nelis & zoon's, Nord Lommerse en VWS Flowerbulbs. De driedaagse vindt in 2018 plaats van woensdag 14 tot en met vrijdag 16 maart. Meer informatie is te vinden op tuliptradeevent.nl.