Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Groen is het nieuwe goud'

RetailTheater, een bedrijf dat retailers bijstaat in het creëren van onderscheidend vermogen, weet het zeker: groen is het nieuwe goud. Dit bewustzijn zou zich inmiddels 'in de wereld van de retail gepland hebben en de rol van levend groen in winkels blijft groeien.' In onderstaand artikel gaat het bedrijf in op wat deze ontwikkelingen voor de retail met zich meebrengen en vertellen verschillende groenspecialisten over hoe zij hier handig op in kunnen spelen.

Van woontrend naar retailtrend
‘‘Botanical is op dit moment dé trend. Dit is veelal terug te zien in de vorm van kamerplanten in allerlei variaties. Verschillende branches spelen in op deze trend door steeds vaker echte planten in etalage en productpresentatie te gebruiken’’, aldus Helene Verhoeff, (groen)stylist en vormgever.

In 2015 hebben velen van ons zich schuldig gemaakt aan de mini-cactus hype. Het kopen van een mini-cactus om deze vervolgens (heel origineel) in een leeg jampotje op de vensterbank te plaatsen. Dit was echter wél een teken dat levend groen een groeiende rol kreeg in de bewuste levensstijl van de consument. & Other Stories zag deze ontwikkeling al snel en ging begin dit jaar de samenwerking aan met bloemist Marsano Blumen om de winkel om te toveren in een bloemenfestijn. Tien dagen lang konden bezoekers de nieuwste zomercollectie van 2016 ontdekken terwijl ze werden overladen met een echt zomergevoel door de styling van de winkel met bloemen en groene planten.



Groenconcepten schieten als paddenstoelen uit de grond
Helene: ”Consumenten leven steeds bewuster. Dat zien we terug in gezonder eten, meer sporten en het creëren van een duurzame leefomgeving. Om balans te vinden in een druk bestaan is het prettig om je te omringen met levend groen.’’

Levend groen in huis of in een werkruimte kan veel voordelen met zich meebrengen. Dit betekent niet dat je nu direct als retailer een hoveniersopleiding moet volgen of als groenspecialist een winkel moet gaan openen. Twee krachten kunnen ook gebundeld worden tot één sterk concept. Lifestyle winkel Sissy-Boy werkte samen met een consumentenmerk van telers KAS Versgeplukt om twee verschillende werelden, fashion en vers levend groen, nader tot elkaar te brengen in vorm van een shop-in-shop. Bij Sissy-Boy in Den Haag kon je geen simpel boeket kopen, maar stelde je samen met een echte florista een boeket samen. Hierdoor konden beide partijen van elkaars werelden leren en wie weet wat dit nog in de toekomst brengt!



Een modellenindustrie
‘‘Retailers uit verschillende branches zagen zelfs eerder dan de tuinbranche kansen voor levend groen in de winkel om het imago positief te versterken’’, vertelt Romeo Sommers, groenstylist en trendwatcher.

Levend groen is zelfs zó goed voor het imago dat groenplatform mooiwatplantendoen.nl overdonderd werd met verzoekjes om planten te lenen voor fotoshoots. Een gemiste kans om hier niks mee te doen, dus heeft het platform een pop-up modellenbureau voor planten geopend. In The Plant Agency kunnen fotografen, stylisten en redacteurs gratis planten boeken voor een fotoshoot en is er zelfs een eigen Instagramstudio. Wat ons betreft gaan we dit meer terug zien in de retail, waar planten worden uitgeleend voor winkeldecoratie en fotoshoots voor retailcommunicatie.



De natuurlijke kracht van groen
‘‘Planten zorgen voor een gezonde en positieve verandering in zowel de winkel als werkruimte. Zeker in deze tijd van hectiek en stress bieden groene planten de vaak broodnodige rust’’, vult Carolien Rutgers, groenstylist en -adviseur aan.

Stel je voor dat je tijdens een wandeling door het park ineens producten van Apple tegenkomt. Vol verbazing kijk je goed om je heen en wat blijkt: je staat in een Applestore. Dit is het doel van de nieuwste flagshipstore van Apple in San Francisco. Dankzij de volledig uitschuifbare ramen en door letterlijk de bomen naar binnen te halen vervaagt Apple de scheidingslijn tussen het park en de winkel. Op deze manier wil het merk de winkel veranderen in een groene ontmoetingsplek.



Pak uit met levend groen en verras de klant!
Helene: ‘‘Levend groen geeft rust en evenwicht. Planten zijn fantastisch om te gebruiken als natuurlijke decoraties. Prachtig en uniek qua uitstraling en passend bij iedere winkelconcept.’’

Dat levend groen een belangrijke retailtrend is, dat kunnen we niet meer ontkennen. In de vorige Inspiratie Flash zagen we dat er steeds vaker behoefte is aan verstilling, even ontsnappen uit de alledaagse hectiek. De bewuste consument zoekt naar balans in een druk bestaan en levend groen biedt hier voldoende kansen voor. Dankzij de veelzijdigheid kunnen planten en bloemen makkelijk worden toegepast in verschillende winkelconcepten en één ding is zeker: nu eenmaal de eerste wortels zijn geplant, is levend groen niet meer uit de retail weg te denken.

Klik hier voor de bron & meer informatie over Retail Theater

Publicatiedatum: