Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Positief sentiment bij consument ten aanzien van sierteeltsector overheerst”

Tholen - Op een schaal van 1 tot 5 krijgt de sierteeltsector van de consument een 3.4. Dat, zo duidt onderzoeker Ruud Kooiman de uitkomst het jongst consumentenonderzoek van Bloemenbureau Holland naar het imago van de sierteelt, is een positief resultaat. "Zo'n twee derde van de consumenten is neutraal, bijna een derde in positief en slechts een klein groepje is negatief. Een automatische reactie kan zijn om die negatieve groep te willen laten krimpen, maar we moeten er eigenlijk alleen voor zorgen dat deze niet groeit. De neutrale groep is het meest beïnvloedbaar en het is de kunst die naar positief te krijgen."

Ruud Kooiman, Senior consultant & analist bij Motivation

Klik hier voor de fotoreportage.

In het ECC in Leiden organiseerde het Bloemenbureau Holland gisteren de bijeenkomst 'Bouwen aan sectorimago, dat doen we samen!', waarin de bevindingen uit voornoemd onderzoek werden toegelicht. Dit onderzoek werd gehouden onder ruim 2000 consumenten en had tot doel woorden te geven aan het sentiment of onderbuikgevoel dat consumenten bij onze sector hebben. Imago is immers een beeld dat niet per se op feiten gebaseerd is, en door deelnemers te laten reageren op acht 'imagopijlers' – denk aan werkgeverschap, innovatiekracht, duurzaamheid, economisch belang etc. – kon dit beeld geconcretiseerd worden.

Alex de Vries, Reputatie- & crisisadvies van License2operate

Wees oprecht en transparant
Vervolgens hield Alex de Vries een presentatie over reputatiemanagement. De man is al jaren actief als reputatie- en crisisadviseur en staat bedrijven en de kern van zijn boodschap is naar eigen zeggen altijd dezelfde: "Wees oprecht en transparant in het verhaal dat je vertelt. Sommige dingen kun je beïnvloeden en andere niet, maar wat je altijd kunt doen is je verhaal nog beter en evenwichtiger voor het voetlicht proberen te brengen."

Yvonne Watzdorf, Directeur van Bloemenbureau Holland

Van vakkennis naar emotie
Vervolgens gaf Yvonne Watzdorf, directeur BBH, een samenvatting van de recente activiteiten van het BBH. Ook lichtte zij de nieuwe koers toe en gaf zij een kijkje in de agenda voor komende maanden, waarin met name consumentenonderzoek een constante is. "De vertaalslag van sector naar consument heeft de focus, de consument reageert op emotie en met enkel vakkennis ga je hen niet overtuigen."

Het gesprekspanel van het event

De presentatie van Yvonne werd gevolgd door een paneldiscussie o.l.v. Marco van der Sar, bestuursvoorzitter BBH. Het panel werd gevormd door Gido Oude Kotte (Voorzitter GP Aalsmeer en Burgemeester Aalsmeer), Alex de Vries (Reputatie- en crisisadviseur), Edith Bentvelsen (van The Orchid Growers), Corné van Zeijl (Strategist, economist Cardano Group) en Nancy van Kleef (van FM Group).

De bijeenkomst werd afgesloten met een borrel. Klik hier voor de fotoreportage.