Dahliateelt bundelt krachten voor eerste Holland Dahlia Event
De Dahlia behoort tot de oudste commerciële bolgewassen van Nederland. De bloem is de laatste jaren aan een tweede jeugd begonnen. Die vernieuwde interesse heeft geleid tot impulsen op het gebied van de veredeling. Veredelingsbedrijven hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van Dahlia’s met nieuwe kleuren en vormen, houdbaarheid en gebruiksmogelijkheden. Daardoor is het assortiment in korte tijd veel groter geworden. De belangstelling is juist ook afkomstig vanuit het buitenland. Ook wereldwijd is de Dahlia een bloem die weer wint aan populariteit.
Met het eerste Holland Dahlia Event willen de initiatiefnemers de dahlia extra promoten. Knollenexporteurs en -kwekers en bloemkwekers hebben daarvoor de krachten gebundeld in de gelijknamige stichting. In augustus, als de Dahlia in bloei staat, geven de bedrijven bezoekers uit binnen- en buitenland tegelijkertijd een kijkje achter de schermen. Er is daarbij ook aandacht voor verpakkingsmaterialen, productlijnen en de andere schakels in de keten.
Etalage voor de gehele teelt
‘De eerste opzet van het Holland Dahlia Event is die van een etalage voor de gehele teelt in Nederland en zet Nederland duidelijk als Dahlia-land op de kaart’, zegt René Schrama, die voorzitter is van de organiserende stichting. ‘En het is natuurlijk mooi meegenomen als ons initiatief ook leidt tot verdere promotie voor de Dahlia.’
Van donderdag 24 tot en met zaterdag 26 augustus zijn vele bedrijven geopend. Het Holland Dahlia Event valt min of meer samen met het Plantarium in Boskoop. Daardoor zijn buitenlandse bezoekers in de gelegenheid om een bezoek aan beide evenementen te combineren.
De namen van de deelnemende bedrijven en de openingstijden zijn te vinden op www.HollandDahliaEvent.com