Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Örjan Hulshof, Royal De Ruiter:

'Veredeling is meer dan het creëren van nieuwe rassen'

Kleur, vaasleven, vorm, de productie per m2 en grootte. Dit zijn enkele van de vele kenmerken waar veredelaars op letten bij het creëren van een nieuw ras of het verbeteren van een bestaand ras. Maar om een succesvolle veredelaar te worden en - misschien nog belangrijker - te blijven, is meer nodig dan het kunnen leveren van de nieuwe rassen. Örjan Hulshof, Sales en Marketing Manager bij roosveredelaar Royal De Ruiter: "Er moet in de hele keten een vraag worden gecreëerd." 


Sales en Marketing Manager Örjan Hulshof, Sales Manager Benelux Walter Kameraad en Arjen Vlasman, Sales Manager Oost-Europa.

Royal De Ruiter is in de loop der jaren uitgegroeid tot een belangrijke speler in Europa, Kenia en Zuid-Amerika en is momenteel een van de vier grote veredelaars in Afrika, alwaar deze samen verantwoordelijk zijn voor 50 procent van het marktaandeel. "Kwekers leveren steeds vaker rechtstreekt en dat geldt ook voor de kwekers in Afrika. Wij van onze kant proberen ons aan deze verandering aan te passen door onze producten niet alleen bij kwekers, maar in de hele keten te promoten," aldus Hulshof.

Jaarlijks participeert Royal De Ruiter op ongeveer 25 beurzen over de hele wereld om diens rozen te promoten, en niet alleen onder de neus van kwekers. Hulshof: "Twee weken geleden waren we bij de jaarlijkse Floral Distribution Conference van het WF&FSA in Miami (FL), in de VS. Tijdens dit evenement lieten we onze producten aan Amerikaanse bloemisten en groothandelaren zien en waar, bij welke kweker, ze gekocht kunnen worden. We doen dit al jaren voor onze Zuid-Amerikaanse telers, maar nu wordt het ook voor onze Afrikaans kwekers steeds belangrijker."

Veredeling
Om de markt een ruim assortiment rozenrassen te kunnen blijven bieden blijft veredeling belangrijk. Tijdens een bezoek aan het hoofdkantoor van Royal De Ruiter in Amstelveen, Nederland, vertelt Hulshof ons meer over de veredelingsafdeling in Nederland, die verantwoordelijk is voor de uitbreiding van het assortiment met nieuwe en verbeterde rassen.


In deze kas test Royal De Ruiter de nieuwe rassen voor Europese kwekers.

In het lab en de kas van 4.000 m2 testen en selecteren ze de nieuwe rassen. Jaarlijks beginnen ze met zo’n 80.000 unieke planten. Vervolgens worden de beste rassen geselecteerd en aan een land of regio toegewezen – Ecuador, Colombia, Kenia, Ethiopië, China of Nederland – waar De Ruiter testfaciliteiten heeft.


Veredelaar Gerco Meulenbroek

Rood wereldwijd
Royal De Ruiter stond altijd bekend als een 'gekleurde rozenveredelaar'. Daar de Nederlandse telers vooral witte en rode rozen telen was De Ruiter al snel meer aanwezig in landen buiten Nederland zoals Ecuador, Colombia, Brazilië, Rusland, China, Ethiopië en Kenia. "In de loop der jaren is de bloemensector in deze landen gegroeid terwijl in Nederland het productiegebied is gedaald. De vraag naar Keniaanse rode rozen groeide dramatisch en de andere productiemarkten volgden. De Ruiter heeft in feite een verschillende soort rode roos voor elk segment; vijf voor de Afrikaanse telers, twee voor de Europese en één voor de Zuid-Amerikaanse telers," vervolt Hulshof. "Naast het feit dat we ons assortiment uit konden breiden, heeft het ook onze positie als veredelaar versterkt en kunnen we telers nu de belangrijkste rozenkleur bieden."

Vernieuwingen met potentieel
Recent vielen tijdens de proeven twee nieuwigheden op en een daarvan is al beschikbaar voor commerciële productie. "In Kenia hebben we net een serie T-Hybrid rozen voor de lagere hoogten geïntroduceerd, met een kNopgrootte van 5+ cm, een steellengte van 60 cm en een productie van 140 stelen per m2." De andere nieuwigheid is een nog recenter ontdekte witte roos met een hoog productievolume. "Op een hoogte van 2750 m in Ecuador produceert deze witte roos 170 stelen per m2 met een kNopgrootte van min. 6 cm."


Veredelaar Piet Maas

Kansen in nieuw segment
Naast de rozenveredeling voor rozentelers, bloemisten, groothandelaren en winkeliers zullen er mogelijk nieuwe deuren opengaan voor Royal De Ruiter daar hun activiteiten een potentieel hebben dat verder dan de sierteelt zou kunnen reiken. "We kijken altijd uit naar nieuwe mogelijkheden."


Een nieuw geel ras dat in de kas in Nederland wordt getest. Volgens veredelaar Meulenbroek zijn in rozen geel en oranje de moeilijkste kleuren om te veredelen.


Voor meer informatie
Royal De Ruiter
Örjan Hulshof
Emalil: orjan.hulshof@deruiter.com
www.deruiter.com
Publicatiedatum: