Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Klaas Snoei switcht van AGF naar Bloemen en Planten

Met toewijding aan AGF-handel en klantbeleving heeft Klaas Snoei ruim 22 jaar de AGF-afdeling in supermarkten op laten bloeien, maar sinds een aantal maanden is het de bloemen- en plantenafdeling waarnaar alle aandacht uitgaat.

AGF was een vanzelfsprekende branche om in te gaan werken. Klaas is geboren en getogen in de AGF-handel. Op zijn achtste of negende jaar ging hij al op zaterdagen met zijn vader en oom mee naar de markt, in Rotterdam-Zuid. “Mijn vader was de verkoopexpert en mijn oom deed de inkoop, van beide heb ik veel meegekregen,” vertelt Klaas. Op zijn 18e wilde hij, na het behalen van zijn vakdiploma, op eigen benen staan.

Hij deed verschillende ervaringen op, variërend van groentespeciaalzaken tot appelverwerking in de Hoekse Waard. In opdracht van dat bedrijf mocht Klaas zelfstandig een AGF-kraam op de markt in Dordrecht runnen. “‘Ga er maar wat moois van maken,’ zeiden ze. Het was een heel leerzame periode en ook al stoot je wel eens je neus doordat je het onderste uit de kan wilt, lukte het om er iets leuks van te maken”, kijkt Klaas terug. Later werd hij wegens groei van het bedrijf teruggehaald naar de appelverwerking, maar Klaas’ hart bleek toch echt in de handel te liggen.

Vrijheid
In 2001 stapte hij over naar een C1000-supermarkt. Klaas: “Dat was een platte organisatie waar gemakkelijk iets te regelen viel als je iets wilde doen met handel. Een hele leuke tijd. Ik kon meedenken over de inrichting van de AGF-afdeling, we hadden veel vrijheid en de omzet ging helemaal door het dak! De komst van Lidl als buurman zorgde echter voor een grote terugval in omzet en ook de sfeer werd minder.”

Noviteiten
Uiteindelijk kwam Klaas terecht bij Plus ’s-Gravenzande waar 15 jaar voorbij zijn gevlogen. Klaas kreeg er de kans om de AGF-afdeling naar een hoger niveau te tillen, wat resulteerde in opmerkelijke noviteiten, zoals de introductie van vers gesneden fruit van Fruity Pack Fruit en vers geperst sinaasappelsap, dat een attractie in de supermarkt werd. Zijn creativiteit kwam ook tot uiting in talloze aantrekkelijke displays en thematische presentaties van groenten en fruit, waardoor de afdeling regelmatig in de prijzen viel tijdens winkelwedstrijden. Ook op organisatorisch vlak kon Klaas een bijdrage leveren met automatisch bestellen en mocht hij toen er een nieuwe winkel werd ontworpen, het ontwerp voor de AGF-afdeling maken.

Gedurende enkele jaren werd het assortiment ook uitgebreid met fruit van SanLucar Company, waardoor klanten volgens Klaas werden verwend met topkwaliteit producten, iets wat hij zelf persoonlijk mocht ervaren in Spanje toen hij enkele SanLucar-telers kon bezoeken. Personeelsproblemen, verstarring van de organisatie waardoor minder eigen inbreng mogelijk was, maakte dat Klaas om zich heen ging kijken. “Als je alleen maar met geld verdienen bezig bent en niet lokaal, dan kun je het verschil niet meer maken. Schappenplannen van het hoofdkantoor bepalen dan de winkel, maar iedere winkel heeft een eigen loop. Je moet weten wat je klanten willen, dat wordt dan gemist.”

Scherper
Als merchandiser bij Joy For All Flowers komt de passie voor presenteren en handel weer goed tot zijn recht. Joy For All Flowers is een shop-in-shop formule waarbij de winkelondernemer een percentage van de omzet krijgt. Joy For All Flower ontzorgt de supermarktondernemer geheel en komt 3 tot 6 keer per week langs om de bloemen- en plantenafdeling in te richten en te onderhouden, ze nemen ook het risico van derving voor zich.

Hierbij kan Klaas wél het verschil maken, wat een nog grotere uitdaging is dan bij een AGF-afdeling, merkt hij. “AGF staat op het boodschappenlijstje van klanten en nemen ze mee. Ongeveer 50 procent van je omzet zijn impulsaankopen, die kun je sturen door je presentaties. Bloemen en planten zijn bijna altijd een impulsaankoop, dus daar is nóg meer attractie nodig. Je moet nog scherper zijn in de logistiek en kwaliteit om derving te voorkomen, maar ook derving voor lief durven nemen.”
Klaas heeft het enorm naar zijn zin, zeker omdat het de bedoeling is dat hij in de toekomst ook inkoop gaat doen. Iets waar hij zich nu al op verheugt: “Met 2 man 3 uur achter de klok om de strijden voor de mooiste producten, dat is toch geweldig!”

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Ksnoei1978@gmail.com