Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Weer
De zoektocht naar een betere meeneemverpakking
Piet en zijn gezin zijn echte ondernemers en runnen de bloembinderij Flowers4Shops in het tuinbouwgebied achter Zaltbommel. Hier worden bij de buren snijbloemen gekweekt en geoogst. Piet maakt er fraaie boeketten van en verkoopt deze verpakt in Nederland en enkele Europese landen.
Klantgerichte meeneemverpakking
Als ondernemer is Piet een creatieve vernieuwer en constant op zoek naar manieren om slimmer en efficiënter te werken. Hij experimenteert dan ook het hele jaar door met allerlei soorten bloemen, materialen en verpakkingen. Zijn wens is om een nieuwe meeneemverpakking te ontwikkelen, die niet alleen door de transport- en distributiesector wordt gewaardeerd, maar ook door de klanten in de winkel. Omdat de sector veel kopieergedrag van goede ideeën kent, is het daarnaast de uitdaging om iets te creëren dat ook lastig door concurrenten te kopiëren valt.
Coachingstraject
Met deze uitdaging op zak komt Piet via het Glastuinbouwpact Bommelerwaard & Neerijnen in contact via de Concept Factory met Robert van Laren van het adviesbureau OranjeMund. Het coachingstraject dat hij kan volgen wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van LTO Noord Fondsen en de provincie Gelderland. Samen stippelen Piet, zijn dochter en Robert een route uit die leidt naar antwoorden op de vragen rond een goede meeneemverpakking en de bijbehorende merkontwikkeling.
Bij de start van het coachingstraject vulde Piet een MBA (Master BusinessScore Assessment) in. De uitslag hiervan heeft hem nieuwe inzichten gegeven over waar hij in zijn bedrijf tijd aan moet besteden en focus op moet leggen. Een pilot bij Versmarkt van Heinde in Den Bosch en een aantal gesprekken met niet-traditionele verpakkingsspecialisten leveren Piet waardevolle nieuwe ideeën om tot de gewenste innovatie te komen.
Co-creatie
Inmiddels zijn er prototypen ontwikkeld en daarmee bezoekt Van Willegen op dit moment klanten en importeurs. Nieuw succes is immers ook in hun belang. Met hun feedback en gezamenlijke co-creatie rond de ontwikkelde ideeën en merkontwikkeling gaat Piet verder aan de slag.
Bron: Glastuinbouwpact Bommelerwaard & Neerijnen
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-05-11 LCA-Quickscan: "Papieren hoezen voor sierteelt meest duurzaam"
- 2023-04-28 LCA: "Kiezen van de juiste verpakkingen is een traject"
- 2023-04-13 Digitaal etiket gewasbescherming biedt kansen, maar fysiek etiket niet zomaar verleden tijd
- 2023-04-03 Modiform presenteert recyclebare bedding packs voor geautomatiseerde vul- en kweeksystemen
- 2023-03-23 "Houdbaarheid van rozen verlengen met 50-100%"
- 2023-03-14 Groene DPA-pallet wordt vervangen door de DPA HT pallet
- 2023-02-22 "Met toevoeging bloemen- en plantenhoezen zijn we écht totaalleverancier in verpakkingen"
- 2023-02-21 Europese Green Deal heeft impact op ontwerp en gebruik van sierteeltverpakkingen
- 2023-02-15 Welk type verpakking is nu echt duurzaam?
- 2023-02-14 Alle Normpack trays in Royal FloraHolland depots voortaan zwart van kleur
- 2023-02-10 Royal FloraHolland kiest voor deelneming in Euro Plant Tray
- 2023-02-09 "Nog meer echte circulaire economie"
- 2023-01-24 Nieuwe meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing op de markt gebracht
- 2023-01-19 Nieuwe directie Flex Film
- 2023-01-18 "Een derde opzetlocatie in het westen van het land staat nog wel op ons wensenlijstje"
- 2023-01-18 Chrysal introduceert Recyclable Liquid bloemenvoedingsachet
- 2023-01-16 Green Core reduceert gebruik virgin plastic met meer dan de helft
- 2023-01-13 Retail Sleeve plasticvrij alternatief voor potten
- 2023-01-10 Desch Plantpak introduceert ‘The art of recycled plastic’
- 2023-01-05 FloraHolland investeert in schoonmaken fust