Beeldveilen voorlopig van de baan
Dat maakte Royal FloraHolland vanochtend zelf bekend in een persbericht. De groep 'Behoud de plantenklok', een initiatief van plantenkweker Jos Kester en onderschreven door 217 kwekers, heeft het naar hun smaak te gehaast willen doorvoeren van deze digitalisering op de agenda gezet. "Hoe het moet, dat weten we niet, en er liggen geen concrete voorstellen over hoe het wel geïmplementeerd moet worden. Dat komt later. Voor nu zijn we blij met het feit dat wij als kwekers een front hebben kunnen vormen en zogezegd niet te zeer slaaf worden van ons eigen bedrijf. Dat moet niet gebeuren en daar verzetten wij ons tegen. Digitalisering is goed, maar alles staat of valt met een gezicht. Ons product moet een gezicht hebben, en we moeten ervoor waken dat te behouden."
EenVandaag
Het vaktechnische euvel kwam aan de grote klok te hangen in een uitzending van EenVandaag eerder deze week. Daarin werd het beeld geschetst van een verdeelde sector, waarin 'kwekers en de coöperatie lijnrecht tegenover elkaar zouden staan'. De reacties peilende, zowel bij kwekers als de coöperatie zelf, valt dat wel mee. Het punt, dat FloraHolland niet voor de camera wilde reageren, is ook redelijk te verklaren. Perswoordvoerder van de coöperatie Joram Kanner heeft twee redenen: duidelijkheid en de lieve vrede. Het gaat om zaken die in ontwikkeling zijn, en daarom dacht men een kort statement in de trant van 'we zijn ermee bezig en nemen het serieus' het best. Daarnaast moesten en moeten beide partijen met elkaar verder, en hadden stevige uitspraken daar voor het vervolg van het debat geen bijdrage aan geleverd.
Geen ruzie, wel meningsverschil
Allicht is het goed te benadrukken dat er niet primair sprake is van ruzie (of zelfs oorlog, zoals Paul Barendse dat niet zonder gevoel voor drama verwoordde in EenVandaag), maar simpel van uiteenlopende visies op het te voeren beleid. Juist goed dat de kwekers van zich laten horen, zo wordt door beide kanten gezegd.
Cornee Kester, een van de kwekers die het initiatief van de groep ‘Behoud de plantenklok’ heeft onderschreven, is er daar een van. Die strategie (FloraHolland 2020, red.) is enkele jaren geleden uitgedokterd, en toen was het crisis. Nu gaat het weer beter, en dat vraagt misschien ook wat flexibiliteit en aanpassing. Ook wijst hij op een interessant verschil met de veiling bij onze oosterburen: “Wil je daar aanvoeren, dan moet je echt wat nieuws brengen, en anders kom je er simpelweg niet tussen. En de tribunes zitten vol. Hier bij ons is veel gedaan om die kopers weg te jagen – iedere keer op de knop drukken kost 80 cent, überhaupt aanwezig mogen zijn kost een paar honderd per jaar – alles omdat het allemaal digitaal moest en wel zo snel mogelijk.”
ALV
Wanneer de ALV precies plaatsvindt wordt waarschijnlijk volgende week bekend gemaakt.