Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
meer omzet, meer winst

Cijfers VBW: Nederlandse bloemist in de lift

De Nederlandse bloemist heeft een goed eerste half jaar achter de rug. De omzet is gestegen met 5,4% ten opzichte van 2015. Daarnaast gingen ook de marge en de winst omhoog. Dit blijkt uit cijfers van Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW), de brancheorganisatie met ruim 1300 aangesloten bloemisten in Nederland.

Na een forse terugval in periode 2008-2012, is er nu voor het derde jaar op rij sprake van een omzetstijging. VBW ziet de toekomst rooskleurig tegemoet: “Bloemisten die actief ondernemen, heldere keuzes maken voor het segment dat zij willen bedienen en daar hun formule op afstemmen, hebben de mogelijkheid om door te groeien. Kansen zijn er volop. Deze liggen o.a. op het vlak van (groene) planten die weer helemaal ‘in’ zijn, het goed bedienen van de doelgroep 25-40 jaar en het hebben van een op de doelgroep afgestemde omni-channel-strategie”, aldus Marco Maasse directeur van de VBW.


foto: VBW

Bloemen als lifestyle en hip product neerzetten
Maasse: “We zien dat er wekelijks 2% meer bloemenkopers zijn dan een half jaar eerder. Hoewel het een klein percentage is profiteren de bloemisten daar duidelijk van. We zien ook dat de consument steeds meer snijbloemen en kamerplanten koopt in de hogere prijscategorieën. Daarnaast is het zo dat de bloemist steeds kritischer kijkt naar zijn kosten en daar meer en meer succesvol in is. Het netto bedrijfsresultaat is mede daardoor in de eerste helft van het jaar dan ook toegenomen van 9,6% in 2015 naar 10,8% in de eerste helft van 2016”. Hij vervolgt: “37% Van de consumenten tussen de 18 en 40 jaar koopt bloemen. Daar zit nog flink wat ruimte voor groei. Het is aan de bloemist om bloemen voor deze doelgroep neer te zetten als een lifestyle product, dat hip is en een zekere status bevestigt."

Internet verkopen stijgen
Op dit moment wordt ruim 11% van de bloemen via het internet verkocht. Deze markt is groeiende. Een groot deel van de internetaankopen vindt direct of indirect plaats bij bloemisten. Maasse: “Ook hier liggen kansen voor de bloemisten. Veel websites bieden ruimte tot verbetering, zodat zij nog meer recht doen aan wat met name de jongere doelgroep wil aantreffen (eigentijds bloemwerk, gemak). Zorg ervoor dat je website je online visitekaartje is en dat je een goede webshop biedt zodat de klanten eenvoudig bij jou kunnen bestellen.”

Voor eigen vaas
Hoewel bloemen veelal worden gezien als cadeauartikel, blijkt dat 41% van de boeketten (o.b.v. bestedingen) vooral voor de eigen vaas thuis worden gekocht en dat met name de vrijdag en de zaterdag de belangrijkste verkoopdagen zijn. De zondag als aankoopdag is sterk in opkomst, hetgeen past in het huidige tijdsbeeld.

Nice to know
52% van de aankopen van snijbloemen bij bloemisten in H1 – 2016 gebeurt door mannen, 48% door vrouwen (o.b.v. bestedingen)

Belangrijkste redenen om bloemen cadeau te geven zijn: een verjaardag (24%), zomaar (23%), bezoek (10%) en een bedankje (9%).

De populairste monoboeketten over de eerste helft van 2016 waren: roos (39%), tulp (26%) en pioenroos (6%).

De in dit bericht genoemde cijfers zijn afkomstig uit een benchmark die is uitgevoerd door Flow Accountants onder 250 bloemenwinkels en het Marktbeeld bloemen en planten H1 - 2016 van Royal FloraHolland.

bron: VBW
Publicatiedatum: