Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Het Nieuwe Telen hand in hand met plantweerbaarheid

Op moderne, marktgerichte glasgroentebedrijven gaat de invoering van Het Nieuwe Telen (HNT) gepaard met versterking van de plantweerbaarheid. Collega-bedrijven die minder ver zijn met geïntegreerde gewasbescherming zijn meestal voorzichtiger met de invoering van HNT. Die voorzichtigheid wordt versterkt door de opstelling van de teeltadviseurs op de betrokken bedrijven. Dit blijkt uit een sociologische studie van LEI Wageningen UR en DRIFT (Erasmus Universiteit) in opdracht van Kas als Energiebron.


bron foto: rapport 'Sociale dynamiek in Het Nieuwe Telen'

Volgens technisch onderzoek kan met HNT tot 30% op energieverbruik en energiekosten worden bespaard bij gelijkblijvende opbrengsten. Voor de geplande opschaling van circa 200 ha. HNT in 2014 naar 2.000 ha. HNT in 2020 adviseren de onderzoekers aan Kas als Energiebron om in te zetten op kennisuitwisseling tussen 'gewasgerichte ondernemers'. Deze ondernemers zijn te herkennen aan hun passie voor klimaatsturing, hun voorkeur om te leren met collega’s en hun behoefte om de plantgezondheid te borgen.

Gewasgerichte en marktgerichte ondernemers
Door een stapeling van bedrijfskenmerken, ondernemersdoelen en adviseursrollen lopen de marktgerichte ondernemers voorop in de toepassing van HNT. Zij gebruiken HNT om een topproduct voor hun afnemers in de hogere segmenten van de markt te produceren. Hun ervaringen kunnen door de glastuinbouw worden gebruikt om energiezuinig geteelde producten tot waarde te brengen in de markt.

Naast de gewasgerichte ondernemers bestaan marktgerichte en kostengerichte ondernemers. Deze deelgroepen redeneren vanuit andere bedrijfsomstandigheden en andere prioriteiten. Zij vergen een eigen benadering bij de introductie van HNT. De kostengerichte ondernemers stellen zich terughoudend op ten opzichte van HNT. Zij liften graag mee met adviseurs en toeleveranciers en verwachten steun in de vorm van subsidies en cursussen.

Zie voor meer informatie het rapport: Sociale dynamiek in Het Nieuwe Telen op de site van Wageningen UR.

bron: LEI Wageningen UR, 14/09/15 
Publicatiedatum: