Uniforme symbolen op steeketiketten geven consument helderheid

Binnen de werkgroep Ketencommunicatie van Orchidee Nederland is het idee ontstaan om uniforme steeketiketten met gelijke symbolen voor de consument te ontwerpen.


Floraholland Steeketiket

In de afgelopen twee jaar is door deze werkgroep bijna € 30.000 uitgetrokken om het systeem van uniforme symbolen voor potplanten door het Kenniscentrum/ Kwaliteitsadvies te laten ontwikkelen.

Eenduidige informatie
Gitta ten Hoope van FloraHolland is als ketenadviseur betrokken bij dit project."Niemand begreep wat er op de steeketiketten stond. Daarom hebben we een nieuw ontwerp bedacht." Consumenten vinden planten ingewikkeld. En daarom moet er ook eenduidige informatie op de etiketten staan, aldus Gitta. "Hoe moet het met de verzorging, en het snoeien? Anders haakt de consument af. Vijftien procent van de consumenten laat de planten staan als ze geen goede informatie hebben. Dit hebben we laten testen in consumentenonderzoek."

Wasetiketten als inspiratie
Het idee van Orchidee Nederland wordt uitgerold naar andere productgroepen. De werkgroep Ketencommunicatie praat met de potplantenkwekers uit alle FPC's om dit af te stemmen. Ze heeft op de Seasonal Trade Fair in maart een presentatie gehouden met het idee om de steeketiketten te uniformeren. Hierop kreeg zij veel vragen. "De wasetiketten heb ik als inspiratie gebruikt, deze zijn ook heel eenduidig. Wij hebben contact gezocht met Modint, de stichting die deze etiketten beheert voor input." De ketenadviseur is twee jaar bezig geweest met het verzamelen van allerlei etiketten en met het consumentenonderzoek. Samen met de orchideeënkwekers, kwaliteitsadvies en het programmabureau Florpartners ging zij aan de slag.

Juiste codes
De afdeling regelgeving pakt nu het idee van de steeketiketten op binnen FloraHolland. Etikettenleveranciers zijn betrokken bij het uitrollen van het systeem voor kwekers van alle potplanten. Zij zijn geïnformeerd over de toepassing van de symbolen en hebben alle nodige drukbestanden te beschikking.
Goed begrepen door consument

De volgorde van de informatie op het etiket is door consumentenonderzoek bepaald. "Deze symbolen worden goed begrepen door de consument". Wat er op de etiketten staat? Het eerste symbool is om uit te leggen welke standplaats een plant in huis nodig heeft. Daarna wordt uitgelegd hoeveel water de plant moet krijgen. Daarnaast wordt er uitgelegd wat de temperatuur moet zijn voor de plant. Het idee van de steeketiketten wordt uitgerold binnen de sierteeltsector. Orchideeënkwekers als Sonatural, Sion, Inca orchids/vd Goes, Drijfhout en ter Laak hebben de eerste etiketten laten produceren en gebruiken die volop.

"De consument moet weten waar hij aan toe is"
Eduard ter Laak is orchideeënkweker en eigenaar van Ter Laak Orchids (Wateringen). Hij denkt dat de consument het verschil niet ziet tussen de huidige steeketiketten. "Etiketten zijn vaak moeilijk voor hen. Moet ik de plant bij 18 graden kamertemperatuur neerzetten of bij 23? Eén standaard hierin is erg belangrijk. De kracht van herhaling werkt uiteindelijk en daarom zijn 10 symbolen veel te verwarrend voor één plant of bloem. Het voorbeeld van de wasetiketten is een hele slimme. De consument moet uiteindelijk weten waar hij aan toe is, dat komt ten goede aan het product. Hoe beter de verzorging van een plant, hoe langer de klant tevreden is."

Alle informatie over het gebruik van de symbolen en de adviezen per potplant zijn de vinden op het Nederlandse deel van de VBN-website onder het kopje Symbolen.

bron: FloraHolland / www.vbn.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven