Heibel rondom participatie FloraHolland in Certi
In dit initiatief wordt gepoogd consument en kweker aan elkaar te koppelen en daarbij de tussenliggende schakels zoveel mogelijk over te slaan. Een gevoelig thema, natuurlijk: handelaren nerveus en kwekers die zich genoeglijk in de handen wrijven. Toch kan het niet het initiatief zelf zijn, waartegen men substantieel bezwaar kan aantekenen - het is immers onderdeel van het spelletje. Wat vreemd is, is dat FloraHolland een van initiatiefnemers is. " (...) Berichtgeving in de media is gebaseerd op een persbericht van Certi zelf. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat FloraHolland zich tot concurrentie met de eigen klanten heeft laten verleiden”, aldus VGB-directeur Robert Roodenburg.
Onduidelijkheid
Nu zijn we natuurlijk benieuwd naar een reactie van FloraHolland, maar die is tot op heden uitgebleven. Een vlog van Lucas Vos van afgelopen vrijdag negeerde het onderwerp volledig* en een bericht waarin de coöperatie een titel in het Financieel Dagblad hekelt, mag terecht zijn of niet, het gaat in elk geval niet in op de zaak zelf.
Certi
Certi staat voor certificering. Het bedrijf zegt onder die merknaam bloemen van hoge kwaliteit rechtstreeks naar de bloemisten en shop-in-shops bij tuincentra te brengen. In Duitsland tooien zes winkels zich met het merk, zijn er achttien winkels in tuincentra en heeft Certi een webshop. Het is de bedoeling er nu in Nederland mee aan de slag te gaan - en John Zwaan, de man die namens FloraHolland het initiatief zou aansturen, zegt de ambitie te hebben over enkele jaren 5 % van de Nederlandse bloemen- en plantensector in het initiatief onder te hebben gebracht. En tegen die tijd vijftig shop-in-shops in tuincentra en driehonderd bloemenwinkels te hebben aangesloten.
VGB eist opheldering
"Als de veiling er aan meewerkt, is dat in strijd met haar eigen strategische visie 2020", aldus de VGB in een verklaring. "Daarin staat dat FloraHolland na het koopmoment door afnemers niets zelf meer doet. Om de relatie met haar klanten te verbeteren trok zij zich eerder uit handelsactiviteiten terug. Daar komt zij, als de berichten juist zijn, nu blijkbaar van terug, zegt de VGB. Het bestuur wil opheldering. Ook over de enorme bedragen die volgens de media de laatste drie jaar in het concept zijn gestoken. “Wij willen transparantie over de kosten en opbrengsten. Door onderlinge concurrentie is de Nederlandse export van bloemen en planten de grootste ter wereld geworden. Maar de branche verzet zich eensgezind tegen aanslagen op het ‘level playing field’.”
De volledige reactie van de VGB is hier te lezen. Het persbericht van vorige week, waarin de introductie van Certi in Nederland werd aangekondigd, vindt u o.a. hier.
*In de vlog van Lucas Vos komt, overigens, wel de kwaliteit op de klok ter sprake. Zo is 95% van de aanvoer A1 kwaliteit en dat gelooft niemand, en is vaak de aanvoerinformatie niet in orde. Maar ook zijn, aldus Lucas, de doorlooptijden vaak te lang. "Deze zomervakantie hebben deze zaken grotere en belangrijker gevolgen aangenomen en daar moeten wij op acteren. We weten waar het in zit, we weten de redenen, maar we hebben de oplossingen nog niet voorhanden." Hij vervolgt ermee te zeggen de organisatie tot actie aan te hebben gezet - zo moet er een nieuw systeem voor het aanprijzen van de producten komen. Maar het Certi-verhaal blijft onaangeroerd.