Hoe Kwekerij De Munck na ravage door sneeuwstorm het bedrijf weer opbouwde

Hortensiatelers Ferry van der Meer en Peter de Munck, van Kwekerij De Munck uit De Lier, werden in februari 2021 getroffen door hevige sneeuwval. Een deel van de kas stortte volledig in. Toch wisten de ondernemers er weer bovenop te komen. Door snel en verstandig te handelen en door samenwerking met onder andere Interpolis.

De weersvoorspellingen waren bekend. Ze waren voorbereid. Zolang het nog niet sneeuwde hielden hortensiatelers Ferry van der Meer en zijn zwager Peter de Munck de schermdoeken dicht om de warmte in de kas vast te houden. Daarna namen ze maatregelen om de sneeuw te laten verdwijnen. Maar dat gebeurde niet. Het bleef liggen op het kasdek.

Het stopte met sneeuwen en de 2 compagnons dachten dat het gevaar geweken was. Maar toen de wind de sneeuw richting de buurman blies, ontstond een nieuwe gevaarlijke situatie. Het kasdek van de buurman was namelijk 2 meter hoger dan de eigen kas. Daardoor kon de sneeuw niet weg en die verzamelde zich op de buitenrand van de kas. 'We zagen het gebeuren, maar we konden er niets aan doen', zegt Van der Meer. 

Een grote ravage, 1 zijkant was volledig ingestort
Toen ze de volgende ochtend vroeg weer in de kas kwamen bleek wat de sneeuw had aangericht. Een zijkant was volledig ingestort. 'De goot kon deze hoeveelheid sneeuw niet dragen en was doorgeknikt. Over 7 lengtes van 8 meter tralie, totaal 56 meter, was de gevel ingezakt. Deze had de verwarmingsbuizen, het watergeefsysteem en de scherminstallatie in zijn val meegenomen. Het was een grote ravage', vertelt Van der Meer. 'Een rampgebied van gebroken glas en omgebogen ijzer. Dan sta je wel even te kijken van: wat nu?'

Op alle gebieden was het alle hens aan dek
De twee ondernemers wisten meteen een knop om te zetten en gingen aan de slag. 'We zijn teruggelopen naar de kantine en hebben een lijstje gemaakt van mensen die we hierbij moesten hebben. We hebben een actieplan gemaakt en zijn meteen gaan bellen. Het was niet alleen een scherm dat het niet meer deed, maar het was ook de verwarmingsinstallatie én het watergeefsysteem. Dat had een gigantische impact op de rest van de kas. Ook hebben we meteen onze elektricien gebeld om alle elektra af te sluiten, want anders zouden er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Op meerdere gebieden was het alle hens aan dek.'

"Iedereen was bereid zich in te zetten"
De ondernemers hadden in verschillende opzichten geluk. Ten eerste was er tijdens de instorting niemand gewond geraakt. Daarnaast zaten alle partijen die ze nodig hadden dicht in de buurt en, aan het einde van de winter, was de kas niet in volle productie. 'Daardoor hadden we de volledige vrijheid, ruimte en aandacht om dit op te lossen', zegt Van der Meer.

En misschien nog wel het belangrijkste: iedereen was bereid zich in te zetten. Zo konden ze snelheid in het herstel blijven houden. 'De bouwploeg werkte 7 dagen in week. Collega's van de studieclub kwamen helpen om planten te verzetten. Teamgenoten van de voetbalclub van mijn zwager kwamen in het weekend glas rapen', somt de teler op. 'Maar ook de vaste toeleveranciers deden hun uiterste best. Ze haalden medewerkers van andere klussen af en via het netwerk van anderen, konden we ook stappen maken. Zo wist de schade-expert van Interpolis bijvoorbeeld iemand die dieselheaters kon leveren.'

Gewasverzekering inclusief bereddingskosten
Want die dieselheaters hadden ze in deze winterse periode hard nodig. Het vroor, en hortensia's houden niet van kou. 'Er moest zo snel mogelijk een tussenscherm geplaatst worden en we moesten de planten blijven verwarmen. We hebben een week lang 2 dieselheaters laten draaien buiten. Via luchtslangen bliezen ze warme lucht de kas in. Dat kostte ons 750 liter diesel per dag per motor.'

Gelukkig vielen deze kosten onder de  bereddingskosten, een onderdeel van de gewasverzekering. De 2 compagnons hadden 5 jaar geleden een gewasverzekering afgesloten bij Interpolis. Dat daar ook bereddingskosten onder vielen, hadden ze zich nooit gerealiseerd. 'Daar hebben we geluk mee gehad, want uiteindelijk werd het een enorme kostenpost.'

De wederopbouw vergde een goede planning. Er was veel overleg met Interpolis
'Kijk, je kan niet een ploeg herstelwerkzaamheden laten uitvoeren, terwijl 2 meter verder een scherm wordt geïnstalleerd. Dat is gewoonweg niet veilig', zegt Van der Meer. 'Dus alle werkzaamheden moesten in een bepaalde volgorde worden uitgevoerd.'

De 2 hadden dan ook dagelijks overleg met alle partijen die aanwezig waren, afspraken werden opgeschreven en dagboeken werden bijgehouden. Alle uit te voeren acties zijn in overleg met een schade-expert van Interpolis gegaan. 'De beslissingen waren aan ons, maar hij dacht voortdurend mee. Zo hebben we een verstijvingsbalk aangebracht, waardoor de constructie net zo sterk is als voorheen. Je kan de zichtbare schade wel herstellen, maar op deze manier zijn onzichtbare risico's ook uitgesloten.'

De kas is nu hersteld, maar kan het voorkomen worden?
Uiteindelijk hebben de telers door de ingestorte kas en de kouschade voor de noodwand 1.500 vierkante meter oppervlakte aan gewas verloren. Dat had zonder snel herstel en de noodvoorzieningen veel erger kunnen zijn. Ze kregen het binnen 6 weken weer draaiende. 'We hebben nooit aan faillissement durven denken. Het was vanaf dag 1 de schouders eronder en knallen', zegt Van der Meer. 'Daarnaast hebben we geluk gehad dat we op tijd de juiste mensen erbij hadden. De bereidheid en inzet van iedereen heeft ontzettend geholpen. Het is heel fijn te weten dat je er niet alleen voor staat.'

De kas is nu hersteld, maar kan het voorkomen worden? 'Natuurlijk hebben we ook besproken hoe we in de toekomst kunnen inspelen op deze risico's, maar eigenlijk kan dat gewoonweg niet. Aan de ophoping van de jachtsneeuw, is niets te doen.'

bron: Interpolis


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven