Jeroen de Zwart, directeur Fleurop;

"Niet alleen de bloemen, maar hele bedrijfsvoering verduurzamen"

Het enthousiasme voor de Barometer Duurzame Bloemist is volgens keuringsinstelling SMK snel groeiend. Zijn er op dit moment nog 24 gecertificeerde bloemisten, de verwachting is dat dit binnen ongeveer een half jaar is toegenomen tot ruim meer dan 100. Individuele bloemisten en verschillende marktpartijen zoals Fleurop, Duurzame Bloemisten Groep en Flora NL zijn met de certificering voor de Barometer aan de slag.

“Wij zoeken het niet alleen maar in ‘duurzamere bloemen’, maar willen ook de gehele bedrijfsvoering van onze Fleurop bloemisten verduurzamen”, aldus Jeroen de Zwart, directeur van de Fleurop organisatie. “Wij vinden het keurmerk Barometer Duurzame Bloemist daar een uitgelezen instrument voor.” In 2014 gaf Jeroen de Zwart ‘de aftrap’ voor het verduurzamen van de bij de organisatie aangesloten bloemisten. Daarna volgde een periode van voorbereiding, voorlichting aan bloemisten en het creëren van draagvlak binnen de organisatie voor certificering. Jeroen vervolgt: “De belangrijkste reden voor verduurzaming is de vraag uit de markt. Deze begint te komen; willen we klaar zijn voor de toekomst en er voor zorgen dat er een toekomst is voor enkele generaties na ons, is het nu tijd voor actie.”



“Het is nu eenmaal zo dat het Barometer certificaat best nogal wat vraagt van een bloemist”, vervolgt Tom Wolbrink, commercieel manager bij Fleurop Interflora Nederland bv. “De Barometer is zéker goed haalbaar voor een ondernemer, maar hij moet bijvoorbeeld investeringen doen in zijn pand, zoals LED-verlichting. Hij moet zijn inkoop van duurzamere bloemen administratief op orde hebben, duurzame energie hebben geregeld en meer. Er komt dus wel het één en ander bij kijken. En dat is goed, want het betekent dat het Barometer certificaat ook werkelijk inhoud heeft. Om onze bloemisten te helpen bij het behalen van het certificaat, hebben wij in goede samenwerking met SMK en certificatie instelling SGS een super handige webtool ontwikkeld, waarbij de bloemisten op een eenvoudige wijze hun scores op de verschillende thema’s van de Barometer kunnen bijhouden. We willen onze leden zo veel als mogelijk helpen. Dat is de aard van Fleurop”.

LANDELIJKE DEKKING
Directeur Jeroen de Zwart verwacht dat er in het eerste kwartaal van 2016 een landelijke dekking is gerealiseerd van Barometer gecertificeerde Fleurop-bloemisten: “Daarvoor zijn er zo’n 100 duurzamere bloemisten nodig in de top-80 steden. Gezien het enthousiasme dat wij bij onze leden ondervinden, gaat dit zeker lukken. Onze ambitie is dat over twee jaar 25% van onze leden is gecertificeerd voor de Barometer Duurzame Bloemist. Dan heb je het dus over ongeveer 300 duurzame bloemisten.”

Duurzame inkoop
“Of deze ontwikkeling realiteit wordt is mede afhankelijk van hoe de markt dit initiatief oppikt”, vervolgt Jeroen. “Met ‘de markt’ bedoel ik zowel de reacties van consumenten als de houding van professionele inkopers. Wij maken nu nog te vaak mee dat het bij aanbestedingen alleen maar gaat over de prijs van het boeket en dat MVO-onderwerpen als duurzamere bloemen, milieuvriendelijk vervoer, duurzame energie en besparen op verlichting minder worden gewaardeerd. Dat is jammer, want juist partijen die grotere volumes duurzaam inkopen hebben ook een grote invloed op het verduurzamen van de sector!”

Ambitieniveau
Tom Wolbrink is tevreden met het ambitieniveau van het certificatieschema Barometer Duurzame Bloemist, dat onder meer is afgestemd op de huidige mogelijkheden van de inkoop van duurzamere bloemen. “Ik constateer de laatste tijd dat het geregistreerde aanbod van gecertificeerde duurzamere bloemen bij veilingen en groothandels steeds meer toeneemt. Door de groeiende vraag vanuit bloemisten verwacht ik dat de sector die registraties van duurzamere bloemen steeds beter zal faciliteren. Deze ontwikkeling zal het dan eenvoudiger maken voor een bloemist om duurzamere bloemen in te kopen. Ik denk dan ook dat de huidige verplichte percentages duurzame inkoop (Brons 15%, Zilver 30%, Goud 50%) in de toekomst ambitieuzer kunnen. Fleurop zal met haar naam en marktgrootte hier een positieve bijdrage aan leveren.”


Dit artikel komt uit het SMK-Nieuws.
Voor meer informatie: www.smk.nl




Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven