Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John Kowarsky, Cargolite:

Lagere transportkosten met slimme verpakking

Geplette dozen onderop de pallet schaden de bloemen en leiden aldus tot een verlies aan inkomsten. Het is een veel voorkomend probleem - een probleem waarvoor het bedrijf Cargolite een oplossing heeft bedacht. Onlangs introduceerde het bedrijf een nieuw concept voor de verpakking van bloemen, die voorkomt dat de doos geplet wordt en bovendien de verzendkosten tot 50% zou kunnen terugdringen.


John Kowarsky op de IFTEX in Nairobi, Kenia.

Het concept
Toen John Kowarsky het concept ontwierp wilde hij dat het aan vier punten zou voldoen; de druk van de zijkanten van de doos halen, het gewicht van de doos verlagen, het verpakken efficiënter maken en de stapelbaarheid verhogen. "Om de druk op de zijkanten van de doos te verlagen bevat elke doos twee polipropyleen frames. Elk frame bestaat uit twee verticale pijlers die boven en onder met elkaar verbonden zijn via zij-verbindingen. Deze frames, die ook beter getild kunnen worden, halen het gewicht van het karton af en steunen elke doos afzonderlijk”, zegt Kowarsky.


Recht een pallet voorzien van Cargolite, links een pallet zonder.

"Nu het gewicht van de zijkanten is afgehaald, is het niet meer nodig om zwaarder karton te gebruiken. De frames voorkomen dat de dozen worden geplet en daarom is minder verpakkingsmateriaal nodig om de bloemen te beschermen. Ook kunnen meer stelen worden verpakt. Hierdoor is ook aan het tweede en derde uitgangspunt voldaan.

Tenslotte was Kowarsky ook in staat om aan het vierde uitgangspunt, het vergroten van de stapelbaarheid, te voldoen. De uitstekende delen van het ene frame passen in de uitsparingen van het frame erboven. Dit maakt dat de dozen op de pallet goed stapelbaar zijn.



Koelen
Normale dozen worden vrij dicht gestapeld op de pallet, met als resultaat dat de dozen in het midden moeilijk te koelen zijn. Kowarsky. "De Cargolite frames zorgen voor ruimte tussen de dozen zodat er koude lucht tussen de dozen door kan stromen. Daarnaast is Cargolite geoptimaliseerd voor glijders. Beide kenmerken maken Cargolite een interessante keuze om bloemen te verschepen".

Koolstof voetafdruk
Cargolite heeft ook een lagere koolstof voetafdruk dan normale dozen. “Het wordt gemaakt van gerecycled polipropyleen en papier en de dozen zijn lichter; er is dus minder papier nodig om de dozen te fabriceren. Daarnaast kunnen er per doos meer stelen verpakt worden, wat netto minder dozen betekent. Ook betekent dat weer minder vrachtwagens/vliegtuigen en dus een lagere uitstoot", concludeert Kowarsky.

Voor meer informatie
Cargolite
John Kowarsky
Email: johnk@nalto2012.com
www.cargo-lite.com