Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gerbera's Dümmen Orange voortaan vernoemd naar voetballers

Dümmen Orange tooit haar nieuwe Gerbera-soorten tegenwoordig met de namen van oud-voetbalspelers die hun sporen verdiend hebben in de sport. Accountmanager Eric Boerlage, zijn collega Martien Vis en marketingman Roy van Kester leggen uit waarom.

Jaarlijks zien een slordige dertig nieuwe Gerbera’s het levenslicht in de kweekvijvers van Dümmen Orange. En jaarlijks braken de medewerkers zich weer het hoofd over passende namen. “Werd er voorheen aan de koffietafel over gebrainstormd en hoefde er niet echt lijn in de naamgeving te zitten, tegenwoordig komt er heel wat meer kijken,” vertelt Roy van Kester. “Niet alleen omdat er op jaarbasis zoveel namen verzonnen moeten worden, maar ook omdat iedere naam juridisch en taalkundig uitgeplozen moet worden. Sommige namen zijn beschermd, andere hebben in een andere taal een vreemde betekenis of rollen gewoon niet lekker uit de mond.”



Emotionele lading

Vroeger was het een ongeschreven regel dat een Gerbera een meisjesnaam kreeg. “Dat dekt meteen de lieflijke lading van de bloem,” vertelt Accountmanager Eric Boerlage. “Maar op een gegeven moment zijn alle mooie namen wel zo’n beetje vergeven. Ook kregen onze Gerbera’s wel plaatsnamen, denk maar aan de Acapulco of Oxford. Of was er een associatie met de kleur zoals White Grizzly, Iceberg en Husky. Of met eten & drinken, zoals Rioja, TicTac en Sherbet. Voor de Gerrondo’s verwezen we vaak naar sterrenstelsels en de mythologie, denk maar aan Orion, Nova en Comet. Maar wat wij nodig hadden was een herkenbare naamlijn met emotionele lading waaruit we lang kunnen putten en die we in alle taalgebieden kunnen gebruiken.”

Namen die lekker bekken
Een goede naam moet kort, krachtig en herkenbaar zijn. Productmanager Jim Koop – een groot voetbalfan – kwam uiteindelijk met het lumineuze idee om de pasgeboren Gerbera’s namen van oud-voetballers te geven. Eric: “We waren direct enthousiast, want deze namen doen bewust of onbewust toch een belletje rinkelen. Elk continent heeft wel een connectie met een aantal spelers en we kiezen dan vooral voor de Engelse, Spaanse en Braziliaanse namen omdat die mooi en internationaal klinken. Verder kiezen we voetballers die al een paar jaar zijn gestopt en die bijvoorbeeld in bij nationale clubs of in internationale teams hebben gespeeld. Als je bedenkt dat er aan het WK al zo’n twintig elftallen maal elf spelers deelnemen, dan kun je je voorstellen dat onze brainstorms er tegenwoordig veel relaxter aan toe gaan.”

Kwaliteit scoort
Voordat een nieuwe Gerbera ten doop wordt gehouden, wordt de naam juridisch gecheckt, geregistreerd en wordt er kwekersrecht op aangevraagd. “Toestemming vragen om de naam te mogen gebruiken, hoeft niet,” zegt Martien Vis. “En namen van toppers als Zidane, Romario of Ronaldo kiezen we niet, simpelweg omdat deze Vips al een heel merk om zich heen hebben gebouwd.” Ook Nederlandse toppers zoals Wouters, Bergkamp of Gullit – of de Nederlandse Leeuwinnen zoals Miedema of Martens die net het EK wonnen – zullen we onder de Gerbera gezichten niet terugvinden. “Te Nederlands, dat bekt niet in het buitenland,” aldus Eric Boerlage. Die er nog fijntjes aan toevoegt dat goede producten toch wel verkopen, ook al hebben ze een vreemde naam. “Denk maar aan een van onze best scorende Gerbera die Cookies & Cream en Voldemort heten. De kwekers lachten ons er in het begin om uit, maar kwaliteit scoort toch altijd hoog.”

bron: Dümmen Orange
Publicatiedatum: