Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dick van Dorp, C. Steenvoorden BV

Nederland weer het leliehart van de wereld

Tholen - Deelnemers zijn er algemeen lovend over, maar ook zonder de Dutch Lily Days is deze tijd van het jaar cruciaal. Het zijn immers deze dagen dat de lelie in zijn vele honderden verschijningsvormen het best in bloei getrokken kan worden en dat producenten van over de hele wereld aan komen waaien om het assortiment te monsteren.
 
Zo niet anders bij exporteur C. Steenvoorden BV, een van de grote Nederlandse en daarmee wereldwijde bollenexporteurs. "Buiten alle voorbereidingen zijn wij met de DLD eigenlijk een hele maand zoet", vertelt Dirk van Dorp, verkoper bij het bedrijf. "We verwelkomen klanten van over de hele wereld. Die komen natuurlijk kijken naar de noviteiten, maar vooral ook om te vergelijken. Wat doet het gewas hier t.o.v. thuis op de eigen kwekerij? De proeven die je ziet, zijn dan ook zeker niet alleen maar show."


In de kas met de noviteiten. Een daarvan, de witte op de voorgrond, is de opstaande witte Longiflorum Freedom Tower

De (potentiële) klant wil immers alles van het gewas weten. Als hij vragen heeft of met een probleem kampt, dan komt hij hier voor antwoorden en oplossingen. Daarom wordt in de proefkas ook zo min mogelijk gestookt en zo natuurlijk mogelijk geteeld om maar zo dicht mogelijk bij de reëel teeltomstandigheden van de klant te blijven. “De Colombiaan of Italiaan beschikt vaak niet of nauwelijks over klimaatbeheersing. Door het gewas niet te forceren en omstandigheden, natuurlijk binnen redelijke grenzen maar in elk geval zoveel mogelijk, op zijn beloop te laten, wordt de vergelijking zo fair mogelijk. Bovendien: het is een natuurproduct en er kan altijd iets inzitten. Zit dat erin (zoals bijvoorbeeld een virus dat zich in sommige soorten pas helemaal aan het eind van de teelt voordoet), dan zien wij het hier.”
 
Timing is alles en alleen al daarom is een bloeiproef nooit hetzelfde. De DLD waren vorig jaar een week eerder, het weer is warm, koud, licht of donker en bovendien is het ene soort snel en het andere langzaam. Om zo zuiver mogelijk te vergelijken, zijn verder alle bedden voorzien van lotnummers. Zodoende weet hij zeker niet alleen naar dezelfde variëteit, maar ook naar dezelfde batch te kijken. “En bloeit een bepaalde soort niet, dan is dat vaak geen ramp. De kleur is wel bekend. Hij let vooral op tal van andere zaken: knopzetting, blad, steel, noem maar op."

Wereldwijd
De lelie doet wereldwijd leuk zaken, maar in onze contreien valt het tegen. Zuid-Europa is al langer geen groeimarkt meer en wat er is, is veelal ‘maatwerk’: afkomstig van de Nederlandse producenten en top of the bill. Waarom de verkoop dan achterblijft en je bij een bloemist vaak zelfs helemaal geen stelen ziet, zal iets te maken hebben met prijs (een lelie is relatief kostbaar), economische factoren (in met name de Zuid-Europese landen) of met een stukje ‘cultuur’ (hoeveel jongeren gaan er nog wel eens naar het kerkhof?). Ook blijkt opvolging vaak een probleem te zijn met als gevolg een langzaam afnemend teelt areaal in de Zuidelijke landen.

“Vaak zijn de mensen stom verbaasd als ze een grote bos lelies zien zoals ze hier in de kas staan. Dat hebben ze meestal nog niet eerder gezien en zelfs niet de mensen die hier voorbij onze proefkas fietsen en even binnen kijken”, weet Dirk. Gelukkig is het in andere delen van de wereld beter gesteld. Zo verwerken Amerikanen lelies in boeketten (vaak maar één steel, maar één keer heel veel boeketten is nog altijd heel veel) en zijn ook Aziaten er van gecharmeerd. Colombia is tot slot na Nederland verreweg de grootste lelieproducent.

Dutch Lily Days

De zevende editie van de Dutch Lily Days wordt deze week gehouden van 6 t/m 9 juni. Naast C. Steenvoorden BV zijn proeven te bewonderen bij Van den Bos Flowerbulbs, Bot Flowerbulbs, De Jong Lelies, Lily Company, Mak Breeding, Onings Holland Flowerbulbs, GAV Lillies, Gebr. Vletter & Den Haan, VWS Flowerbulbs, World Breeding, Zabo Plant en Royal Van Zanten.

Klik hier voor meer informatie over de Dutch Lily Days.

Voor meer informatie:
C. Steenvoorden B.V.
Veenenburgerlaan 86
2182 DC Hillegom
T: +31 - 252 520350
F: +31 - 252 523430
E: Dirk@steenvoorden.nl
www.steenvoorden.nl