Jan Linders gaat verder als franchiseondernemer van Albert Heijn

Jan Linders Supermarkten en Albert Heijn gaan een samenwerking aan, waarbij het familiebedrijf Jan Linders verder gaat als franchiseondernemer van Albert Heijn. Jan Linders blijft met deze stap een krachtige speler in het zuiden van Nederland, stellen beide partijen. Voor Albert Heijn is de samenwerking 'een mooie kans om ook in deze regio voor meer klanten de winkel om de hoek te zijn.'

Het overgrote deel van de huidige 63 winkels blijft onderdeel van de nieuwe franchiseonderneming van Jan Linders en wordt omgebouwd naar Albert Heijn-franchisesupermarkt. Medewerkers van deze supermarkten blijven werkzaam in hun winkel. Een aantal supermarkten van Jan Linders wordt geen onderdeel van de nieuwe franchiseonderneming. Daarnaast neemt de franchiseonderneming Jan Linders tien supermarkten van Albert Heijn* over in het zuiden van Nederland. Medewerkers van deze supermarkten blijven ook werkzaam in hun winkel, met Jan Linders als werkgever. 

Het distributiecentrum (DC) van Jan Linders in Nieuw Bergen wordt overgenomen door Albert Heijn, waarbij het de functie van DC blijft vervullen. Alle medewerkers van het DC behouden hun baan. Werkgelegenheid in de regio blijft hiermee ook gewaarborgd. Het Service Kantoor (SK) van Jan Linders gaat in een nieuwe en compacte vorm verder als Service Kantoor van de franchiseonderneming. 


Op de foto vooraan: CEO Jan Linders Ferry Moolenschot en CEO Albert Heijn Marit van Egmond. Daarachter van links naar rechts: Lode Linders, Jonas Linders en Ruth Linders

Het aantal supermarktketens neemt de laatste jaren steeds verder af. Vorig jaar werd Deen verkocht aan Albert Heijn, Vomar en DekaMarkt. Ook besloten supermarktketens Plus en Coop te gaan fuseren. In 2019 sloten de laatste filialen van Emté en eerder al verdwenen ketens als C1000, Edah en Super de Boer uit het Nederlandse supermarktlandschap.

Volgens Ferry Moolenschot, CEO van Jan Linders, is de stap 'een moedige en een verstandige binnen de huidige omstandigheden van verregaande digitalisering en snel veranderende klantverwachtingen.' Deze vragen structureel om stevige investeringen en een hoog innovatietempo om concurrerend te blijven. Een duurzaam gezonde bedrijfsvoering komt daardoor voor Jan Linders op termijn onder druk te staan. Na zorgvuldige afweging van diverse scenario’s, heeft Jan Linders in de samenwerking met Albert Heijn een manier gevonden om duurzaam te blijven ondernemen. 

Ferry Moolenschot: “Ik realiseer me dat dit besluit een flinke verandering betekent voor onze collega’s, klanten en relaties. Onder andere voor de medewerkers op het Service Kantoor, waar banen komen te vervallen. Voor hen wordt daarom samen met de ondernemingsraad een ruimhartig sociaal plan opgesteld en zij worden van baan naar baan begeleid. Voor de supermarkten die niet meegaan in de nieuwe franchiseonderneming, wordt een toekomstvaste nieuwe eigenaar gezocht, waarbij het streven naar werkzekerheid voor medewerkers voorop staat. Door de samenwerking met Albert Heijn werken we samen met een sterke en innovatieve speler waarmee we verder kunnen bouwen en groeien. Onze klanten profiteren van het beste van Jan Linders, de vertrouwde gezichten in onze supermarkten en straks ook van al het moois dat de marktleider te bieden heeft. Wij zijn blij dat we ons familiebedrijf versterken met tien prachtige winkels waar geweldige teams werken. Ik kijk uit naar en heb veel vertrouwen in een succesvolle samenwerking”, aldus Moolenschot. 

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Ik ben de familie Linders dankbaar voor het vertrouwen dat zij in ons hebben en ik kijk uit naar de samenwerking. Voor ons betekent deze stap een versterking van ons winkelaanbod in het zuiden van Nederland en daar ben ik heel blij mee. Net als met de overname van het distributiecentrum in Nieuw Bergen dat met het huidige team overgaat naar Albert Heijn. Ik ken Jan Linders als een servicegerichte supermarkt waar altijd een extra stap voor de klant wordt gezet. Die drive in combinatie met de passie voor lekker eten en drinken maakt dat wij heel goed bij elkaar passen. Voor de winkels die overgaan naar franchiseonderneming Jan Linders, zorgen we voor een goede begeleiding van onze collega’s. Voor onze klanten blijven dit hun vertrouwde Albert Heijn-winkels met de vertrouwde Albert Heijn-gezichten.” 

Mede-eigenaar en Unitmanager Vers van Jan Linders, Ruth Linders: “Natuurlijk doet het ons pijn dat Jan Linders na bijna 60 jaar als zelfstandige supermarktformule gaat verdwijnen. Wat echter generatie op generatie de intentie is geweest, is duurzaam en toekomstgericht ondernemen. Dat blijft en we zijn ervan overtuigd dat we door onze krachten te bundelen met Albert Heijn, we onze organisatie succesvol laten voortbestaan. We hebben veel tijd en aandacht besteed aan het elkaar goed leren kennen. Hierdoor zetten we deze stap in vol vertrouwen.” 

Jonas Linders, mede-eigenaar en Strategie Business Development Manager bij Jan Linders Supermarkten, vult aan: “Het is binnen Jan Linders geen geheim dat we onze opties aan het verkennen waren om een gezonde toekomst voor ons bedrijf te organiseren. Daarbij stond voor ons als familie voorop dat we willen blijven ondernemen in deze sector en dat we onze medewerkers hierin mee willen nemen. Dat kan op deze manier. We investeren weloverwogen in een nieuw hoofdstuk voor het familiebedrijf.” 

Persoonlijke aandacht 
Jan Linders blijft in de nieuwe vorm inzetten op de klantgerichte service van het bedrijf en ook blijft de franchiseondernemer de regionale wortels behouden. 

Ferry Moolenschot benadrukt de belangrijke rol die medewerkers hebben gespeeld in de organisatie: “Jan Linders is in 60 jaar groot geworden dankzij de tomeloze inzet en betrokkenheid van onze collega’s en daar zijn de familie Linders en ik ze zeer dankbaar voor. Hun inzet stelt ons in staat vanuit een financieel gezonde situatie deze keuze te maken. De samenwerking met Albert Heijn gaat zorgen voor ruimte bij onze medewerkers om te doen waar we bij Jan Linders goed in zijn: het geven van persoonlijke aandacht aan onze klanten. Daar profiteren onze medewerkers én klanten van.” 

Voorwaarden en proces 
Alle medewerkers van Jan Linders zijn woensdag geïnformeerd over de voorgenomen samenwerking. Dat geldt ook voor de medewerkers van de winkels die van Albert Heijn overgaan naar de nieuwe franchiseonderneming Jan Linders. Jan Linders zal uittreden uit de inkooporganisatie Superunie en is Superunie zeer erkentelijk. Jan Linders heeft in het gehele proces het belang van Superunie erkend en heeft het vertrouwelijke karakter van de bij haar bekende inkoopcondities van Superunie volledig veiliggesteld. 

De samenwerkingsafspraken zijn onder voorbehoud van advies van beide ondernemingsraden en goedkeuring van de ACM ten aanzien van de supermarkten die overgaan van Albert Heijn naar Jan Linders. Het streven is om de betrokken winkels eind 2023 omgebouwd te hebben.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven