Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Retail Flowers & Plants

"We kijken graag waar we invloed kunnen uitoefenen en doen daar ons uiterste best"

Tholen - Waar snijchrysanten tegenwoordig uit Colombia komen, kon daar 5 jaar geleden nog niet over nagedacht worden. Zo zijn er heel wat veranderingen geweest door de jaren heen waar Ronald Arkesteijn (Zyon) en Niels Slottje (Summaflor) mee te maken hebben. Sinds november 2022 varen Zyon en Summaflor onder de vlag van Retail Flowers & Plants.


Ronald Arkesteijn van Zyon

De eerste weken
Ronald: "Ons seizoen begon vanaf week 3 en is tot en met week 20 stabiel stevig doorgegaan. Midden juni maken we pas de definitieve balans op vergeleken met vorig jaar. Je merkt dat de weersomstandigheden invloed hebben op de handel, normaal loopt het seizoen ongeveer van eind januari tot begin juni. Door de vele regenval van de afgelopen weken merk je dat de vraag wat minder is, het stokt enigszins. Niet alleen in Nederland waren de weersomstandigheden extreem, maar ook in Zwitserland, waar ik afgelopen week nog was, stonden de schappen in de supermarkt nog redelijk vol." Niels haakt in: "Het is met de snijbloemen wel vergelijkbaar. In het begin van het jaar zijn vooral de tulpen dominant. Waar de eerste 2 weken van januari iets trager waren, was het vanaf week 4 tot het einde van het tulpenseizoen op volle kracht vooruit. Mede door de weersomstandigheden waren er minder bollen beschikbaar, waardoor voor het grootste gedeelte de vraag groter was dan het aanbod. Dit zorgde voor een overspannen markt waarbij de tulpen op de klok soms wel voor bijna het dubbele bedrag dan normaal over de kop gingen."

Feestdagen
In de meeste landen is er wel een gestage groei in de afzet. Toch zijn er soms tegenvallers, zo waren de verkopen in de winkels voor Moederdag dit jaar onder verwachting voor Ronald. "Moederdag en hemelvaart vielen in dezelfde week, waardoor veel mensen er een lang vakantieweekend van maakten. Dit zien we terug in de verkoopcijfers, want in de winkels is er minder verkocht. Gelukkig kunnen we verder heel tevreden zijn over de eerste 20 weken van het jaar." vertelt hij.

Ook Niels, van Summaflor, merkt dat feestdagen steeds prominenter worden: "Meer en meer momenten worden ook aangegrepen door de retailer om op in te haken. Zo zijn zelfs Black Friday en Halloween tegenwoordig momenten waar promoties worden gemaakt om omzet te creëren, naast de bekende feestdagen als Valentijnsdag, Moederdag en Vrouwendag." Daarnaast merkte ook Niels op dat de weersomstandigheden in Zwitserland invloed hadden op de verkoop rondom Moederdag. De temperaturen liepen hoog op, waardoor minder verkocht is. "Waarschijnlijk heeft het wel invloed op de handel voor volgend jaar, ze zullen wat voorzichtiger zijn met inkopen. Maar nog steeds zal het volume zo'n 4 à 5 keer meer zijn dan wat we normaal gesproken sturen." vertelt Niels.

Meer dan een plantje
"De consolidatie zet door en het is wat rustiger op exportconsolidatiegebied." vertelt Ronald. "Er ontstaan nu wel allerlei initiatieven dat kwekers elkaar opzoeken om samen te kijken hoe ze aan klantwensen kunnen voldoen. Het gaat om meer dan alleen een plantje of bloemetje verkopen, maar we hebben ook te maken met duurzaamheid en dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het assortiment. Er zit van beide partijen veel energie in. We hebben nu eenmaal te maken met de Europese wetgeving rondom duurzaamheid en vanaf 2025 moet alles FSI zijn."

Niels voegt toe: "Enerzijds komt de regelgeving uit Europa, maar anderzijds ook gewoon uit eigen land. Er zijn heel veel soorten bloemen en het is een kleurrijk geheel, maar door wet en regelgeving zijn de specifieke producten vaak niet goed omdat ze niet voldoen aan eisen en certificering waar de kweker zich wel aan wil houden." Ook is het behouden van een constante factor van belang voor de handel richting het buitenland, vertelt Niels verder: "De retailer in het buitenland heeft een verwachting van de bloemen en planten die ze ontvangen. Daarom houden we bij sommige klanten een smaller assortiment, zo kunnen we de constante factor bewaren. Daarnaast zie je dat retailers een maatschappelijke functie hebben en een voorbeeld zijn voor de consument. Uit consumentonderzoeken blijkt dat ze niet extra willen betalen voor duurzame bloemen en planten, maar ze verwachten wel dat alles in orde is. Zo moeten niet alleen bloemen en planten, maar ook de verpakkingen duurzaam zijn en is de CO2-uitstoot van transport van belang. Alles wat te maken heeft met een bloem of plant moet voldoen aan eisen en moeten we ook kunnen verantwoorden. Het is een thema waar we al jarenlang mee bezig zijn, maar nu zitten we echt in een versnelling."

Invloed
Naast thema's als duurzaamheid, heeft de sector ook te maken met stijgende kosten. Ronald: "De minimumlonen gaan omhoog, en dit zie je in de hele keten terug. Ook transporteurs en verpakkingsleveranciers hebben te maken met stijgende kosten. Het is nu toch noodzakelijk om alles efficiënter in te richten, zoals meer automatiseren en mechaniseren, wil je hier in Nederland blijven. Je hoort soms wel van andere bedrijven die voornemens zijn om te verhuizen naar het buitenland om kosten tegen te gaan."

Niels sluit zich aan bij Ronald: "De discussie rondom arbeidsmigratie in het kabinet speelt voor ons een belangrijke rol. Het is soms lastig om niet als mens, maar als bedrijf naar bepaalde kwesties te kijken. De minimumstandaarden zijn zo hard toegenomen, dat heeft gewoon veel impact op veel collega's. Gelukkig zijn we als Nederland nog steeds het verzamelpunt voor bloemen, maar er wordt ook steeds meer in het buitenland geproduceerd. Nu worden zelfs boeketten in het buitenland gemaakt en producten hier kant-en-klaar geleverd. Gelukkig doen we het op langere termijn goed en behouden we onze concurrentiepositie goed genoeg. We weten allemaal dat in Afrika de zon meer schijnt, dat kunnen we niet beïnvloeden, maar we kijken graag waar we wel invloed kunnen uitoefenen en doen daar ons uiterste best."

"We moeten onze ogen er niet voor sluiten dat we, ondanks alle omstandigheden waar we mee te maken hebben, gunstige prijzen hebben en een stabiele kwaliteit gedurende het hele jaar." Zegt Ronald. Samen met Niels sluit hij af: "We vinden ons werk nog elke dag leuk. In het voorjaar verlangen we naar rust, maar als het een halve dag rustig is dan missen we de drukte weer. Door het werk hier zijn we wat verslaafd geworden aan de druk en dynamiek. Het belangrijkste is dat we altijd bezig zijn met producten waar andere mensen blij van worden."

Voor meer informatie:
Retail Flowers & Plants B.V.
www.retailflowersandplants.com
[email protected]

Zyon Group B.V.
www.zyon.eu
[email protected]

Summaflor B.V.
www.summaflor.com
[email protected]